Hejsan

Funderar lite kring en robotklippare, men problemet jag har är att min grässmatta är uppdelad i tre olika delar som inte har någon förbindelse med varandra. Går detta att lösa på något fiffigt sätt? köpa tre klippare känns ju lite väl tufft ekonomiskt. Skulle det funka att lägga en begränsningsslinga kring varje område och sedan välja vilka man kopplar in till laddstationen ? och då flytta själva klipparen manuellt mellan de 3 olika områderna? hur reagerar maskinen när den inte kan nå laddstationen ifrån det område den befinner sig på?

eller kan man köpa tre laddstationer och sen flytta själva klipparen mellan områderna?
 
Med Husqvarna kan du antingen sätta en egen slinga utan laddstation i och bära dit klipparen och starta den, då kör den tills batteriet är slut och sen får du bära tillbaka den till laddstationen.

Man kan även köpa till laddstation och köra ett par dagar på varje station.
 
Fredrik_Lerum skrev:
Hejsan

Funderar lite kring en robotklippare, men problemet jag har är att min grässmatta är uppdelad i tre olika delar som inte har någon förbindelse med varandra. Går detta att lösa på något fiffigt sätt? köpa tre klippare känns ju lite väl tufft ekonomiskt. Skulle det funka att lägga en begränsningsslinga kring varje område och sedan välja vilka man kopplar in till laddstationen ? och då flytta själva klipparen manuellt mellan de 3 olika områderna? hur reagerar maskinen när den inte kan nå laddstationen ifrån det område den befinner sig på?

eller kan man köpa tre laddstationer och sen flytta själva klipparen mellan områderna?
Man kan lägga begränsningsslinga runta varje område men de måste vara i förbindelse med varandra om man använder en laddstation/slingsignalsändare. Den förbindelsen gör man som till en ö med två tätt liggande ledningar. Sen bär man roboten till den andra zonen så klipper den till batteriet tar slut och då bär man tillbaka den. Så har jag gjort med min Landroid och det fungerar utmärkt.
 
någon som har koll på ungefär vad laddstationerna kostar ? för det är väl så att laddstationerna även driver slingan ?
 
Fredrik_Lerum skrev:
någon som har koll på ungefär vad laddstationerna kostar ? för det är väl så att laddstationerna även driver slingan ?
Jo, det var därför jag skrev slingsignalsändare ;) Vet inte vad de kostar, Worx säger sig inte ens sälja några lösa av något skäl, kanske stöldsäkerhet. Men de är nog inte billiga kan jag tänka, tillverkarna brukar ju tjäna mest på reservdelar.
 
Mikael_L
Om slingan blir för lång kan man göra 2 områden för klipparen som man växlar mellan med en strömbrytare?
Det gäller inte mig, har ännu ingen robot, men jag fick frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.