Maskintok skrev:
Nä inte jag inte, men du verkar vara en..
Hög nivå och bra argumentation.
 
A
G guggen skrev:
Hög nivå och bra argumentation.
För va då?
att jag svarade med samma ton.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Enig. Det har dock inte varit den huvudsakliga kritiken här, utan den har handlat om de tvära kasten. Och är det något företag ogillar mer än kostnader så är det osäkerhet.

Höga kostnader och begränsningar i tillstånd kan man kompensera genom sin prissättning, och kan man inte det – tja – då blir det som du säger att verksamheten försvinner. Men är det stor osäkerhet i exempelvis hur man fullgör kraven i tillståndsprocesser, då är det rätt stor risk att ingen ens försöker för att risken inte kompenseras av en eventuell belöning.

Och det är väl där vi riskerar att hamna nu, vilket gör att det blir ännu dyrare att bygga i ett land som redan har några av världens högsta byggkostnader.
fast här hamnar de i en fråga om hur domstolen valt att granska tillståndet emot miljökraven..
De ansåg att man måste bifoga mer säkerställda fakta om miljöns påverkan.

inte säkert att detta alls stämmer enligt EU rätten.. Där natura2000 ingår..
Har hänt flertalet gånger att EU domstolen rivit upp domar från MÖD pga detta..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kina är mycket smarta, hårt planerande och lämnar nästan inget åt slumpen.
Detta hårda planerande gör också att hela deras befolkningspyramid håller på att haverera.

Så är det med centralplanering. Träffar man rätt kan det vara effektivt, men när man träffar fel kan det vara förödande. Och alla träffar emellanåt fel.

Att Kinas BNP är gigantisk är en sak, men per capita är det fortfarande ett relativt fattigt land som jobbar sig ikapp. Så att de ökar utsläppen är inte så konstigt. Och när de börjar närma sig vår välståndsnivå på riktigt kommer deras utvecklingstakt klinga av, som alla andras.

Därmed inte sagt att vi inte ska vara på vår vakt gentemot dem. Det är trots allt en vidrig diktatur vi pratar om.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Enig. Det har dock inte varit den huvudsakliga kritiken här, utan den har handlat om de tvära kasten. Och är det något företag ogillar mer än kostnader så är det osäkerhet.

Höga kostnader och begränsningar i tillstånd kan man kompensera genom sin prissättning, och kan man inte det – tja – då blir det som du säger att verksamheten försvinner. Men är det stor osäkerhet i exempelvis hur man fullgör kraven i tillståndsprocesser, då är det rätt stor risk att ingen ens försöker för att risken inte kompenseras av en eventuell belöning.

Och det är väl där vi riskerar att hamna nu, vilket gör att det blir ännu dyrare att bygga i ett land som redan har några av världens högsta byggkostnader.
Jag undrar om det är så stora tvära kast, kanske.
Men det stora motståndet kom för 5+ år sedan kom det uppmärksammade ojnare målet.
Tror de är ganska förberedda på detta, de borde vara det iaf.
Men det är def en tynande tillvaro på Gotland på sikt. Det finns ett stort motstånd och mkt lite stöd för den storskaliga brytningen.
Särskillt när cementa varken sysselsätter mkt folk längre eller ens är svenskt (svenskt lokalt bolag men så opererar alla globala bolag).
Många vill dock göra det hela svart och vitt, i verkligheten är det som det mesta en gråskala. Gotland har varit lite av en sandlåda där bolagen obehindrat kunnat plocka ur den aldrig sinande kalken med lätthet, lämnar enorma sår i landskapet och med osäkerhet kring grundvattnet. Annan problematik är den aldrig sinande tunga trafiken i samband med brytningen. Nu ställs högre krav. Men jag tror storhetstiden är förbi.
Gotland är ganska segregerat i orter/områden där brytningen sker och få vill bo på och andra som är natursköna och rika. Det kommer inte öppnas nya i områden som aldrig haft brytning lika väl som Hammarby sjöstad skulle bli industriområde igen. I en kustsocken kan en kåk kosta 15m och i Slite 1m, det säger en del.
 
  • Gilla
Sanga och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Normalt löses ju sådana här frågor genom att att konsensus utvecklas i den persongruppen över en oändlig massa möten med kaffe. Berört företag övertygar myndigheten om sin metod för konsekvensanalys och myndigheten får företaget att justera metod tills de är nöjda.
Oooops, plötsligt tänkte jag på elsäkerhetsutredningen och nya elsäkerhetslagen som kom för 3 år sedan ...
Inblandade var en utredare, elsäkerhetsverket, de berörda parterna inom el, dvs eio, elfacket, svenska kraftnät och företrädare från industrin och verkstadsindustrin. Och lite på hörnet satt tydligen en stackare från villaägarna med.
Det blev nog en del kaffe och sen konsensus över att det redan var bra som det är (en trevlig och bekväm monopolliknande situation), så därför ändrar vi inget mer än symboliskt ... :cool:

Sorry för OT ... :oops:
 
  • Gilla
  • Haha
Bangan och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Maskintok skrev:
Du får nog sätta dig och läsa lite..
för bolaget producerar just detta och bidrar med el i stor skala på ön.
Klippte just ut detta från Cementas egen webbsida "Ungefär 15 procent av fabrikens totala elförbrukning utgörs av egenproducerad el."
Det är väl glasklart att Cementa totalt förbrukar mer el än de producerar, så att det skulle bli elbrist på Gotland om Cementa lägger ner kan inte stämma.
 
  • Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oooops, plötsligt tänkte jag på elsäkerhetsutredningen och nya elsäkerhetslagen som kom för 3 år sedan ...
Inblandade var en utredare, elsäkerhetsverket, de berörda parterna inom el, dvs eio, elfacket, svenska kraftnät och företrädare från industrin och verkstadsindustrin. Och lite på hörnet satt tydligen en stackare från villaägarna med.
Det blev nog en del kaffe och sen konsensus över att det redan var bra som det är (en trevlig och bekväm monopolliknande situation), så därför ändrar vi inget mer än symboliskt ... :cool:

Sorry för OT ... :oops:
Den svenska modellen. Korporativism kallas det visst.
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Klippte just ut detta från Cementas egen webbsida "Ungefär 15 procent av fabrikens totala elförbrukning utgörs av egenproducerad el."
Det är väl glasklart att Cementa totalt förbrukar mer el än de producerar, så att det skulle bli elbrist på Gotland om Cementa lägger ner kan inte stämma.
Nä elbrist vet jag inte, men att de säkerställer att energi finns är annat.
Eftersom strömförsörjning kan det vara lite si och så med..
 
Fairlane
Maskintok skrev:
Nä elbrist vet jag inte, men att de säkerställer att energi finns är annat.
Eftersom strömförsörjning kan det vara lite si och så med..
Ja, det skulle väl vara spillvärme till fjärrvärmen då?
Hur fungerar det om elen ligger nere så att tillverkningen stannar?
 
Om jag minns rätt (minns inte längre var jag läste det, så be mig inte om en källa) så handlar detta iaf delvis om att de vill börja bryta kalk djupare än idag. Att detta har potential att påverka grundvattnet på ett annat sätt än vad som skett hittills är inte svårt att föreställa sig. Att då hänvisa till att man brutit mer ytlig kalk i 100 år är ett icke-argument.
 
  • Gilla
TreeView och 7 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
nord kalk kunde visa upp redan för ca 10 år sedan att vatten kvaliteten blev högre efter deras rening än vad det vanliga dricksvattnet på ön höll, så jag betvivlar att Cementa håller sämre kvalitet...
Men grundvatten är bra för andra saker än som dricksvatten. Det är till exempel bra för växter och annat.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
A
kashieda kashieda skrev:
Men grundvatten är bra för andra saker än som dricksvatten. Det är till exempel bra för växter och annat.
Jo men det argumentet kom inte miljörörelsen med..
utan att vattnet skulle vara och bli otjänligt om nord kalk fick fortsätta att bryta kalk...
 
Och det stämmer troligen. Om Nordkalk fått fortsätta gå djupare, skulle de behöva pumpa bort mer vatten. Detta skulle troligen sänka grundvattennivån i närheten och i längden göra att det går in saltvatten i grundvattenreservoaren.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
kashieda kashieda skrev:
Och det stämmer troligen. Om Nordkalk fått fortsätta gå djupare, skulle de behöva pumpa bort mer vatten. Detta skulle troligen sänka grundvattennivån i närheten och i längden göra att det går in saltvatten i grundvattenreservoaren.
Ja den aspekten finns ju.
Man får ju bara hoppas att man lärt sig oavsett.. För den ena som klämt fingrarna så bör den andra fått insikt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.