Hej. Hur reparerar jag enklast/bäst detta. Nyss köpt hus och behövde ta bort gammal hyllor i tvättstugan. När de tagits bort synd detta...

att limma på en skiva ovanför känns inte så snyggt. Att riva hela innertaket vill jag helst inte göra. Kan man reparera?

På kaklet på ena bilden syns även limmade spånskiva rester mot kaklet. Finns det smart tips att få bort?

bakgrunden till detta är att vv beredaren läcker och behöver bytas ut. Nu får inte plats där den gamla står så jag behöver ställa TT på TM ist för bredvid så nu VV beredare får plats oxå.
 
  • Tvättstuga med skador på tak efter borttagning av hyllor, spår av lim på kakelvägg och tvättutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat innertak med flagnande färg och tydliga skador, samt rester av limmad spånskiva på kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat innertak med synligt hål och spår efter borttagna hyllor i ett hörn mot kakelklädd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

sunnis
Ja det är enkelt, såga ur det trasiga gipset som en rektangel, mät och gör en ny passande gipsbit. Pilla bakom en lämplig träbit som skruvtag i det befintliga gipset och den nya passbiten. Fasa av kanterna och spackla dit en remsa.

Spackla ut och slipa slätt och måla hela taket.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Ja det är enkelt, såga ur det trasiga gipset som en rektangel, mät och gör en ny passande gipsbit. Pilla bakom en lämplig träbit som skruvtag i det befintliga gipset och den nya passbiten. Fasa av kanterna och spackla dit en remsa.

Spackla ut och slipa slätt och måla hela taket.

Tack, toppen, förlåt men, remsa vad för remsa? Skriv till mig som om jag är 5 tack :), jag är ganska händig o klarar det mesta bara jag vet hur jag ska göra för erfaren är jag inte
 
sunnis
niklasljung niklasljung skrev:
Tack, toppen, förlåt men, remsa vad för remsa? Skriv till mig som om jag är 5 tack :), jag är ganska händig o klarar det mesta bara jag vet hur jag ska göra för erfaren är jag inte
Glasfiberresma eller pappremsa som man har till gipskarvar.

Ett annat tricks jag har sett som jag tror är smart är att skära ut en större rektangel typ 10cm större i längd och bredd, sedan vända på den och skära rätt storlek på baksidan och sedan pilla loss bitarna så att man behåller pappen på framsidan så att den lappar över när man skruva dit den. Så kan man spackla ihop det, skruva och torka och sedan spackla ut och slipa så slipper man remsor.
 
  • Gilla
ati och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.