Som trådstarten lyder - vem är det som bygger så här under alla färglager tro..? Några tips? (Nästa fråga att reda ut är om den det nu är endast gillar panel, eller om den möjligen också har timmerstockar på menyn. )
 
  • Skadad vägg med flera lager färg och synligt gnagarskador på trä bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trä med mögel och röta synligt genom bortbruten vitmålad yta, tecken på insektsangrepp eller fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Är virket fuktigt? Kan det vara hästmyror månntro?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hur ser det ut om du bryter bort en eller ett par panelbrädor? Det ger svar på om även bakomliggande timmerstomme är angripen.
Vad är det för förutsättningar i övrigt, typ av grund, väderstreck, typ av färg på panelen och dylikt?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hur ser det ut om du bryter bort en eller ett par panelbrädor? Det ger svar på om även bakomliggande timmerstomme är angripen.
Vad är det för förutsättningar i övrigt, typ av grund, väderstreck, typ av färg på panelen och dylikt?
Det är mullbänk, södersida, linoljefärg. Jag tänker mig också att det är någon myra som åstadkommer det där, men kan för lite för att veta egentligen..
 

Bästa svaret

A annabanana skrev:
Det är mullbänk, södersida, linoljefärg. Jag tänker mig också att det är någon myra som åstadkommer det där, men kan för lite för att veta egentligen..
Jag tycker det ser ut som hästmyror också. Mullbänk är bra om den håller sig torr, annars blir det inte kul.
Tyvärr är det nog bara att börja riva, för att se hur stort angreppet är. Kolla vad din villaförsäkring har för villkor gällande skadedjur!
 
I förmiddags var jag här ute igen. Fångade nu marodören på bild, och mycket riktigt - en hästmyra. Tack för er hjälp!
 
  • Hästmyra på marken nära en tegelvägg och grässtrån i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.