Har ett hus från 1969 med original proppskåp. Inkommande matning är 20A. Vad för jordfelsbrytare ska man installerar? Fabrikat skall vara kvalitet och välkänt t.ex. Hager, Garo etc.
Jag tänker att vi behåller proppskåpet och bara komplettera med en JFB vid sidan.

Vi ska installera bergvärme till hösten, en av firmorna som lämnade offert på bergvärme nämnde att det då vore bra om JFB var av en speciell typ (ej fabrikat) för att det annars fanns en liten risk att det kunde strula med bergvärmepumpen.
 
30 mA ska du ha för allt utom värmepumpen som då antagligen enligt tillverkaren ska ha en 300 mA. Så sätt du en 30 mA nu, den kommer du att ha kvar även om VP ska ha en egen.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
30 mA ska du ha för allt utom värmepumpen som då antagligen enligt tillverkaren ska ha en 300 mA. Så sätt du en 30 mA nu, den kommer du att ha kvar även om VP ska ha en egen.
Jaha, det behövs separata JFB i så fall.. Hur nödvändigt är det med JFB på en BV-pump egentligen? På övriga uttag etc. förstår jag självklart behovet.
 
Nej, sådana saker som en fast ansluten bergvärmepump får undantas från jordfelsbrytarskyddet, även vid nyinstallation.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skippar som regel jfb till värmepumpar och annan utrustning som ska hålla huset varmt, kravet är dock att det är fast anslutning, dvs ej stickpropp.

Men står det i pumpens instruktioner att den måste föregås av JFB så hamnar jag i en besvärlig sits, då jag egentligen måste, men kanske inte vill.

Står det däremot "kan" eller "rekommenderas" eller "bör", blir det lite lättare att skippa JFB'n.
 
  • Gilla
arowe17 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skippar som regel jfb till värmepumpar och annan utrustning som ska hålla huset varmt, kravet är dock att det är fast anslutning, dvs ej stickpropp.

Men står det i pumpens instruktioner att den måste föregås av JFB så hamnar jag i en besvärlig sits, då jag egentligen måste, men kanske inte vill.

Står det däremot "kan" eller "rekommenderas" eller "bör", blir det lite lättare att skippa JFB'n.
Kloka ord. Ja, värmepumpen vore kanske "säkrast" att ha utanför JFB för att minska risken att vakna en morgon med istappar i skägget. Jag antar att det är vanligt att kyl och frys också ligger på egna?

Skall JFB ha samma märkning (20A) som husets inkommande säkringar?
 
Välj du en JFB med märkström 25 eller 40 A det är det normala i ditt fall. Givetvis med 30 mA och typ A det är också det vanliga och naturliga lunken för elektriker.

Som Mikael och Johan skrev kan du med fördel lägga den fastanslutna pumpen direkt utan JFB. Och det oberoende av ev ordval i manualen låt inte orden fängsla dig.
 
Mikael_L
A arowe17 skrev:
Skall JFB ha samma märkning (20A) som husets inkommande säkringar?
Typ så.
Men de JFB man får tag på är specade till 25, 40 eller 63A max ström. Har elanläggningen gänga 2 mätarsäkringar (absolut vanligaste till vanliga hushåll) så kan man max sätta in 25A säkringar och väljer därmed en sådan JFB. Allt annat är bortkastade pengar.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Typ så.
Men de JFB man får tag på är specade till 25, 40 eller 63A max ström. Har elanläggningen gänga 2 mätarsäkringar (absolut vanligaste till vanliga hushåll) så kan man max sätta in 25A säkringar och väljer därmed en sådan JFB. Allt annat är bortkastade pengar.
Hur mycket skiljer det i pris mellan 25 och 40A?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.