Hej,
Vi fick vår betongplatta gjuten av en firma här till midsommaren och jag har en fråga om precisionen.
Vi ska bygga ett Willab Garden uterum på plattan senare i höst med måtten 5145x4068mm och yttermåtten på plattan stämmer med +/- ca 5mm (10mm diff på nåt ställe). Då en av väggarna ska byggas med lösvirke så tänker jag att man kompensera för dessa diffar när man bygger panelväggen.. eller?
Nu håller jag på och ska bygga en ny altan som ska ansluta mot plattan och har börjat gräva plintar (precis framför plattan) för den bakre bärlinan. När jag mäter med en korslaser mot plattans överkant så ser jag att ena hörnet i framkant är lägre än övriga framkanten.. Typ 15mm.
Det känns som att det ena främre ”Hörnelementet” ligger lite lågt i förhållande till resten av plattan. Är detta inom ”normal” felmarginal eller är det något jag ska reklamera eller be om att få åtgärdat (jag har inte betalat för arbetet än, men jag har fått fakturan)?
Problemet som uppstår i första hand är ju att trallen kommer hamna ”i våg” med det låga hörnet av plattan, men att plattan blir mer o mer synlig (över trallen) längs framkanten (tänker att jag måste sätta trallen i nivå med lägsta punkten på plattan?).. Kan man kompensera för detta på något enkelt sätt, så att problemet ”trollas bort”? (Tänker att man inte ska montera bärlinan i linje med plattan som är lite ojämn, eller?!)
Problem nr 2 blir ju när vi ska montera uterummet (som preliminärt levereras först i september) och skenorna för skjutdörrarna som ska skruvas i golvet.. Kommer denna ojämnhet orsaka problem för skjutdörrarna eller finns det viss justermån för skjutdörrspartier (det ska bli en Willab Vinterträdgård Plus, där dörrarna tydligen ska drevas vid montering..)?
Jag har ju ingen större erfarenhet av gjutning själv och vet inte vilken precision man kan kräva av firman som gjuter plattan.. Hur åtgärdar man det? Skulle man kunna montera typ plyfa-skivor som man väger av i det ”låga hörnet” (så skivorna linjerar med resten av framkanten) och sedan gjuta på med lite mer betong för att få kanten helt jämn (finbetong eller grovbetong?)? Eller skulle man använda flytspackel istället för betong (när uterummet väl är på plats ska vi lägga klinker på golvet invändigt)?
Tacksam för tips och råd om hur man kan/ska lösa det. Bifofar några bilder som illustrerar problemet med nivåskillnaden i framkanten.
Vi fick vår betongplatta gjuten av en firma här till midsommaren och jag har en fråga om precisionen.
Vi ska bygga ett Willab Garden uterum på plattan senare i höst med måtten 5145x4068mm och yttermåtten på plattan stämmer med +/- ca 5mm (10mm diff på nåt ställe). Då en av väggarna ska byggas med lösvirke så tänker jag att man kompensera för dessa diffar när man bygger panelväggen.. eller?
Nu håller jag på och ska bygga en ny altan som ska ansluta mot plattan och har börjat gräva plintar (precis framför plattan) för den bakre bärlinan. När jag mäter med en korslaser mot plattans överkant så ser jag att ena hörnet i framkant är lägre än övriga framkanten.. Typ 15mm.
Det känns som att det ena främre ”Hörnelementet” ligger lite lågt i förhållande till resten av plattan. Är detta inom ”normal” felmarginal eller är det något jag ska reklamera eller be om att få åtgärdat (jag har inte betalat för arbetet än, men jag har fått fakturan)?
Problemet som uppstår i första hand är ju att trallen kommer hamna ”i våg” med det låga hörnet av plattan, men att plattan blir mer o mer synlig (över trallen) längs framkanten (tänker att jag måste sätta trallen i nivå med lägsta punkten på plattan?).. Kan man kompensera för detta på något enkelt sätt, så att problemet ”trollas bort”? (Tänker att man inte ska montera bärlinan i linje med plattan som är lite ojämn, eller?!)
Problem nr 2 blir ju när vi ska montera uterummet (som preliminärt levereras först i september) och skenorna för skjutdörrarna som ska skruvas i golvet.. Kommer denna ojämnhet orsaka problem för skjutdörrarna eller finns det viss justermån för skjutdörrspartier (det ska bli en Willab Vinterträdgård Plus, där dörrarna tydligen ska drevas vid montering..)?
Jag har ju ingen större erfarenhet av gjutning själv och vet inte vilken precision man kan kräva av firman som gjuter plattan.. Hur åtgärdar man det? Skulle man kunna montera typ plyfa-skivor som man väger av i det ”låga hörnet” (så skivorna linjerar med resten av framkanten) och sedan gjuta på med lite mer betong för att få kanten helt jämn (finbetong eller grovbetong?)? Eller skulle man använda flytspackel istället för betong (när uterummet väl är på plats ska vi lägga klinker på golvet invändigt)?
Tacksam för tips och råd om hur man kan/ska lösa det. Bifofar några bilder som illustrerar problemet med nivåskillnaden i framkanten.
Bästa svaret
Jag hade lagt på avjämningsmassa. Ska du ha keramikgolv så bör det varar inom 1 mm.tennet skrev:
Hej,
Vi fick vår betongplatta gjuten av en firma här till midsommaren och jag har en fråga om precisionen.
Vi ska bygga ett Willab Garden uterum på plattan senare i höst med måtten 5145x4068mm och yttermåtten på plattan stämmer med +/- ca 5mm (10mm diff på nåt ställe). Då en av väggarna ska byggas med lösvirke så tänker jag att man kompensera för dessa diffar när man bygger panelväggen.. eller?
Nu håller jag på och ska bygga en ny altan som ska ansluta mot plattan och har börjat gräva plintar (precis framför plattan) för den bakre bärlinan. När jag mäter med en korslaser mot plattans överkant så ser jag att ena hörnet i framkant är lägre än övriga framkanten.. Typ 15mm.
Det känns som att det ena främre ”Hörnelementet” ligger lite lågt i förhållande till resten av plattan. Är detta inom ”normal” felmarginal eller är det något jag ska reklamera eller be om att få åtgärdat (jag har inte betalat för arbetet än, men jag har fått fakturan)?
Problemet som uppstår i första hand är ju att trallen kommer hamna ”i våg” med det låga hörnet av plattan, men att plattan blir mer o mer synlig (över trallen) längs framkanten (tänker att jag måste sätta trallen i nivå med lägsta punkten på plattan?).. Kan man kompensera för detta på något enkelt sätt, så att problemet ”trollas bort”? (Tänker att man inte ska montera bärlinan i linje med plattan som är lite ojämn, eller?!)
Problem nr 2 blir ju när vi ska montera uterummet (som preliminärt levereras först i september) och skenorna för skjutdörrarna som ska skruvas i golvet.. Kommer denna ojämnhet orsaka problem för skjutdörrarna eller finns det viss justermån för skjutdörrspartier (det ska bli en Willab Vinterträdgård Plus, där dörrarna tydligen ska drevas vid montering..)?
Jag har ju ingen större erfarenhet av gjutning själv och vet inte vilken precision man kan kräva av firman som gjuter plattan.. Hur åtgärdar man det? Skulle man kunna montera typ plyfa-skivor som man väger av i det ”låga hörnet” (så skivorna linjerar med resten av framkanten) och sedan gjuta på med lite mer betong för att få kanten helt jämn (finbetong eller grovbetong?)? Eller skulle man använda flytspackel istället för betong (när uterummet väl är på plats ska vi lägga klinker på golvet invändigt)?
Tacksam för tips och råd om hur man kan/ska lösa det. Bifofar några bilder som illustrerar problemet med nivåskillnaden i framkanten.
Häll vatten på betongsulan se var den är för hög eller för låg.
Men skall du ha skjutdörrar så skulle du sänkt ner rälsen så topparna är i nivå med färdigt golv inne och eventuellt trädecket utanför. Annars slår man i tårna.
Kolla på inlägg #19
https://www.byggahus.se/forum/threads/uterum-infaestning.304852/page-2#post-2839880
Redigerat:
Hej Leif, tackar för ditt svar. Är avjämningsmassa samma sak som flytspackel? Går det bra att skruva i avjämningsmassan när man ska montera stolpen (i hörnet som är lite lågt)?L Leif i Skåne skrev:Jag hade lagt på avjämningsmassa. Ska du ha keramikgolv så bör det varar inom 1 mm.
Häll vatten på betongsulan se var den är för hög eller för låg.
Men skall du ha skjutdörrar så skulle du sänkt ner rälsen så topparna är i nivå med färdigt golv inne och eventuellt trädecket utanför. Annars slår man i tårna.
Kolla på inlägg #19
[länk]
Jag gillar lösningen med att sänka ner golvskenan i plattan (för snubbelrisken), men jag tänker att det lär orsaka problem med vatten och snö som kan rinna ner i dörrspåren, eller? Såg att dina skenor var 23mm, men för Willabs ”vinterträdgård” så är de istället ca 50mm (mätte höjden på Willabs utställning, se bild).
Nu i efterhand kanske man inte kan göra så mycket åt nivån på golvet och skenan.. Skulle man kunna lägga något skivmaterial eller liknande på betonggolvet på insidan av uterummet, för att få upp höjden lite mot skenan.. Något material som man sedan kan lägga klinker på?
Vi har golvvärme (el) ingjuten i betongplattan, så man vill ju inte heller att eventuellt skivmaterial ska blockera värmen upp i klinkret, men det kanske finns material avsett för detta?
På bifogade bilder (samma dörrar vi kommer ha) så ser det ut som att dörrarna går ner lite över skenan.. så man verkar inte kunna klinkra eller höja golvet på insidan helt till skenans ovankant ändå.
Mvh, Frederik
Har mätt vidare idag och kom fram till följande..
Vi hade märkt ut den exakta höjden på plattan för att uterumstaket (pulpettak) skulle hamna under mittplåten på husfasaden. Det innersta betongelementet (mot fasaden) är i exakt rätt höjd, men sedan blir plattan ca +13mm högre i främre hörnet på samma sida. Sedan har vi en topp på ca +17mm i mitten av plattans framkant (jämfört med den korrekta referenshöjden), och sedan sjunker det andra främre hörnet ner till den korrekta referenshöjden igen.
Eftersom höjden är korrekt intill husfasaden så vill man väl inte gärna höja den delen med flytspackel (avjämningsmassa)… snarare skulle man ju vilja sänka kanterna som är +13-17mm höga.. eller vad är smartast, hur skulle ni lösa detta?
Kantelementen har ju bara ”ett hårt skal” och sedan är det frigolit/cellplast några centimeter in och sedan kommer betongen.
Jag har ännu inte betalat fakturan (har nån vecka kvar), men skulle ni påpeka detta till firman eller är detta inom någon slags feltolerans när man gjuter betongplattor? Kan man förvänta sig att de tar på sig att avhjälpa ”felet” eller är det lättare att fixa det själv på något sätt?
Bifogar några nya bilder som visar hur höjden stiger från husfasaden utåt (det svarta strecket visar den korrekta referenshöjden).
Vi hade märkt ut den exakta höjden på plattan för att uterumstaket (pulpettak) skulle hamna under mittplåten på husfasaden. Det innersta betongelementet (mot fasaden) är i exakt rätt höjd, men sedan blir plattan ca +13mm högre i främre hörnet på samma sida. Sedan har vi en topp på ca +17mm i mitten av plattans framkant (jämfört med den korrekta referenshöjden), och sedan sjunker det andra främre hörnet ner till den korrekta referenshöjden igen.
Eftersom höjden är korrekt intill husfasaden så vill man väl inte gärna höja den delen med flytspackel (avjämningsmassa)… snarare skulle man ju vilja sänka kanterna som är +13-17mm höga.. eller vad är smartast, hur skulle ni lösa detta?
Kantelementen har ju bara ”ett hårt skal” och sedan är det frigolit/cellplast några centimeter in och sedan kommer betongen.
Jag har ännu inte betalat fakturan (har nån vecka kvar), men skulle ni påpeka detta till firman eller är detta inom någon slags feltolerans när man gjuter betongplattor? Kan man förvänta sig att de tar på sig att avhjälpa ”felet” eller är det lättare att fixa det själv på något sätt?
Bifogar några nya bilder som visar hur höjden stiger från husfasaden utåt (det svarta strecket visar den korrekta referenshöjden).
Som jag sagt tidigare Max +- 1-2 mm.
Själv när ja gjutit mitt golv, drog jag 1 gång för mycket med sloddan och fick en svacka på 3 mm som jag fick avjämna med massa och rätskiva (2m vattenpass)
Kolla inlägg #11 och framåt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-platta-duk-oever-isoleringen.305107/#post-2831217
https://www.byggahus.se/forum/threads/inglasat-uterum-i-soederlaege.334513/#post-3194788
Själv när ja gjutit mitt golv, drog jag 1 gång för mycket med sloddan och fick en svacka på 3 mm som jag fick avjämna med massa och rätskiva (2m vattenpass)
Kolla inlägg #11 och framåt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-platta-duk-oever-isoleringen.305107/#post-2831217
https://www.byggahus.se/forum/threads/inglasat-uterum-i-soederlaege.334513/#post-3194788
Redigerat:
Hej Leif, tack för svar igen! Så då är vår platta ca 11-15mm för hög i ena främre hörnet och i mitten av framkant (jag mätte ju 13-17mm, och feltoleransen var max 1-2mm, enligt ditt svar). För mycket ojämnheter för att resa ett uterum med skjutdörrar på plattan..L Leif i Skåne skrev:
Vad för praktiska problem skulle det innebära (bara så jag vet när jag går vidare, måste ju i första hand kolla med betongfirman om det är något de är villiga att åtgärda)?
Kan man slipa ner kanten på plattan med en sådan diamantslip (själva kantelementen har ju någon slags hårt material och sedan är det några cm frigolit innanför)?
Om inte firman som gjorde plattan vill göra något åt det så lär jag få försöka själv.. Extremt svårt att få tag i hantverkare i dessa tider, Corona-tider + semester..
Ja, jag hade tejpat upp en A3-byggritning från Willab Garden på fasadväggen där han stod och jobbade med plattan, så det var tydligt med alla mått och vad som skulle byggas.nino skrev:
Plattans höjd mot husfasaden (kantelementet närmast husväggen), där pulpettaket ska ansluta under en mittplåt, är förvisso korrekt enligt våra ritningar. Men sedan verkar då plattan bli högre längs sidan och fram mot första hörnet. Mitten av plattans framkant är som högst med ca +17mm (jämfört med referenshöjden +/-0).
Eftersom plattans höjd är korrekt intill husväggen så borde ju kanalplasttaket (åtminstone i teorin) fortfarande hamna under mittplåten på husfasaden. Men sedan är ju frågan hur resten bygget av uterummet påverkas av att plattan blir något högre i framkant.. ? Det är ju exaktkapade limträstommar och stolpar som ska monteras på plattan.. finns det någon justermån när man monterar uterummet eller vad kan vi räkna med för problem om vi INTE åtgärdar plattan?
Bifogar bild på gjutformen när han är där och jobbar, illustrerar problemet lite tydligare.
Och om jag bråkar lite, blir deras lösning att slipa ner i så fall? Eller finns det något annat de kan göra?nino skrev:
Det här med att kanalplasttaket ska hamna under mittplåten på husväggen är mer av praktisk funktion, eftersom vi bor i parhus och plåten fortsätter på grannens husfasad. I värsta fall kan man ju säkert ”knäcka” plåten uppåt lite.. för stora ingrepp skulle ju kunna orsaka problem för grannen också.
Jag har för mig att AMA och/eller andra normer och standarder brukar ange något typ +- 3mm över 2m mätlängd som maximal ojämnhet.
Nu har ni kanske inte avtalat tillsammans med något sånt här krav, men det sätter ju dock i viss mån nivåer på vad som kan sägas vara fackmannamässigt.
Så ja, jag tycker ni bör klaga och jag tycker entreprenören ska avhjälpa de värsta bristerna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-som-aer-bra-pa-ama-fraga-om-betonggolv.127297/
Nu har ni kanske inte avtalat tillsammans med något sånt här krav, men det sätter ju dock i viss mån nivåer på vad som kan sägas vara fackmannamässigt.
Så ja, jag tycker ni bör klaga och jag tycker entreprenören ska avhjälpa de värsta bristerna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-som-aer-bra-pa-ama-fraga-om-betonggolv.127297/