Efter att ha investerat i en Wagner 350R tänkte jag träna på nåt mindre objekt innan jag ger mig på kökstak, dörrar och väggar.
Strump- och kalsongbyrån i murrigt 70-talsbrunt blir ett bra träningsobjekt!
Men, hur liten färgburk kan man ha? Det måste ju gå åt en minimivolym för att fylla pump och slangar + spill. Det skulle kännas lite onödigt att köpa 10l grundfärg och 10l lackfärg för en liten byrå med typ 1m2 att måla.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Efter att ha investerat i en Wagner 350R tänkte jag träna på nåt mindre objekt innan jag ger mig på kökstak, dörrar och väggar.
Strump- och kalsongbyrån i murrigt 70-talsbrunt blir ett bra träningsobjekt!
Men, hur liten färgburk kan man ha? Det måste ju gå åt en minimivolym för att fylla pump och slangar + spill. Det skulle kännas lite onödigt att köpa 10l grundfärg och 10l lackfärg för en liten byrå med typ 1m2 att måla.

/Höghus
Prova med vatten och väg eller mät mängden före och efter så ser du ”dödvolymen”?
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Prova med vatten och väg eller mät mängden före och efter så ser du ”dödvolymen”?
Bra tips. Kanske inte visar hur mycket spill det blir i praktiken dock.

/Höghus
 
Att kolla upp hur mycket vätska maskinen tar innan den börjar spruta kan man göra genom att tex fylla upp någon bunke med x liter vatten, när det börjar spruta vatten så mäter man hur mycket det är kvar i bunken.
 
A
Mina Kremlinpumpar drar ca 3dl i slangar och pump, men de är snåla. Man lär sig att blanda rätt mängd (om man kör 2K vill säga) färg med tiden. Behöver jag 7 dl, blandar jag 7dl och när det börjar ta slut slår jag förtunning i pytsen och låter den skjuta färgen framför sig. Den ska ju ändå in i systemet och rengöra.
 
  • Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Mina Kremlinpumpar drar ca 3dl i slangar och pump, men de är snåla. Man lär sig att blanda rätt mängd (om man kör 2K vill säga) färg med tiden. Behöver jag 7 dl, blandar jag 7dl och när det börjar ta slut slår jag förtunning i pytsen och låter den skjuta färgen framför sig. Den ska ju ändå in i systemet och rengöra.
2k vet jag inte om jag vågar prova. Färghandlaren ville inte ens sälja Jotuns spärrgrund till mig, eftersom det är lite epoxy i den, när jag sade att jag skulle spruta. Risk för att jag pajar sprutan.
Så även om min Wagner skulle ta dubbelt upp, 6dl borde det funka med en 1l burk. Iaf för en sprutning.

/Höghus
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Höghus Höghus skrev:
2k vet jag inte om jag vågar prova. Färghandlaren ville inte ens sälja Jotuns spärrgrund till mig, eftersom det är lite epoxy i den, när jag sade att jag skulle spruta. Risk för att jag pajar sprutan.
Så även om min Wagner skulle ta dubbelt upp, 6dl borde det funka med en 1l burk. Iaf för en sprutning.

/Höghus
Nej, det var bara ett exempel, då jag enbart sprutar 2K. Förfarandet torde ju vara detsamma oavsett. Men det gäller att koll så att du inte står och dammar färg/vattenmjölk över bitarna. När mina pumpar börjar dra i sig förtunningen så hör jag det, de börjar gå lättare. Då vet jag att jag kan spruta typ 2 luckor med det som är i slangen på trycksidan. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.