Hej,

Det har börjat droppa från vårt fjärrvärmesystem, en droppe var 10e sekund skulle jag säga. Blir nog till att ringa en rörmokare men kan någon hjälpa mig identifiera vilken del det är droppar? Värme tolkar jag det som iom symbolen strax under röret som droppar.

Mvh,
Philip
 
  • Läckage vid fjärrvärmesystemets ansamlingspunkt, vattendroppe hänger från kopparledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrvärmesystems del som läcker, med synliga rör, ventiler och värmesymbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Osäker på vad som droppar.
Men vet du att det är din växlare ?
I de flesta fjärrvärmenät äger bolaget växlare och det är isf deras jobb att laga.
 
T
Det det ut som ett smutsfilter eller dyl :thinking:
 
Ser grönt ut där, oxidering koppar. Titta på alla kopplingar till filtret , finns det en gråvit beläggning så är det i en koppling det läcker, microläcka. Går att dra till lite till ( 1/8 dels varv eller lite mindre ) och hoppas att det slutar droppa. En stålborste att rensa med är bra för att få bort det gröna, och senare se var en läcka finns
 
Tack för svar allesammans, får testa det som rekommenderas för att se om det åtgärdat felet. Bifogar en lite mer ”utzoomad”bild. Från det röret går det en röd ”tråd” in i den grå dosan till höger. Är det värmeväxlaren?
 
  • In zoomad bild av en pannruminstallation med synliga rör, kopplingar, pump och grå dosa som antyds vara värmeväxlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ser ut att sitta på hetvattnet på FJV och mäter din förbrukning som du betalar för, inget för en lekman att åtgärda. Men FJV-verket brukar fixa sådant om det finns ett serviceavtal och dom har reservdelar som inte en röris har i bilen.
 
J jonaserik skrev:
Ser ut att sitta på hetvattnet på FJV och mäter din förbrukning som du betalar för, inget för en lekman att åtgärda. Men FJV-verket brukar fixa sådant om det finns ett serviceavtal och dom har reservdelar som inte en röris har i bilen.
Tack för svar får ringa min fjärrvärmeleverantör imorgon!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Osäker på vad som droppar.
Men vet du att det är din växlare ?
I de flesta fjärrvärmenät äger bolaget växlare och det är isf deras jobb att laga.
Nä, i de flesta fjärrvärmenät äger kunderna själva växlaren. Finns delar av Göteborg, Gävle och någon stad till där bolagen äger växlarna men i de flesta fall äger kunderna växlaren själva.
 
K Krukmakaren skrev:
Nä, i de flesta fjärrvärmenät äger kunderna själva växlaren. Finns delar av Göteborg, Gävle och någon stad till där bolagen äger växlarna men i de flesta fall äger kunderna växlaren själva.
Jag har jobbat i många olika fjärrvärmenät och det har oftast varit bolaget som ägt. Om inte kunden själv valt att köpa den.
 
Här hemma har det börjat droppa från fjärrvärmeväxlaren två gånger. (olika kopplingar) Då har jag ganska lätt kunna följa vattnet och då sett vilken koppling som läcker. Sen har jag bara tagit en tillräckligt stor skiftnyckel och dragit åt lite lagom, har fungerat utmärkt och jag har sluppit vänta in en hantverkare och de eventuella kostnader det skulle medföra.
Känner man sig osäker på vilket håll man ska skruva kan man ju stänga av huvudkranarna innan så det inte riskerar att bli en stor fontän.
 
larsbj larsbj skrev:
Jag har jobbat i många olika fjärrvärmenät och det har oftast varit bolaget som ägt. Om inte kunden själv valt att köpa den.
Jag äger min växlare, men om det är fel på primärkretsen, så måste en av värmebolaget godkänd rörmokare anlitas ( normalt bolaget självt och ibland gratis ). Jag fick dock dispens en gång att göra det själv då det gällde just smutsfiltret, efter att fått tydliga instruktioner om hur (=sakta) och i vilken ordning primärventilerna skulle slås ifrån och sedan till igen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.