Jag har en ekskiva under handfatet. Då dushen ä mkt nära så utsätts denna skiva för en del vatten. Skivan var behandlad med linolja men den verkar nu helt försvunnit. Skall man lacka en sådan skiva eller hur behandla för att den skall vara vatten avvisande?
 
Snailman
OK, men jag ä fortfarande undrande till varför inte lacka skivan istället, har en spegel med lackad ekram i badrummet som håller perfekt mot vatten.

??
 
Snailman
Det kan ju vara så att det är lättare att man råkar repa lacken på en diskbänk, så det kan ju vara därför..

Vi får väl se om du får några mer svar...
 
Använd hårdvaxolja, ger betydligt bättre skydd en vanlig olja och lätt att bättra

Dock är den dyr som attan men rätt dryg, funkar oxå perfekt till oljade golv med hårt & vått slitage typ kök
 
Har ekskivor i köket. Man måste olja in dom varannan månad för att dom ska hålla sig snygga. Använder paraffinolja. Låter det ligga på under natten, torkar bort överflödigt och gnuggar ytan med "skurduk" dvs samma mtrl man har när man polerar golv. Det blir en mycket "mjuk" och vattenavvisande yta.
 
Skulle nog akta mig för att lacka den. OK, den får en skyddande (om än ganska livlös yta), men det är ju också det enda du får. Skivor i närhet av vatten har en tendens att alltid utsättas för fukt och även om ek är ett hårt träslag så kommer vatten krypa in bakom lacken. Det leder till en ful eller fördärvad skiva. Lägg på någon olja eller vax så får du en vattenavvisande yta, skyddar träet på djupet och dessutom en mycket mer levande skiva.
 
Jag använder danish oil, den har härdare i sig och på så sätt så får man en olja med lite av lackens egenskaper.
ju fler lager man lägger desto mer lackliknande blir ytan.
Vi har denna själva på våra ekskivor i köket och är mycket nöjda, vi har oljat in tre ggr vid monteringen och sedan tilläggsoljat en gång efter tre månader, detta är det enda vi gjort på 14 månader och skivorna ser som nya ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.