Hej,

Vi har en Vinterliguster som är 3år gammal och ca. 1,2m hög. Jag skulle vilja frisera sidorna på den då det ser något vildvuxet ut, men vänta med att klippa den på höjden för att låta den nå lite högre.

Är det OK eller bör jag klippa den på höjden samtidigt? Jag tänkte vänta med att ta den på höjden till slutet av augusti.
 
Min erfarenhet av liguster är att du kan göra lite som du vill. Förr sa man att man skulle klippa ner den här och bara låta den växa 10-15 cm per år. Jag har testat detta och jag har testat lite nyare rön att bara klippa in det yviga, och slutresultatet blir detsamma. Detta gäller Skåne. Vintergrön liguster kan vara känsligare längre upp i landet. Men i augusti är det inga problem att klippa oavsett.
 
  • Gilla
Anubitxx
  • Laddar…
A Anubitxx skrev:
Hej,

Vi har en Vinterliguster som är 3år gammal och ca. 1,2m hög. Jag skulle vilja frisera sidorna på den då det ser något vildvuxet ut, men vänta med att klippa den på höjden för att låta den nå lite högre.

Är det OK eller bör jag klippa den på höjden samtidigt? Jag tänkte vänta med att ta den på höjden till slutet av augusti.
Blir snyggare om du klipper även på höjden, annars blir den lite tunnare upptill. Den kommer se mycket snyggare ut nästa vår om du klipper den nu på toppen också.

Men det spelar ingen större roll ifall du tänkt göra det i augusti, växten tål mycket.
 
  • Gilla
Anubitxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.