Vissa delar av Småland (som Vetlanda) borde det väl verkligen gå att hitta relativt billigt boende i. Allmän avfolkningsbyggd och ganska långt till en större stad (Jönköping).

Å andra sidan är väl nästan alla hus dyra som aldrig förr, så om vi inte pratar om ett totalt ruckel gissar jag att det är svårt att komma under 750 tkr.
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du letar i hela Småland är gränsbygderna i utkanten av de 3 länen områden med prisvärda fastigheter. Typ Hultsfreds kommun, Uppvidinge kommun, Högsby kommun, östra delen av Eksjö kommun, Västra och södra delen av Vetlanda kommun, Sävsjö kommun...börjar bli lång lista här :D. Kanske är lättare att säga allt mer än 45 min från residensstäderna och kusten.
Ja gärna i Vetlanda kommun.. haha ja Småland är stort..
 
A
A AndersS skrev:
Vad får det kosta?
Hade tänkt mig ca 300 000 kr..
 
  • Gilla
BII
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vissa delar av Småland (som Vetlanda) borde det väl verkligen gå att hitta relativt billigt boende i. Allmän avfolkningsbyggd och ganska långt till en större stad (Jönköping).

Å andra sidan är väl nästan alla hus dyra som aldrig förr, så om vi inte pratar om ett totalt ruckel gissar jag att det är svårt att komma under 750 tkr.
Jo man kan tro det men priserna är av någon märklig anledning väldigt höga och har varit det under lång tid. Men nu är det ju extremt så kanske får vänta lite tills priserna går ner..
 
  • Gilla
AZT_Alex
  • Laddar…
husdrömmar333 skrev:
Hade tänkt mig ca 300 000 kr..
Det får du inget torp för, möjligtvis något fallfärdigt hus som kräver stor renovering.
Du får dubbla den summan för torp som är beboligt.
Bara att söka på Hemnet så får du en uppfattning om pris.
Här i grannskapet mellan Vimmerby/Västervik gick ett torp med el men utan vatten/avlopp för 800".
 
smh
Ofta är de gamla (charmiga) torpen dyrare också, åtminstone i de delar av landet där jag letat hus (dock ej småland). Sommarstugor från 1950 och framåt brukar vara betydligt billigare, även vinterbonade.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Stämmer bra även här, billigast är gamla hus från 30-40 tal då det i princip är tomten man betalar några hundra tusen för och inte direkt beboligt.
 
husdrömmar333 skrev:
Hade tänkt mig ca 300 000 kr..
Här har du ett gäng hus i F, G och H-län, pris max 300 000 kr:
https://www.hemnet.se/bostader?loca...ard&price_max=300000&new_construction=exclude
Hoppas länken funkar, annars får du copy+paste:a.

Uppenbarligen har vissa personer i tråden en något överdriven uppfattning om priserna på torp i Småland. Motsvarande sökning, men på hus under 800 000 skulle ge betydligt mer än totala ruckel utanför Bruzaholm! Faktiskt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Väster om E22an är hus i Västerviks kommun inte så dyra, kan gå att köpa ett litet permanenthus med vatten, avlopp, el, fiber och centralvärme för din budget om du har tur.
Jag gjorde det själv för 5 år sedan och det är kanske inte så charmigt men fullt fungerande och med en prislapp som i Norrlands inland trots att universitetsstaden Linköping inte är 10 mil bort och pendlingsmöjligheter på riksväg eller med tåg finns.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Här har du ett gäng hus i F, G och H-län, pris max 300 000 kr:
[länk]
Hoppas länken funkar, annars får du copy+paste:a.

Uppenbarligen har vissa personer i tråden en något överdriven uppfattning om priserna på torp i Småland. Motsvarande sökning, men på hus under 800 000 skulle ge betydligt mer än totala ruckel utanför Bruzaholm! Faktiskt.
Tack jag är tydligen dålig på att Googla :p men dom senaste åren har jag inte hittat många torp. Endast 2 st via mäklare och det fanns ingen el i något av dom..
Men nu finns det ju betydligt fler.
 
Kolla i vilket skick de är och framför allt status på avlopp. Många är inte godkända och det pågår inventering ute i kommunerna.
Priset är en bra indikator på om de är beboliga året runt, men det beror också på dina krav.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
C
husdrömmar333 skrev:
Tack jag är tydligen dålig på att Googla
Ett tips är att skapa en bevakning på hemnet med dina sökvillkor. Är man ute efter något särskilt får man också vara beredd att det kan dröja innan rätt objekt blir till salu, och det är ju dumt att missa något.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
smh
Var också beredd på att kolla många hus. Ju billigare hus ju mindre mäklarbeskrivning, är min erfarenhet. Nåt som ser ut som ett ruckel på hemnet kan i själva verket vara jättefint, och tvärtom. Jag har varit med om att det funnits både vatten och avlopp utan att det står i mäklarbeskrivningen...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.