Hej,

Jag har en villa som byggdes på 1990-talet som nuvarande använder ett Bahco Minimaster / Minivent system sammankopplat med Bahco Luftvärmeaggreat ACJ. Detta luftvärmeaggreat producerar endast värme, och jag undrar om jag kan byta detta luftvärmeaggreat mot något motsvarande, som även producerar kyla. Jag vill alltså koppla en annan enhet, en luftvärmepump som producerar både kyla och värme till min Minivent, och därmed sprida både kyla och värme till alla rum i huset.

Finns det någon produkt ni känner till som skulle tillfredsställa dessa behov, eller om detta ens möjligt?

Minivent går igenom hela huset och i nuläget frisläpper värme genom hål i taket, jag vill istället att kyla ska spridas genom dessa hål.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få.
 
Är luftkanalerna isolerade ordentligt?
Kör du kyla i oisolerade kanaler riskerar du kondens.
 
A Argastesnickaren skrev:
Är luftkanalerna isolerade ordentligt?
Kör du kyla i oisolerade kanaler riskerar du kondens.
Tack för ditt svar. Det är en bra tanke och jag har för mig att de är isolerade, men det får jag nog titta efter nogrannare på. Men om vi säger att de är isolerade, finns det något sätt jag kan använda detta system för nedkylning.
 
A
P PeterPeterPeterPeter skrev:
Tack för ditt svar. Det är en bra tanke och jag har för mig att de är isolerade, men det får jag nog titta efter nogrannare på. Men om vi säger att de är isolerade, finns det något sätt jag kan använda detta system för nedkylning.
jag tror inta att du får plats med någon förångare i denna om du har plats utanför finns det kanalkylare
 
Kanalerna för tilluften måste vara kondensisolerade, räcker inte med vanlig isolering för värme. Danska Nilan har ett intressant produktsortiment. Kanske finns det något alternativ med kyla och styrning därifrån man kan byta till?
 
A
J Josth skrev:
Kanalerna för tilluften måste vara kondensisolerade, räcker inte med vanlig isolering för värme. Danska Nilan har ett intressant produktsortiment. Kanske finns det något alternativ med kyla och styrning därifrån man kan byta till?
för ett år sedan gick det inte att få tag på någon i sverige som förde nilan, men visst det är ett intressant konsept
 
Det mesta går att lösa, men om man vill kyla ett hus så brukar befintliga kanaler vara för små, då luftmängderna som behövs för att kyla är mycket större än de som behövs för syre och värme, en luft/luft är då ett effektivare sätt att få kallt inne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.