Jag undrar om denna väggen är bärande. Den vilar enbart på dessa bjälkar vad jag kan se om dom går inte igenom ytter väggen.

Jag ska låta köket gå upp till andra våningen för att få lite mer rymd och skulle vilja ha med den biten med. Renoveringsprojekt med öppen väggstruktur och synliga bjälkar i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett renoveringsobjekt med synliga bjälkar och potentiellt bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med synliga takbjälkar och en ofärdig köksinredning i ett rum med isolerade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt visar en vägg med synliga bjälkar och urtaget golv, potentiell bärande konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om väggen är timrad är den bärande. Annars sannolikt inte.
 
Huset är från 1800 talet. Vad jag förstår var även innervägar av timmer? Så det behöver inte betyda att den är bärande?
 
Om det är väggen som ansluter in mot murstocken skulle åtminstone jag inte riva den baserat på information från ett forum på nätet…
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta mig, men vilken slakt! Stackars gamla hus!
Den som gillar öppna planlösningar och jättehögt i tak kan köpa ett hus som är byggt så, och inte köpa ett 1800-talshus med lågt i tak och många rum och ha kofots-bonanza på vårt byggnadshistoriska kulturarv.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Jag har pratat med en timmerman och han sa att det förmodligen inte är bärande jag har skickat bilder till honom med. Taket vara redan nere när jag köpte huset det satt bara mdf skivor där.

Huset är ifrån tidigt 1800tal tror jag och har under åren genomgått många förändringar ser jag nu när jag ska byta panel. Såg några bilder på huset från 1915 redan då har det genomgått en jätte renovering.

Jag ser det som att jag räddar den gamla damen det var ingen som ville ta sig an huset så det skulle förfalla om inte jag köpte det.

Det finns en film på nätet som jag tog innan jag köpte det om man söker på Rännelanda på Youtube.
 
R Rännelanda skrev:
Huset är från 1800 talet. Vad jag förstår var även innervägar av timmer? Så det behöver inte betyda att den är bärande?
Timrade mellanväggar är precis lika mycket bärande som timrade ytterväggar.
Mellanväggarnas uppgift är bland annat att hindra ytterväggarna från att bulna. En timmervägg har ingen knäckstyvhet i lodrät riktning så som en spantrad vägg har. Därför omvandlas knäckkrafterna till böjning på stockarna mellan stödpunkterna som är mellanväggarnas knutar. Då blir det ofta drag eller tryck i mellanväggstimret och genom att timret är dymlat invid dörröppningarna överförs den kraften till bindvarven ovanför och under dörrarna.
Därför är det vanligt att ytterrväggarna tappar stabiliteten helt när man tar bort timrade mellanväggar.

Dessutom har de här gamla husen ofta antingen åstak där åsarna bärs av mellanväggarna. Ibland har de takstolar men den tidens takstolar ger upphov till stora utåtriktade krafter på väggbanden och det är mellanväggarna som hindrar dem från att tryckas ut.

Är väggen timrad är den med mycket stor sannolikhet antingen bärande eller så har den som uppgift att styva upp bärande väggar så de kan bära i sin tur!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Timrade mellanväggar är precis lika mycket bärande som timrade ytterväggar.
Mellanväggarnas uppgift är bland annat att hindra ytterväggarna från att bulna. En timmervägg har ingen knäckstyvhet i lodrät riktning så som en spantrad vägg har. Därför omvandlas knäckkrafterna till böjning på stockarna mellan stödpunkterna som är mellanväggarnas knutar. Då blir det ofta drag eller tryck i mellanväggstimret och genom att timret är dymlat invid dörröppningarna överförs den kraften till bindvarven ovanför och under dörrarna.
Därför är det vanligt att ytterrväggarna tappar stabiliteten helt när man tar bort timrade mellanväggar.

Dessutom har de här gamla husen ofta antingen åstak där åsarna bärs av mellanväggarna. Ibland har de takstolar men den tidens takstolar ger upphov till stora utåtriktade krafter på väggbanden och det är mellanväggarna som hindrar dem från att tryckas ut.

Är väggen timrad är den med mycket stor sannolikhet antingen bärande eller så har den som uppgift att styva upp bärande väggar så de kan bära i sin tur!
Okej! Finns det något sätt om man sparar stock över dom yttersta bjälkarna och den övre stocken över dörren? Eller sätter en stålbalk? Eller så får det vara som det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.