Hej!

Ska bygga växthus 15 kvadratmeter på gamla fönster.
Tänker det känns smidigast med en plintgrund.
Tänkte då sedan köra 95x95 stolpar på plintskorna.
Kan jag använda justerbara plintskor?
Sedan fästa 45x170 NTR A med fransk träskruv som ram i stolparna.

Hur många plintar behövs?
Kan jag köra 50 cm plintar? Är tung lerjord.

Hur kan jag isolera en plintgrund? Vill helst inte ha trägolv i växthuset, vill helst ha singel eller marksten.

Tips mottages eller rättningar om jag tänkt knas gällande något?
 
Beror lite på var i landet du bor. Skall du använda gamla fönster så måste konstruktion vara stabil annars spricker glaset. Alternativt hänger du dom i gångjärn och har dom lite mer flexibelt upphängda så tål de lite rörelser i stommen. Vill du ha det riktigt bekvämt så gör du som jag och beställer markskruv genom ”Sluta gräv”. 6 stycken räcker.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Beror lite på var i landet du bor. Skall du använda gamla fönster så måste konstruktion vara stabil annars spricker glaset. Alternativt hänger du dom i gångjärn och har dom lite mer flexibelt upphängda så tål de lite rörelser i stommen. Vill du ha det riktigt bekvämt så gör du som jag och beställer markskruv genom ”Sluta gräv”. 6 stycken räcker.
Tänkte faktiskt inte skruva fast fönsterbågarna utan tänkte skruva fast listverk runt om fönsterbågen på insida och utsida mot regelverket så att fönsterbågen kan flytta sig lite vid rörelser.
 
T Tummen86 skrev:
Tänkte faktiskt inte skruva fast fönsterbågarna utan tänkte skruva fast listverk runt om fönsterbågen på insida och utsida mot regelverket så att fönsterbågen kan flytta sig lite vid rörelser.
Perfekt, då räcker nog 50 plintar men du har ju lätt att gräva, om jag förstår rätt, så varför inte ta 70 plintar.
 
  • Gilla
7891Frasse
  • Laddar…
Varför inte gräv ut, lägga en grusbädd och bygga direkt på marken? Det är väl det vanliga när det kommer till växthus. Sen gjuta en liten sockel eller lägga en rad lecablock som grund.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför inte gräv ut, lägga en grusbädd och bygga direkt på marken? Det är väl det vanliga när det kommer till växthus. Sen gjuta en liten sockel eller lägga en rad lecablock som grund.
Det blir ju allra bäst, du ville ju ha marksten, då löser du det också. Får jag tipsa dig om frostsäkert tegel som golv, väldigt snyggt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför inte gräv ut, lägga en grusbädd och bygga direkt på marken? Det är väl det vanliga när det kommer till växthus. Sen gjuta en liten sockel eller lägga en rad lecablock som grund.
Funderat mycket på det också och det har också varit mitt val men sen föll jag tillbaka på plintar.

Känns som mer jobb med grusbädd, dels grävandet och sen murandet.
Känns också som mer jobb att få allt rakt och i lod.

Tänker jag galet tycker ni?

Tilläggas ska att jag inte har framdragen el till tomten. Det är en kolonilott.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför inte gräv ut, lägga en grusbädd och bygga direkt på marken? Det är väl det vanliga när det kommer till växthus. Sen gjuta en liten sockel eller lägga en rad lecablock som grund.
Nu är ni 2 som förespråkar grusbädd, hur tänker ni då med markisolering?
 
T Tummen86 skrev:
Funderat mycket på det också och det har också varit mitt val men sen föll jag tillbaka på plintar.

Känns som mer jobb med grusbädd, dels grävandet och sen murandet.
Känns också som mer jobb att få allt rakt och i lod.

Tänker jag galet tycker ni?

Tilläggas ska att jag inte har framdragen el till tomten. Det är en kolonilott.
Tror du tänker fel. En hel del jobb att få plintar bra. Du behöver inte gräva så djupt och du behöver inte gjuta, du kan lägga sten i gruset som du ställer växthuset på
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Tummen86 skrev:
Nu är ni 2 som förespråkar grusbädd, hur tänker ni då med markisolering?
Vad menar du med markisolering?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Vad menar du med markisolering?
Helst skulle jag vilja markisolera växthuset, för att få en längre säsong.
 
Men ett ouppvärmt växthus lever väl på solljus och lufttemp. Påverkar markens temp verkligen klimatet i växthuset? Har aldrig hört att markisolering förlänger säsongen. Har du någon ref på det?
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Är du orolig för kyla underifrån är det väl relativt enkelt gjort att lägga lite cellplast i gruset under. Om det behövs har jag ingen uppfattning om.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Men ett ouppvärmt växthus lever väl på solljus och lufttemp. Påverkar markens temp verkligen klimatet i växthuset? Har aldrig hört att markisolering förlänger säsongen. Har du någon ref på det?
Hej! Inga referenser, men tänker att om man ställer dit dubbelglas på vår och höst för isolera väggar bör även golvet spel roll?
 
Nej, nej, nej! Aldrig markisolering i ouppvärmda hus. Särskilt inte i små växthus. Marken fungerar som temperaturutjämnare och ger ett bättre/hälsosammare inneklimat. Små växthus får ändå allt för häftiga temperaturomsvängningar av sol/moln. Inga växter är vana vid det eller uppskattar det.

Marken är kall på våren, men vårsolen ger häftiga temperaturer i växthuset så marken värms snabbt upp. På hösten är marken varm och ger ett mildare klimat. Ju större massa marken har desto bättre.

Det är inte bara värmen som har betydelse. Det måste till rejält med ljus också. Tänk på Norrland. Tack vare många soltimmar (midnattsol) så växer ettåriga grödor i turbofart så att de är mogna nästan samtidigt som de Skånska som började gro långt tidigare.

Har själv byggt ett växthus på plintar i lerjord i Skåne. Gjöt egna plintar, definitivt max 50 cm djupa, förmodligen bara ca 40 cm. Inga problem med det ännu, så här 10 år senare.

Antingen gräver du bort det översta matjordslagret, eller så bygger du på höjden ovanpå. 5-10 cm grus, sedan marksten eller singel. Om du inte ska ha markbäddar kan du lägga markduk under gruset. Rekommenderar marksten framför singel. Singel är snyggt när det är nypålagt, men snart så blir det fullt med jord, blad och kvistar, och det kommer att börja växa allt möjligt ogräs i det, överallt. Kräver enormt mkt skötsel för att hålla sig snyggt. Skötsel kräver att det är fritt på golvet/marken vilket det normalt aldrig är i ett växthus.

Vilken sockel som kan fungera beror på om det ska finnas markbäddar eller inte, samt hur det kommer att se ut på utsidan.
 
  • Gilla
Maria E R och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.