Bor sedan ett år tillbaks i hus tillsammans med min sambo.
Vi har helt delad ekonomi, jag tjänar betydligt mer.
Jag känner för att hjälpa henne att få lägre räntekostnader.

Vinner vi bägge något på att jag betalar av vissa, eller delar av gemensamma lån och hon betalar tillbaks till mig med något strax över bankkontoränta?
Vi pratar om 20-50K.

Minns att en bekant gjorde så med ett bilköp då den ene hadde pengar över och såg utlånet som en investering. Banken tror jag hjälpte till med upplägget. Det var ju på den tiden då det inte fanns internetbank och man kan lägga in periodiskt sparande själv.
 
Hej Janne!

Det är svårt att svara på utan att veta mer om hur ägarförhållandet er emellan ser ut och hur ni lagt upp era lån och till slut hur "separat" ekonomi ni vill ha...

Om ni äger hälften var av huset och har separata lån tycker jag att det verkar enklast om du löser en del av din sambos lån och sedan skriver en revers (alltså skuldbrev) på den summan där ni även anger räntesatsen för detta lån. Räntan för lån till anhörig brukar ligga runt 2% men det är ju helt upp till er...

Om du löser en del av din sambos lån så tjänar ju åtminstone din sambo på det men jag skulle säga att ni båda tjänar på det eftersom ni kan göra saker gemensamt för de pengarna som banken inte får! Om du tjänar på det beror ju på vad du annars skulle gjort med dessa pengar och vilken avkastning du hade fått för det...

Vet inte om du blev något klokare av detta. Annars kan ni boka tid hos ekonomisk rådgivare. Det kostar ju lite men kan vara värt det. Eftersom ni är sambos och inte gifta så kanske ni ska kosta på er att träffa en jurist...

Lycka till!

/Mary
 
>Om du löser en del av din sambos lån så tjänar ju åtminstone din sambo på det men jag skulle säga att ni båda tjänar på det eftersom ni kan göra saker gemensamt för de pengarna som banken inte får!<

Tycker inte alls att de/ni ska göra saker gemensamt för dessa pengar. Har de/ni av någon orsak valt delad ekonomi så står var och en för sina utgifter och det blir sambon som får extrapengarna. Sedan kan ju Janne som har bra ekonomi kanske ha råd att hänga på sin sambo när hon äntligen har råd att göra något kul.

Men det var kanske det du menade Mary?
 
Japp, det var det jag menade. Kanske var lite otydlig...

Dessutom ser jag nu att det faktiskt står att lånen som Janne refererar till är gemensamma men fortfarande gäller ju att man är tydlig och upprättar revers/skuldbrev så att det inte blir orättvist vid eventuell separation...

Mitt tips om jurist är kanske överflödigt, men det är väldigt vanligt att man tror att bilen, båten etc ska delas vid eventuell separtion. Eller tror att man ärver varandra även utan testamente...

/Mary
 
Tänk på att om lånen är gemensamma och din sambo av ngn anledning inte kan betala sin halva är du betalningsansvarig även för den halvan. Banken bryr sig inte om er "interna" uppgörelse.
 
Huslånen är gemensamma.
DEtta gäller lån till gemensam bil eller liknande.
20-50K
Vem vet kanske blir ekonomin gemensam om några år...
 
JanneT5 skrev:
Bor sedan ett år tillbaks i hus tillsammans med min sambo.
Vi har helt delad ekonomi, jag tjänar betydligt mer.
Jag känner för att hjälpa henne att få lägre räntekostnader.

Vinner vi bägge något på att jag betalar av vissa, eller delar av gemensamma lån och hon betalar tillbaks till mig med något strax över bankkontoränta?
Vi pratar om 20-50K.

Minns att en bekant gjorde så med ett bilköp då den ene hadde pengar över och såg utlånet som en investering. Banken tror jag hjälpte till med upplägget. Det var ju på den tiden då det inte fanns internetbank och man kan lägga in periodiskt sparande själv.
Personligen skulle jag ha lånat ut dessa pengar "gratis" - bor ni ihop och har ngn slags delad ekonomi så är det ju ändå "era" pengar. Dessutom lönar det sig nog för dig iaf, får hon mer pengar över så slipper du göra utlägg för henne, jämt bjuda när ni äter ute och så kanske ? :)

Sen bör du skriva ett avtal så om det skulle ta slut så blir hon återbetalningsskyldig förstås.

Lånar du ut med återbetalning+ränta så är väl en rimlig ränta typ 2% som ngn ovan skrev...

/K
 
>Dessutom lönar det sig nog för dig iaf, får hon mer pengar över så slipper du göra utlägg för henne, jämt bjuda när ni äter ute och så kanske?<

Gissar att någon som vill ha mer än bankens inlåningsränta av sin sambo när han lånar ut pengar till henne inte är den typen som bjuder på middagar i alla fall.
Hoppas hon får betalt för det arbetet hon gör hemma. Vår städerska som kommer 2 ggr/månad kostar 1800:-/månad bara som ett prisexempel.

Observera att jag inte alls vet hur JanneT5 och sambon har det. Ni/de kan ha ett riktigt fint givande och tagande förhållande.
Jag vill bara spetsa till det lite så någon kanske börjar tänka på hur det ofta ser ut ekonomiskt i förhållanden där man har delad ekonomi. Ofta har kvinnan lägre lön och ev mindre arbetstid för att hinna med hemarbetet som ses som något frivilligt gratisjobb. Som tur var börjar detta bli mindre vanligt än tidigare. När jag hade lägre lön än min man ville jag ha delad ekonomi för att jag ville inte leva på någon och "stå i skuld", en ganska idiotisk inställning när man lever i ett kärleksförhållande.
Har nu släppt helt på det lagom till att jag har börjat tjäna betydlig mer än min man ;)
 
Snailman
Tja man redovisar ju även skulder till andra personer i sin deklaration och jag tror inte skattemyndigheten accepterar en ränta på 0% så det är ju vettigare att välja en ränta som de accepterar.
 
Har inte riktigt förstått det där med delad ekonomi. Om man lever i ett förhållande som förhoppningsvis ska hålla livet ut, spelar det då någon roll vem som betalar vad? Gör ni så att om din sambo inte har pengar kvar till nöje eller liknande, går du på bio själv då, eller åker på semester själv (för att spetsa till det lite...)?

Skriva avtal om återbetalningsskyldighet.... i mina öron låter det knepigt om pengar ska styra ett förhållande så.

Ja, nu var ju detta ingen lösning på ditt problem, bara en liten reflektion (från en som tjänar mer men låter min sambo ha kortet till kontot - räntefritt...)
 
Kontakta ekonomisk rådgivare eller advokat i familjerätt. De brukar ha koll.


Däremot håller jag med föregående inlägg och personligen tycker jag att delad ekonomi är helt uteslutet.

Låna ut pengar till sambo/fru/make (dessutom med ränta:eek: ) för att man ska kunna leva upp till sitt eget satta krav på levnadsstandard tycker jag bara är konstigt.

Vet dock att det är lika vanligt att ha delad ekonomi som gemensam. "I nöd och lust" och delad ekonomi känns dock helt enkelt inte bra för mig.
 
aclei skrev:
Skriva avtal om återbetalningsskyldighet.... i mina öron låter det knepigt om pengar ska styra ett förhållande så.
.
Tvärtom, det är faktisk en väldigt bra ide!

Man tror ju inte att det skall ta slut och att det skall hålla för evigt - men statistiken talar ju emot.
och tar det slut med buller o bång o gräl, då är det bra med ordning och reda, rättsprocesser, uppslitande bråk och tvister är inte kul.
Och tar det inte slut - då är det ju bara ett gammalt dammigt papper utan värde... :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.