Vill man locka fåglar så behöver de skydd, buskar eller träd. Buskar tenderar att kräva lite större ytor men det finns mängder av små prydnadsträd som passar på små ytor. Toppympade träd där stammen inte växer sig högre och där det enda som växer är kronan vore kanske lämpligt. Silverpäron Pyrus salicifolia är ett trevligt litet träd, kallas ibland för Nordens oliv pga färgen på bladen. Torktåligt när det etablerat sig och det enda som krävs är att man klipper in det på sensommaren om/när grenarna blir för långa.
 
@Cameltoe

Prövade du fällan? Fungerade den?
 
L llevele skrev:
@Cameltoe

Prövade du fällan? Fungerade den?
Har knappt sett några tvestjärtar denna sommar så har inte provat än och kan inte säga huruvida det funkade eller inte ^^
 
M Cameltoe skrev:
Tja,

Sett flera videon på Youtube där de häller olivolja i skålar som de gräver ned. Dessa fylls med så mycket tvestjärtar att oljan knappt syns, se exempelvis klippet nedan. Vissa verkar tillsätta soja som ska vara extra effektivt enligt de. Någon som provat?

[media]
Hoppas det jag ser stämmer, försökt bli av med dessa vidriga kryp genom fällor jag läst om på svenska sidor men inget har gjort någon skillnad; känner att jag behöver dela med mig av detta så fler kan bli av med dessa vidriga små f*nskap, om det nu är lika effektivt som det ser ut att vara.
Tack för tipset! Detta har jag inte prövat:)

Dock har jag prövar allt med papper och upp och ner vända krukor, men inget har varit tillräckligt effektivt. Hur har det gått för dig? Såg att du frågade vad du ska ha för växter och då kan jag berätta ett het tips - Dahlior (de kan du ha i krukor på din altan), tvestjärtar älskar dahlior. De år upp vartenda blomma och knopp för mig förra året (2020 tydligen ett riktigt tvestjärts år), så i år tänkte jag vinna kampen!:)
 
S Sophie_W skrev:
Tack för tipset! Detta har jag inte prövat:)

Dock har jag prövar allt med papper och upp och ner vända krukor, men inget har varit tillräckligt effektivt. Hur har det gått för dig? Såg att du frågade vad du ska ha för växter och då kan jag berätta ett het tips - Dahlior (de kan du ha i krukor på din altan), tvestjärtar älskar dahlior. De år upp vartenda blomma och knopp för mig förra året (2020 tydligen ett riktigt tvestjärts år), så i år tänkte jag vinna kampen!:)
Hade så pass lite tvestjärtar i somras att jag faktiskt inte behövde de, men lovar återkoppla om hur det gick när det väl blir nödvändigt
 
  • Gilla
Sophie_W
  • Laddar…
Nu då??
 
Jag har börjat fått ett helvete med denna ohyra, är så trött på dom. Jag ska testa med någon slags plastskålar med olja så dom drunknar. Dock så har jag upptäckt att dom lever under altanen i springorna. Blir väl till att göra fällor och spreja myrr i springorna kanske..

Klorin verkar ta kål på dom också om ni inte har något annat hemma.
 
Redigerat:
HomeboY HomeboY skrev:
Jag har börjat fått ett helvete med denna ohyra, är så trött på dom. Jag ska testa med någon slags plastskålar med olja så dom drunknar. Dock så har jag upptäckt att dom lever under altanen i springorna. Blir väl till att göra fällor och spreja myrr i springorna kanske..

Klorin verkar ta kål på dom också om ni inte har något annat hemma.
Återkom om hur det gick med ohyran :D
 
M Mjolnir skrev:
Återkom om hur det gick med ohyran :D
La ut fällor ikväll så vi får väl se resultatet imorrn
 
M Mjolnir skrev:
Återkom om hur det gick med ohyran :D
Tror det fungerar, min placering är nog inte den bästa så det kan nog bli ännu bättre om man tänker till lite. Sen har nåt annat äckel krupit ner och dött också. Bonus
 
  • Svart behållare med vatten och döda insekter inklusive getingar, indikerar en fälla för skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HomeboY HomeboY skrev:
Tror det fungerar, min placering är nog inte den bästa så det kan nog bli ännu bättre om man tänker till lite. Sen har nåt annat äckel krupit ner och dött också. Bonus
Toppen, hur många såna sänkte du ner i marken?
 
M Mjolnir skrev:
Toppen, hur många såna sänkte du ner i marken?
Bara två stycken men man kan nog göra ännu fler om man vill. Jag ställde dom bredvid altan på gräset bara, orkade inte gräva ner dom. Kom ihåg att lägga något över så det blir mörkt, papp eller något med glipor så dom tar sig in.

Ett annat tips är att se till att det inte finns något annat mörkt de kan krypa in i och gömma sig. Hos oss har de en förmåga av att gömma sig under regnskyddet på grillen. Desto färre platser och fler fällor man har desto mindre tvestjärtar får man till slut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.