Okey, lite mer utförligt då: Vid användning av ovanstående borr; vilken hastighet ska man använda då man stöter på armeringen. Och ska man fortsätta i slagläget eller gå ner på normalläget så länge man är i metallen?
 
Rickard.
M Mikedigitize skrev:
Okey, lite mer utförligt då: Vid användning av ovanstående borr; vilken hastighet ska man använda då man stöter på armeringen. Och ska man fortsätta i slagläget eller gå ner på normalläget så länge man är i metallen?
0 rpm om du stöter på armering. En mx4 är väl en helt vanligt betongborr men med 4 skär och sånna tar sig inte genom järn/stål, Dom har helt enkelt inte slipningen för det.
 

Bästa svaret

Kan inget om nämnda borr, men har man Hitis 4 skärs, gör man ingenting, utan fortsätter att borra med slag o varv som man hade i betongen. Men det hjälper inte att trycka extra, då blir bara borren för varm. Låt maskinen och borren göra jobbet, det tar en stund, men den kommer igenom.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Kollade lite noggrannare efter inlägget och mycket riktigt påstår milwaukee att den ska klara armering (typ). Testa följ Isakares råd och skit i vad jag skrev och se vad som händer.

Man ska aldrig trycka på en sds borr utan man ska låta maskinen göra jobbet för annars hindrar man borren från att slå som den ska.
 
Tack för svaren. Såg inget om varvtal (Har en borrhammare från Bosch med variabelt varvtal) på milwaukees site som det indikerade det ni säger. Det som gjorde mig tveksam var mitt försök med metallborr (på armeringsjärnet) och sänkt fart slöade ner borret direkt...
 
Redigerat:
Metallborr funkar inte på armering. Allt stendamm i hålet kommer döda borren på 2 sek. Som tidigare sagts, gnag på med borrhammaren :cool:
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
För att förklara kan jag berätta om ett jobb.
Jag jobbade med att montera biltvättar, de går ju på en räls som man borrar och fäster med 250 mm långa M16 expander var 40e cm. Det är 2 x 8 meter räls på en normal biltvätt.
I vanliga fall går det åt 2-3 borrar för alla hål, men i en tvätthall hade de gjutit med dubbla lager 12 mm armeringsjärn i längsmed precis där rälsen skulle gå.
Det gick åt 7 borrar.
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
Använd Hilti TE-CX borrkronor i fortsättningen. Käkar armerad betong som ingenting, man bara kör på som vanligt dvs låter borrhammaren göra jobbet.
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.