Tjena

Ska strax golvspackla i en dusch och brunnen (en fyrkantig Purus plastvariant, tror det är Brage 75 S-serie) ligger 9 mm under golvet av förklarliga skäl. Jag har hört att det går att höja brunnen med diverse insättningar så att golvspackelkanten kan ansluta på ett rimligt sätt.

Hur ska jag gå tillväga? Ska jag höja den runda delen av brunnen och spackla fram till den eller ska jag höja den fyrkantiga delen? Kan jag spackla på plasten?

Tack på förhand
 
T
Det beror på vilken modell av platta du har. Eftersom du inte vet vad den heter så kanske du kan ta en bild och lägga in här i tråden så går det lättare att hjälpa dig. Men att monteringsplattan skulle ligga under spånskivan med 9mm är inte rätt med någon monteringsplatta.

Ja, det finns förhöjningsringar som du kan sätta i och sedan flyta fram emot flänsen på brunnen.
 
Tack för svar.

Här är en bild. Som du/ni ser så har jag nu bara cirka 3 mm över plattan, men eftersom att furugolvet är ett levande material så har jag blivit rekommenderad att lägga en gips (renoveringsgips har jag valt) för att flytspacklet inte ska gjutas mot det levande furugolvet. Detta bygger ytterligare 6 mm vilket ger mig en brunn som ligger cirka 9 mm under gipsen.
 
  • Golvbrunn monterad på furugolv med en bit gips runtom, lite högre än brunnen, för att förbereda för flytspackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Ska du ha plastmatta som ytskikt? För den monteringsplattan är ämnad för plastmatta. Man får inte spackla uppe på plasten då det kan bli "bom" i flytspacklet.
 
Är den inte vändbar?
 
T tank77 skrev:
Ska du ha plastmatta som ytskikt? För den monteringsplattan är ämnad för plastmatta. Man får inte spackla uppe på plasten då det kan bli "bom" i flytspacklet.
Tjena! Nej, det var ju inte tanken. Jag funderar på att ha microcement. Jag föreställer mig att man har något material mellan plasten och spacklet?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Är den inte vändbar?
Vill du förklara närmre?
 
T
Stefan N Stefan N skrev:
Är den inte vändbar?
Nej, däremot är Purusplattan 2014 vändbar och just den modellen skulle TS haft istället eller Jafos variant.

TS variant som heter 300 Multi är helt värdelös och förstår inte varför den säljs. Stöter jag på den så för rörpularen byta den. Iofs råkar jag inte utför det så ofta då dom jag samarbetar med har jag i strypkoppel;)
 
  • Gilla
Fisksvansen
  • Laddar…
T
F Fisksvansen skrev:
Tjena! Nej, det var ju inte tanken. Jag funderar på att ha microcement. Jag föreställer mig att man har något material mellan plasten och spacklet?
Det bästa hade varit om du byter till Purusplattan 2014 eller Jafos monteringsplatta.

Om inte så har du distansklotsarna i 6 resp 13 mm för att öka höjden. De två klotsarna kan kombineras till 19 mm.
 
T tank77 skrev:
Det bästa hade varit om du byter till Purusplattan 2014 eller Jafos monteringsplatta.

Om inte så har du distansklotsarna i 6 resp 13 mm för att öka höjden. De två klotsarna kan kombineras till 19 mm.
Vad är detta för klotsar som du nämner? Har du en länk?
 
T
F Fisksvansen skrev:
Vad är detta för klotsar som du nämner? Har du en länk?
Dom följer med i förpackningen till Multi 300, har du installerat brunnen själv så borde du ha kvar dom annars får du fråga din rörmokare!

Det är alltså klotsar som man sätter ute i varje hörn på undersidan av monteringsplattan.

purus_multiplatta.png
Du ser klotsarna här på bilden.
 
  • Gilla
Fisksvansen
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Det bästa hade varit om du byter till Purusplattan 2014 eller Jafos monteringsplatta.

Om inte så har du distansklotsarna i 6 resp 13 mm för att öka höjden. De två klotsarna kan kombineras till 19 mm.
Om jag inte har möjlighet att byta plattan och behöver spackla över plasten, hur gör jag detta? Blir det "ej godkänt" om jag gör så här?

Enligt min far så har mattläggaren här i trakten (östra Blekinge) visst spacklat så som jag nämner.
 
T tank77 skrev:
Dom följer med i förpackningen till Multi 300, har du installerat brunnen själv så borde du ha kvar dom annars får du fråga din rörmokare!

Det är alltså klotsar som man sätter ute i varje hörn på undersidan av monteringsplattan.

[bild]
Du ser klotsarna här på bilden.
Jag fick hjälp med att installera brunnen förra hösten och de där klossarna är sedan länge borta.
 
Tanken är att du skall sätta plattan i nivå med färdig flytspackling så du slipper spackla på plasten. Tror inte något annat är korrekt.
 
B boohoo skrev:
Tanken är att du skall sätta plattan i nivå med färdig flytspackling så du slipper spackla på plasten. Tror inte något annat är korrekt.
Men hur blir det då möjligt med ett naturligt fall med till den runda delen av brunnen? Jag har sett i olika videos hur det spacklas fram till det runda. Ursäkta bristande fackspråk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.