M maria01 skrev:
Det skulle kunnat hävda gammal hävd och du vill ta över jordbruket och på det sättet få tillstånd att bygga ett nytt boningshus om inte kontakta lokala centerpartiet och LRF så kan dom hjälpa till dom sitter på makt med
Mycket tveksamt. Befintlig bebyggelse har förmodligen redan bulleråtgärdats. Att begära en nybyggnation därutöver torde bli svårt att få igenom om man inte ligger i utkanten av området. Lokalpolitik är en sak ett riksintresse en annan.
 
En liten komplettering till TS.
Om vi för en stund bortser från möjligheten att bygga innanför bullerzon så bör du tänka på följande. Du måste uppfylla boverkets krav på innemiljö. Det innebär att du måste skissa på en mycket ”tung konstruktion” för att kunna stänga ute ljudet. Om du vill ha ett trähus innebär det att reglar och takstolar måste kunna ta upp mycket vikt från flera lager gips. Fönster måste specialbeställas som dämpar inom aktuella frekvensområden och du kanske måste skissa på dubbla ytterdörrar eller en farstu som man sa för i tiden. Ventilationssystemet behöver också anpassas. Det lär med andra ord bli betydligt dyrare än ett katalogshus.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
Nu behöver vi inte överdriva. TS vill ju inte bygga på bantröskeln. Även inne i tämligen enkelt byggda byggnader klart närmare är störningarna rimliga.
Drar de igång en Grip utanför och det bara är ett 70tals tvåglas så tar man en paus i samtalet. Men de ska ju inte motorköra på TS garageuppfart.
 
Ledsen men du har fel. Boverket godkänner inte paus i samtalet. Byggnaden ska klara uppsatta krav på ljudmiljö inomhus. Varför tror du Försvarsmakten lagt ner miljontals kronor på bullerisolering i befintliga byggnader, om inte för att klara uppställda krav.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Det exemplet gällde riktigt sunkiga fönster och en grip bredvid huset. Det är inte aktuellt för TS. Snälla läs vad jag skriver.
 
Jag jobbade med de här frågorna ett antal år. Jo, det fans mycket dåliga hus men de löstes in och revs. Men att hävda att en nyproduktion inte behöver uppfylla kraven är långsökt.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
Det har jag inte sagt.
 
J Jessepesse87 skrev:
Har idag pratat med kommunen som hänvisar till 2 kap. 1 § PBL och 2 kap. 6 a § PBL när de ska fatta beslut rörande byggande i flygbullerzoonen. Enligt den texten får bullret inte skapa olägenhet för hälsan hos människor bosatta i zonen. Dock står det ju därtill att olägenheten innebär medicinsk påverkan som inte är av ringa eller övergående karaktär. Ish nu för jag har inte texten framför mig precis nu, men jag tror att jah tolkat det rätt (eller?). Jag är uppvuxen på gården och har definitivt inte haft några besvär av bullret. Vad tror ni om att gräva vidare i detta, kanske låta mäta upp bullret under en längre tid och få ett expertutlåtande om huruvida det skulle ge bestående medicinska men, kan man ha en chans då eller famlar vi efter halmstrån? Förstår att ni här inte är experter kanske heller på detta men inte fel att vrida och vända på argumenten tillsammans med andra som ändå är intresserade av frågan.

Och jag får ta tillbaka att det är militär verksamhet då, my bad!

Du som skrev att det var byggförbud inom zoonen, minns du var du läste detta? Han jag pratade med på byggnandsnämnden sa att zoonen i allra högsta grad påverkar möjligheten att bygga i området, men han sa inte "det är förbjudet att bygga nytt där".

Tack för input allesammans!

jag brukar vistas nära en mindre flygplats som ju varit glest trafikerad i dessa covid-tider. Men kan bara säga att även om flygplanen, varav en del är stora, går väldigt nära där man är så är det en västanfläkt jämfört med att bo nära en större väg där bilar, bussar, lastbilar och långtradare dånar förbi. Folk borde protestera mot godtyckligheten i bedömningen vad som är skadligt för hälsan och inte. Men alla fattar ju att staten inte skulle gilla att göra om bostadsplanering och vägar riket runt för att bullernivåerna från trafiklederna bevisligen är skadliga, så det låter man gå utan att låtsas om det.
 
Man skulle ju dels hävda orimligheten i att buller i det lindrigare fallet anses skadligt men inte bullret från långtradare som bullrar förbi helt nära invid bostäder... och även erbjuda sig att isolera extra redan från början, självklart ljuddämpande treglasfönster etc samt säga sig vara beredd att skriftligen ge ett löfte om att man inte avser att klaga på flygtrafiken. Försöka duger ju, du tycks vara beredd att testa allt för att få bygga. Sätt igång en folkrörelse där fok kan klaga över att man lägger en död hand över så mycket finn byggbar mark på grund av ologiska bedömningar av buller.
 
Nu är det ett fält där man flyger med Gripen. Den låter klart mer än allt annat i Svenskt luftrum.
Problemet är ju att när huset väl är byggt kan det säljas. Nästa ägare kan gnälla hur mycket som helst.
I princip alla hus runt fältet är byggda efter flygfältet. Ändå måste det bullersaneras och det är bökigt att få till nya miljötillstånd. Så ett löfte om att inte bråka hjälper inte.
 
  • Gilla
Pallewea och 2 till
  • Laddar…
J Jessepesse87 skrev:
Har idag pratat med kommunen som hänvisar till 2 kap. 1 § PBL och 2 kap. 6 a § PBL när de ska fatta beslut rörande byggande i flygbullerzoonen. Enligt den texten får bullret inte skapa olägenhet för hälsan hos människor bosatta i zonen. Dock står det ju därtill att olägenheten innebär medicinsk påverkan som inte är av ringa eller övergående karaktär. Ish nu för jag har inte texten framför mig precis nu, men jag tror att jah tolkat det rätt (eller?). Jag är uppvuxen på gården och har definitivt inte haft några besvär av bullret. Vad tror ni om att gräva vidare i detta, kanske låta mäta upp bullret under en längre tid och få ett expertutlåtande om huruvida det skulle ge bestående medicinska men, kan man ha en chans då eller famlar vi efter halmstrån? Förstår att ni här inte är experter kanske heller på detta men inte fel att vrida och vända på argumenten tillsammans med andra som ändå är intresserade av frågan.

Och jag får ta tillbaka att det är militär verksamhet då, my bad!

Du som skrev att det var byggförbud inom zoonen, minns du var du läste detta? Han jag pratade med på byggnandsnämnden sa att zoonen i allra högsta grad påverkar möjligheten att bygga i området, men han sa inte "det är förbjudet att bygga nytt där".

Tack för input allesammans!
Bullers påverkan på hälsan är inte ett oforskat område, och själva anledningen till att bestämmelserna finns. Alla hälsoaspekter är inte heller sådana som man själv nödvändigtvis uppfattar och härleder till bullret.

Allt du personligen inte anser dig haft besvär är inte så relevant i sammanhanget. Lagstiftningen ska ju även ta hänsyn till alla som kommer bo där efter dig.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.