Detta kanske redan finns att läsa i nån tråd här på forumet, men jag lägger in det iaf.
Besökte en vän som stod o slipade knivar till klipparen, han i sin tur hade köpt klipparen av en golfbana.
Där hade han blivit instruerad om hur knivarna ska slipas.
Brant vinkel på ca 45 grader, sen slipas eggen 90 grader i 1 mm.
Anledning: om eggen slipas vass, blir den ganska omgående rund när man börjar klippa, då kniven ju slår av gräset, inte skär av det.
En rund egg, även om den har en vass vinkel, slår av gräset sämre än om du inte slipat kniven alls.
Bifogar en enkel bild. Handritad skiss av knivslipningsvinkel för klippare, med noterade mått och vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Det där låter inte rätt, utan som någon hemkokt teori från någon trädgårdsmästare på den golfbanan. Om det vore en fördel att slipa så så borde ju denna informationen finnas på lite alla möjliga ställen och inte vara en väl dold hemlighet på en golfbana.

Det slipas trots allt en hel del gräsklipparknivar runt om i världen, och jag har aldrig sett något annat än att kniven ska slipas i en enda vinkel. Lite olika vinklar förekommer med inte att man medvetet skulle förstöra udden själv redan innan man startar klipparen :)

I min värld snabbar man bara på "avrundningen" om man redan från början "hjälpt till" med den.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
I teorin kan man hitta på vad som helst, i praktiken spelar det ingen roll så länge man slipar den regelbundet. Särskilt med tanke på hur de ser ut ganska omgående.........Fast det är klart, har man fantastiska ytor att klippa och inte en sten eller nånting annat som kan skada nåt så är det klart att man kan hålla en kniv vass länge och då kan man säkert få fantastiska resultat med sylvassa knivar och slipning därefter.
För min del har jag inga såna ytor så dra av med rondellen tills eggen är någorlunda duger......
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
inte första gången jag hör eller ser detta..
Men det fungerar väldigt dåligt..
Man måste slipa den där kniven konstant för att den ska hålla skärpan..

Vill ni ha vassa knivar på klipparen, slipa enbart uppifrån och aldrig som en kökskniv..
Jag kommer att lägga film på detta i maskin och hjälp tråden..
Men det är ytterst sällan en kniv skär bättre trots mindre yta än en med större yta..
lek med era köksknivar så får ni se....
Däremot så hugger en skarp kniv med kort egg av gräset och ger en jämn klippning..
Men skärpan blir inte långvarig...
 
R
L larka742 skrev:
Det var iallafall inte en unik teknik. Var bara tvungen att googla detta.
Nördigt värre. ;)

Se denna bild tex
[länk]

Från denna tråd om att slipa knivarna.
[länk]

"Never sharpen the edge beyond 1/16", any sharper unneeded and will dull or fold over quickly."
Bra "google-fu" men jag är fortfarande inte övertygad ;)
 
F
Maskintok skrev:
inte första gången jag hör eller ser detta..
Men det fungerar väldigt dåligt..
Man måste slipa den där kniven konstant för att den ska hålla skärpan..

Vill ni ha vassa knivar på klipparen, slipa enbart uppifrån och aldrig som en kökskniv..
Jag kommer att lägga film på detta i maskin och hjälp tråden..
Men det är ytterst sällan en kniv skär bättre trots mindre yta än en med större yta..
lek med era köksknivar så får ni se....
Däremot så hugger en skarp kniv med kort egg av gräset och ger en jämn klippning..
Men skärpan blir inte långvarig...
vad menar du? Denna slipning är just för att få den att hålla längre. Ju trubbigare vinkel man kan hålla och ändå ha ett skarpt, skapligt vasst skär, desto längre håller det. Denna slipning är fö rätt vedertagen även om det i praktiken blir lite spetsigare än 90 grader.

Det största problemet med hemmabrynta gräsklipparknivar skulle jag vilja påstå är att många kör för hårt med vinkelslipen så härdningen går åt helvete.
 
F fsn skrev:
vad menar du? Denna slipning är just för att få den att hålla längre. Ju trubbigare vinkel man kan hålla och ändå ha ett skarpt, skapligt vasst skär, desto längre håller det. Denna slipning är fö rätt vedertagen även om det i praktiken blir lite spetsigare än 90 grader.

Det största problemet med hemmabrynta gräsklipparknivar skulle jag vilja påstå är att många kör för hårt med vinkelslipen så härdningen går åt helvete.
Med lamellskiva minimeras risken att köra den varm.
 
F
A AndersS skrev:
Med lamellskiva minimeras risken att köra den varm.
Jag har alltid bara kört flap-disc halvsliten 80 eller 120. Men säg det till dom som blå-kör sina knivar med hård skiva istället.
 
A
F fsn skrev:
Jag har alltid bara kört flap-disc halvsliten 80 eller 120. Men säg det till dom som blå-kör sina knivar med hård skiva istället.
många sätter i slipskivan på vinkelslipen och kör mm för mm... På samma ställe...
 
F
Maskintok skrev:
många sätter i slipskivan på vinkelslipen och kör mm för mm... På samma ställe...
precis, och då går härdningen åt skogen och en sån kniv skulle behövas slipas 2 gånger i veckan efter det för att vara vass.

fin flap-disc, lätt på handen utan direkt tryck, stadig vinkel och skapligt snabb hastighet så räcker det. Minimal avverkning.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
precis, och då går härdningen åt skogen och en sån kniv skulle behövas slipas 2 gånger i veckan efter det för att vara vass.

fin flap-disc, lätt på handen utan direkt tryck, stadig vinkel och skapligt snabb hastighet så räcker det. Minimal avverkning.
provade att slipa som man gör på huggknivar till gräshuggar... alltså så bred egg som möjligt.. Och då skar kniven så fint så och höll skärpan riktigt länge.. nackdelen var vid påhälsning av sten.... Då blev den riktigt tråkig att slipa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.