Har en idé att bygga en platsbyggd bokhylla o fick lite funderingar/tankar.
Min tanke är att köpa 3st färdiga Ikea havsta skåp o sätta ihop dom. Problemet då är att bredden på dessa 3 skåp inte riktigt blir lika brett som uttrymmet där bokhyllan ska stå. Några cm på vardera sida saknas. Ska man låta det vara så eller ska man sätta någon träbit som blir som en sorts vertikal tröskel?

Sen när det gäller uppdelningen av bokhyllan så är jag mest nyfiken om det finns ett bättre sätt att dela upp möbeln på. Har ni förslag på bättre uppdelning?
 
  • 3D-rendering av en platsbyggd bokhylla med tre skåpsenheter och mellanrum på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av platsbyggd bokhylla med tre Ikea Havsta skåp och utrymme för vertikala trösklar på sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en platsbyggd bokhylla bestående av tre ihopkopplade skåpssektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första frågan, du ska nog inte lämna det så med lite utrymmen. Köp passbitar och skruva in mellan väggen och garderoben. Blir mycket snyggare. Antingen vanligt trä som du då målar eller såga till hyllplan om garderoben är av den sorten :)
 
D Droynas skrev:
Första frågan, du ska nog inte lämna det så med lite utrymmen. Köp passbitar och skruva in mellan väggen och garderoben. Blir mycket snyggare. Antingen vanligt trä som du då målar eller såga till hyllplan om garderoben är av den sorten :)
Nu ser jag inte hur det ser ut mot taket dock. Kan ju bli fult med passbitar om den inte går hela vägen upp till taket. Då måste du ju även kanske ha passbitar ovanifrån eller hur man ska förklara det
 
D Droynas skrev:
Nu ser jag inte hur det ser ut mot taket dock. Kan ju bli fult med passbitar om den inte går hela vägen upp till taket. Då måste du ju även kanske ha passbitar ovanifrån eller hur man ska förklara det
Den ska gå hela vägen till taket är tanken o sen blir det taklist så det passar in med övrigt tak.
 
Jag hade flyttat upp överdelens kant och kompletterat med ytterligare/lämpliga hyllplan. Har du verkligen valt IKEAs lämpligaste bokhylla? Det blir estetiskt snyggare med icke fixerade hyllplan.
För många år sedan byggde jag in Billy 60 cm ochmed profilerade lister runt om det blev mkt fint. Här har du onödigt många mellanväggar bortsett från TVurtaget.

Har själv en 5-metersvägg med en 45-årig Lundia-bokhylla där jag nu ska peta in TV - en åtgärd som jag fasar för då böckerna måste ner och dammsugas. Men Tv-inköpet var anpassat till bokhyllans mellanväggar så jag behöver bara flytta/ta bort hyllplan.
 
yonna yonna skrev:
Jag hade flyttat upp överdelens kant och kompletterat med ytterligare/lämpliga hyllplan. Har du verkligen valt IKEAs lämpligaste bokhylla? Det blir estetiskt snyggare med icke fixerade hyllplan.
För många år sedan byggde jag in Billy 60 cm ochmed profilerade lister runt om det blev mkt fint. Här har du onödigt många mellanväggar bortsett från TVurtaget.

Har själv en 5-metersvägg med en 45-årig Lundia-bokhylla där jag nu ska peta in TV - en åtgärd som jag fasar för då böckerna måste ner och dammsugas. Men Tv-inköpet var anpassat till bokhyllans mellanväggar så jag behöver bara flytta/ta bort hyllplan.
Valet av skåpen är något som kan ändras absolut om inte annat så för höjden. Skåpen är 89cm höga. Så tv:n hamnar ju ganska högt. Samtidigt så sitter ingen o ser på tv idag utan alla ligger ju typ. Men tyvärr förstår jag inte hur du menar med flytta upp överdelens Kant samt estetiskt snyggare med fixerade hyllplan. Jag är öppen för alla förslag :)
 
Ska bokhyllan användas till böcker eller prylar? Om du väljer en bokhylla med färre mellanväggar och flyttbara hyllplan underlättar detta. Då blir det lättare att anpassa TVns höjd. Om du tar bort överkanten och kompletterar med ett långt hyllplan och sätter dit överkanten dikt intill taket blir bokhyllan inbyggd.
 
Kika på tex IKEA Bestå i kombination med Billy. Skall du få ihop en hel vägg blir det bättre om du pusslar själv. Det finns en hel del inspirationsbilder på nätet. Det behöver inte bli dyrare. Titta tex på IKEA Hemnes i massivt trä.

Jag valde för drygt 40 år sedan specialbeställd Lundia - köparen till det huset ville inte betala (väggen var dyr!) så den väggen har nedmonterats och flyttats 3 ggr. Ursprungligen mörkbrun (modernt på 70talet) numera vitlackerad. Syns inte att den är gammal - hyllplan i lamellskivor som inte bågnar. Och nu ska den monteras om, som jag tidigare skrev, för att passa till TV'n (vars mått anpassats till de fasta mellanväggarna).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.