En liten fråga om en detalj men varför inte göra rätt om man kan…

Handlar om persienner där bladen är i tunn aluminium. Är det bara att köra med kökssaxen eller hur gör man för att korta av riktigt snyggt? Skenan uppe fattar jag att man bör köra med bågfil / motsv. Det är de ultratunna persiennbladen jag funderar på vad som blir bäst.
 
Jag har fått för mig att persiennmästarn har en speciell persiennsax?
 
nikasp
Googla på ”klippa persienner” så får man förslag på olika ganska billiga saxar som finns på Hemtex och Ikea mm. Men alla verkar inte vara toppen.
 
Det var pga vad jag googlade fram som jag ställer frågan… de ”persiennsaxar” som finns tycks vara av enormt skiftande kvalitet och jag överväger allvarligt att ta till en bra Fiskars kökssax för jobbet,

Frågan ställs framför allt till de som själva gjort motsvarande och att resultatet blev bra,
 
Hemtex persienn sax funkade perfekt till min senaste kapning iaf.
 
Läste först "hur klipper du till personer snyggast"... :)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Läste först "hur klipper du till personer snyggast"... :)
Haha.. Jag läste "perenner".. :crysmile:
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…

Bästa svaret

Fulkemisten
H Harald Blåtumme skrev:
Frågan ställs framför allt till de som själva gjort motsvarande och att resultatet blev bra,
Bodde en kort period i hyresrätt, köpte persienner då det var ett nybygge. Sen ville snålfanskapet som tog över lägenheten inte köpa persiennerna och diskmaskinen av mig för en rimlig summa då han trodde jag skulle vara för lat för att ta ned och med dem. Således fick jag med mig ett antal nya fina persienner till huset som jag bor i och det passade bra då samtliga i huset var mycket slitna. Mina var 3-5 cm för breda och för långa. Längden är ju inget problem då man bara kan plocka bort lameller, bredden var ju dock ett problem. Köpte en klippare liknande hemtex: https://www.hemtex.se/article/persi...q7jXQ7Iyku5SpNExAOCDvASXdgyZv3tRoChoMQAvD_BwE
Den kom dock från Jula men ser snarlik ut. Faktum är att jag köpte 2 då den blev slö. Den klippte bra så länge den var vass dock. Hade ju även extra lameller att öva på och testa skärpan. Jag byggde i alla fall en liten jigg i trä som klipparen skruvades fast på med ett stoppblock så att alla lameller kapades exakt lika långt. Det var ett riktigt tråkigt skitgöra men inte särskilt svårt.
Att klippa med sax tror jag inte alls på.
 
  • Gilla
planeramera
  • Laddar…
Tack för tipsen och inte minst Fulkemistens detaljerade instruktion!

Eftersom det bara handlade om en enda persienn så fick det bli att räta upp lamellerna mot en rak kant, dra ett streck med lång linjal och klippa med kökssaxen. Aluminiumplåten är typ ölburksplåt så lättklippt, det man inte får är de avrundade kanterna men det fick bli en snabbfix den här gången. Skulle jag ordna till ett gäng fönster så blir det fulkemistens modell.
 
Har klippt hundratals persienner med samma sax, utan problem. det som skiljer att man får ju inte rundningen på hörnen.
 
Fulkemisten
Jag har 6 fönster med exakt 51 lameller i varje. Det blir 102 x 6 = 612 klipp då jag ville ha det jämnt mot snörena på båda sidor. Allt över 25 klipp skulle jag säga är helt klart värt att köpa en klippare för.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.