Hejsan,

Är i processen att köpa ett fastighet som saluförs som "två kompletta villor". Vi har gått vinnande ur budgivningen och signat köpekontrakt dock med besiktnings-/friskrivningsklausul som ger oss rätt att begära att köpet ska återgå inom 3 veckor efter besiktning och undersökning av sakkunnig (oavsett anledning).

Det är två hus på tomten, det ena är helrenoverat på 38kvm med loft, där det finns kök, badrum med tvättmaskin etc. Denna byggnad har tidigare varit ett garage men är idag 100% bostadsändamål.
Det andra huset har visst renoveringsbehov i form av ytskikt, byta kök och om vi vill, även renovera badrum (ska vara ca 10år gammalt). Upplägget kändes perfekt, bo i det ena huset medans vi renoverar det andra.

Allt kändes bra men fick en magkänsla efter att vi träffat säljarna gällande "garaget". Ringde då kommunens bygglovsenhet för att stämma av vilka bygglov som finns på fastigheten och då framkommer det att bygglov finns för garage 2013, dock inget bygglov om att göra om garaget till bostadsändamål, således tolkar jag det som att det är ett svartbygge som det står i nuläget? Man har valt att bygga igen garageportarna med typ plyfa så att det ser ut som garageportar från vägen, men dessa saknar funktion och väggen är isolerad och hela garaget är ombyggt till en minivilla med stor altan, finns ingenting som tyder på att det är ett garage vad gäller funktion etc.

En stor anledning till att vi fastnade för var just detta objekt var det extrahus man skulle kunna hyra ut och därigenom få ner bostadskostnaden. Det var viss budgivning 4 intressenter tot. och jag känner att budgivningen baserades just på att det skulle vara 2 kompletta hus, vilket jag tror att alla budgivare förutsatte givet mäklarens prospekt och information.

Tilläggas ska göra är att när vi var på visning så fick mäklarassistenten som höll i visningen frågan om just alla bygglov fanns på plats, viket vi fick svar ja på.
Vi fick inte ta del av säljarnas frågelista förrän efter att vi träffades på mäklarkontoret och signat kontrakt, ser nu att säljarna inte besvarat frågan om om erforderliga bygglov finns, den raden står tom. (köpekontrakt och objektsbeskrivning fick vi ta del av innan vi träffades för ev. synpunkter).

Nu om det visar sig att det är ett svartbygge, som skett för mindre än 10 år sedan är vi inte intresserad då förutsättningarna är helt annorlunda. Tänker bara att vi köper på oss en massa problem.

Har även försökt läsa på i detaljplanen och jag tolkar den som att det får vara endast en huvudbyggnad och endast ett uthus uppföras; uthus ska sammanbyggas med huvudbyggnad per tomt. Så även där är det fel.

Tänker att i värsta fall kan väl kommunen ge ett oss föreläggande om återställning samt vite till oss? (om vi blir nya ägare).


Ska få prata med en ny handläggare från kommunen på måndag för att dubbelkolla detta igen, men då jag idag fick besked att bygglov inte finns för att göra om garage till bostadsändamål antar jag att detta kvarstår även efter helgen.

Är det bara att kliva av och leta vidare? Eller någon som har tankar att dela med sig av?

Vårt första husköp så frågorna är många.
 
  • Gilla
mostad och 2 till
  • Laddar…
Enda chansen i ett sånt läge är att begära bygglov för att bygga om garaget till bostad och låtsas att inget är byggt och hoppas att ingen märker något. En högst riskabel historia. Eftersom det är yngre än 10 år så kan det bli kännbara viten. Att det är byggt utan bygglov är väl för att det är omöjligt att få bygglov. Fult att sälja ett svartbygge och mörka på det. Speciellt illa att mäklaren desinformerar. Om ni vill ha fastigheten trots svartbygge skulle jag lägga ett nytt mycket lägre bud. Jag skulle också kräva att mäklaren informerar övriga budgivare.
 
  • Gilla
johannes2k och 21 till
  • Laddar…
Bra sammanfattning av Jumping Jack, vill bara tillägga att har man ändrat ändamålet för yta ( exvis från garage till bostad) så blir inte "svartbygget" automatiskt preskriberat efter 10 år som med andra saker. På detta finns ingen preskriptionstid.
 
  • Gilla
Björkisvägen och 9 till
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
Hejsan,

Är i processen att köpa ett fastighet som saluförs som "två kompletta villor". Vi har gått vinnande ur budgivningen och signat köpekontrakt dock med besiktnings-/friskrivningsklausul som ger oss rätt att begära att köpet ska återgå inom 3 veckor efter besiktning och undersökning av sakkunnig (oavsett anledning).

Det är två hus på tomten, det ena är helrenoverat på 38kvm med loft, där det finns kök, badrum med tvättmaskin etc. Denna byggnad har tidigare varit ett garage men är idag 100% bostadsändamål.
Det andra huset har visst renoveringsbehov i form av ytskikt, byta kök och om vi vill, även renovera badrum (ska vara ca 10år gammalt). Upplägget kändes perfekt, bo i det ena huset medans vi renoverar det andra.

Allt kändes bra men fick en magkänsla efter att vi träffat säljarna gällande "garaget". Ringde då kommunens bygglovsenhet för att stämma av vilka bygglov som finns på fastigheten och då framkommer det att bygglov finns för garage 2013, dock inget bygglov om att göra om garaget till bostadsändamål, således tolkar jag det som att det är ett svartbygge som det står i nuläget? Man har valt att bygga igen garageportarna med typ plyfa så att det ser ut som garageportar från vägen, men dessa saknar funktion och väggen är isolerad och hela garaget är ombyggt till en minivilla med stor altan, finns ingenting som tyder på att det är ett garage vad gäller funktion etc.

En stor anledning till att vi fastnade för var just detta objekt var det extrahus man skulle kunna hyra ut och därigenom få ner bostadskostnaden. Det var viss budgivning 4 intressenter tot. och jag känner att budgivningen baserades just på att det skulle vara 2 kompletta hus, vilket jag tror att alla budgivare förutsatte givet mäklarens prospekt och information.

Tilläggas ska göra är att när vi var på visning så fick mäklarassistenten som höll i visningen frågan om just alla bygglov fanns på plats, viket vi fick svar ja på.
Vi fick inte ta del av säljarnas frågelista förrän efter att vi träffades på mäklarkontoret och signat kontrakt, ser nu att säljarna inte besvarat frågan om om erforderliga bygglov finns, den raden står tom. (köpekontrakt och objektsbeskrivning fick vi ta del av innan vi träffades för ev. synpunkter).

Nu om det visar sig att det är ett svartbygge, som skett för mindre än 10 år sedan är vi inte intresserad då förutsättningarna är helt annorlunda. Tänker bara att vi köper på oss en massa problem.

Har även försökt läsa på i detaljplanen och jag tolkar den som att det får vara endast en huvudbyggnad och endast ett uthus uppföras; uthus ska sammanbyggas med huvudbyggnad per tomt. Så även där är det fel.

Tänker att i värsta fall kan väl kommunen ge ett oss föreläggande om återställning samt vite till oss? (om vi blir nya ägare).


Ska få prata med en ny handläggare från kommunen på måndag för att dubbelkolla detta igen, men då jag idag fick besked att bygglov inte finns för att göra om garage till bostadsändamål antar jag att detta kvarstår även efter helgen.

Är det bara att kliva av och leta vidare? Eller någon som har tankar att dela med sig av?

Vårt första husköp så frågorna är många.
Frågeformuläret skall väl visas innan kontraktsskrivning. Mäklaren får inte svara att det finns bygglov när han saknar information. Verkar illa skött av mäklaren.
 
  • Gilla
Vallonen och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I InsidersUnited skrev:
Bra sammanfattning av Jumping Jack, vill bara tillägga att har man ändrat ändamålet för yta ( exvis från garage till bostad) så blir inte "svartbygget" automatiskt preskriberat efter 10 år som med andra saker. På detta finns ingen preskriptionstid.
Nja. Kan det vara så att du fick det nästan rätt?!

Som jag förstår det så gäller det som du skriver bara om man ändrat använding från bostad till något annat. Se min överstrykning nedan.

PBL 11 kap

Bild på texturklipp från Plan- och bygglagen med överstrykning som betonar ändring av användning från bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ulfs01 och 1 till
  • Laddar…
En särbestämmelse i 11 kap 64 § PBL ger säljaren en principiell upplysningsskyldighet beträffande olovliga åtgärder som har företagits på fastigheten. Det räcker alltså inte att hoppa över den raden i frågeformuläret.
 
  • Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Bra sammanfattning av Jumping Jack, vill bara tillägga att har man ändrat ändamålet för yta ( exvis från garage till bostad) så blir inte "svartbygget" automatiskt preskriberat efter 10 år som med andra saker. På detta finns ingen preskriptionstid.
Det få du visa mig en källa på, det har jag inte råkat på. Varför skulle ”bygglov för ändrad användning från garage till bostad” inte preskriberas?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
I alla fall gällande "vanliga" bostadstomter så får man INTE uppföra två bostadshus.

Det här kommer inte att sluta väl. Avstå från köpet!
 
  • Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det få du visa mig en källa på, det har jag inte råkat på. Varför skulle ”bygglov för ändrad användning från garage till bostad” inte preskriberas?
Det har jag fått förklarat för mig av en tjänsteman på bygg&plan avdelningen i min kommun. Har faktiskt aldrig ens funderat på att ifrågasätta det, då det lät rimligt. Menar ni att det inte stämmer?
 
  • Gilla
josefinwa
  • Laddar…
Jag skulle:
Avstå köpet.
Berätta för kommunen om säljarens förehavanden.
Anmäla mäklaren.

så folk lär sig
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
johannes2k och 48 till
  • Laddar…
Låter smart att prata med kommunen. Om det är möjligt att få bygglov för ändrad användning i efterhand kan det vara värt att inte släppa objektet. Du bör i så fall även pruta med anledning av att ny fakta framkommit som inte stämmer med prospektet samt för att du behöver fixa med bygglov.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Glöm inte att om det är kommunalt VA kan de vilja ha en extra avgift för att det nu är två hushåll och är det enskilt kan du behöva visa att det har kapacitet för två hushåll.
 
  • Gilla
Hedberge och 8 till
  • Laddar…
P Pvesterlund skrev:
Jag skulle:
Avstå köpet.
Berätta för kommunen om säljarens förehavanden.
Anmäla mäklaren.

så folk lär sig
Inte mycket för angiveri i vanliga fall, men här skulle jag göra ett undantag. Oavsett den rätta juridiska termen, så försöker de faktiskt blåsa dig. Att mörka, lämna tom rad och inte ge hela bilden så att du står med effekten av deras svartbygge är lågt och fult.
 
  • Gilla
gatstensarbete och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.