Claes Sörmland
1 16386 skrev:
Innan pandemin bodde jag ibland på en mindre hotellkedja i Tyskland. Deras hotell har badrummen integrerade med rummen; separat toalett men dusch och kommod i en hörna av rummet. De duscharna är upphöjda. Oftast funkade det med att bara ha en mindre handduk att sätta fötterna på när man steg ut, men det var inte roligt den gången jag upptäckte under duschningen att golvbrunnen behövde rensas och vattnet inte rann undan ordentligt. Det krävdes många handdukar…
Också van vid detta från åren i Tyskland. Där är det mycket vanligt med låga duschkar som är inbyggda och då blir det en upphöjd dusch med kaklade väggar. Hade inga problem med vatten på golvet i mina lägenheter men som svensk så saknade man ju sin golvbrunn när man städar. Ett nationaldrag.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Intressant tror du det drar iväg snuskigt mycket för få till 2 brunnar? Eller pratar vi 10k extra i arbete. För då är det värt. Vad för material är det på bild? Jag såg en annan upphöjning såg lite träaktigt ut ingen aning om material där med men tkr det är rätt fint...
Det kommer högst troligt kosta mer än 10k extra. Svårt att säga hur mycket, men skulle i alla fall säga minst 20. Beroende på hur en entreprenör utför det för att få till en godkänd lösning. Jag gillar det stuket skarpt. Har spenderat mycket tid i Kanada. Där är det mer regel än undantag att dusch/badkar är en egen upphöjd våtzon. Jag kan säga som så att det rinner ut bra mycket mer vatten utanför duschen på golvet i våtrum här i Sverige än det gör med en liknande lösning.
 
Nu har jag bestämt att göra en upphöjd platå!

Kan man inte bara sätta en unidrain där jag photoshopat lite halvdåligt, så är problemet löst?
Modernt badrum med terrakottafärgade väggar och inlagd unidrain nedanför en upphöjd platå, som markerats med photoshop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
janwide
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Nu har jag bestämt att göra en upphöjd platå!

Kan man inte bara sätta en unidrain där jag photoshopat lite halvdåligt, så är problemet löst?
[bild]
Enligt mig förstörs det stilrena intrycket med ett avlopp där. Tänker du dig det på golvet eller på kanten av upphöjningen?
 
Myrstacken
Jag är tveksam till hur detta kan vara godkänt i sverige...
Jag byggde nyss nytt hus....
Det blev färdigt för 8 månader sedan,.
När jag sökte bygglov var jag tvungen att rita om min tvättstuga för att golvbrunnen skall vara lägsta punkten och den vara alldeles för nära från entren till tvättstugan. vilket gjorde att tröskeln då skulle bli alldeles för hög för att den skulle vara godkänd...
För tillgänglighetskravet...
 
Inga åsikter om bilderna i sig, då smaken som ska styra är din. Ett allmänt råd vill jag komma med - försök fundera ut hur många kvadratmeter rummen är på inspirerande bilder man hittar, försök översätta det till utrymmet man själv har och ställ mentalt in allt man behöver. Sedan kan man avgöra om det funkar hemma eller inte. Trist råd, men jag har sett för många (bad)rum som försökt kopiera tidningsbilder och bara ser inklämda ut.

Vi byggde ut vårt förra hus och hade lyxen att börja inifrån. Dvs först designa rummen hur vi ville ha dem och så fick utbyggnaden bli så stor som den behövde vara. Vår tvättstuga som verkade helt normal när vi skissade blev 18 kvm.
 
janwide janwide skrev:
Enligt mig förstörs det stilrena intrycket med ett avlopp där. Tänker du dig det på golvet eller på kanten av upphöjningen?
Håller med, vad tror du om kör en diskret färg på kanten av upphöjningen och så behöver inte gå på hela höjden eller bredden... Men jag vet inte... Annars har vieser större design avlopp istället för hela upphöjningen... Känns som en billig kompremiss
Ett hörnduschutrymme med grå kakel och en central träslats designavlopp på golvet, intill en trähylla med handdukar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
janwide
Kolla in Unidrain Highline. Tänker att du monterar den på golvet direkt nedanför upphöjningen. Eventuellt utrinnande vatten rinner ner i den direkt.

En baksida med extra golvbrunn är att du måste se till att ha vatten i den hela tiden för att undvika dålig lukt. Men det är ju ett problem som går att hantera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.