Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag vet inte om jag slänger ut en riktig brandfackla eller hur de är men jag har läst många trådar på detta forum och inte bara under denna avdelning och överlag kan jag tycka att alla ni som är behöriga och kan och alla förståsigpåare "ser ner" på oss som inte kan med ganska hårda ord. Det är lite trisst med denna hårda attityd bara för att man är ny och vill lära sig..

Är de inte därför de finns forum för att man skall kunna diskutera och få hjälp av de som vet bättre?

Lite från trådar..

Ex.. Vet du inte skillnad så låt för fan bli.. att alla amatörer ska försöka.. Inte undra på att de är så himla mkt fuskjobb osv osv (läst ur en tråd)

Ex. För att få byta ett vägguttag så behöver man "erfoderlig kännedom".
Att du skapar denna tråd är bevis på att du inte besitter det så ge fan..


Jag menar alla är väl vuxna, (de flesta iaf) som är på detta forum och kan väl ta ansvar för sina egna handlingar.. De 3 trådar som är klistrat högst upp på detta forum står de om hemapul och behörigheter osv osv så de flesta borde ju veta vad man bör och inte bör.. Sedan om man testar iaf för de kanske inte blir fel så får man väl skylla sig själv eller? Man får ta ansvar efter sina egna handlingar tycker jag... De har jag VÄLDIGT stor erfarenhet av i mitt yrke....
 
Jag tror inte alla förstår riskerna. Andra människor än du kan ta skada av att du har kopplat fel. En ljusbåge tex blir 1000tals grader varm och kan bildas i en felkopplad dosa. Hela huset kan brinna ner. En elektriker som ska göra ett jobb vid senare tillfälle kan ta skada av att "hempulare" har kopplat fel.

Om man aldrig har bytt ett uttag förut så bör man inte göra det första gången själv, med enbart hjälp från ett forum. De behöriga på detta forum kanske känner sig lite irriterade på att folk inte förstår riskerna.
 
Jag håller med om att ibland tar behöriga och även jag som inte är behörig till starka ord.

Ibland håller jag med om att det tas till lite väl starka ord, folk som faktiskt verkar vilja ta reda på hur svårt eller farligt ett viss moment är. Och som får fördömmanden ganska direkt. Det är tråkigt. Själv blir jag lite upprörd av folk som uppenbarligen kopplat ihop saker lite på måfå och vill ha hjälp med att förstå varför det inte funkar. Man FÅR inte koppla något som man inte är säker på vad det är.

Det handlar inte bara om personligt ansvar, en felkoppling av el skadar med hög sannolikhet inte bara den som utfört kopplingen utan andra familjemedlemmar, en elektriker som kommer efteråt osv.

Däremot så tycker jag det är tråkigt med inlägg som bara fördömmer utan någon ansats att utbilda frågeställaren. Om man nu tycker (ofta med rätta) att det här momentet skall inte en hempulare ge sig på, åtminstonde inte en som uppenbarligen kan så lite, så hjälper det ingen att det bara kommer ett fördömmande.

Man kan åtminstonde förklara varför ett visst moment kan bli så farligt. Däremot så år det ju ingen ide att försöka förklara hur man skall koppla in en jordfelsbrytare för ett helt hus till någon som som exempelvis inte vet varför man har skyddsjord (detta är inte ett existerande exempel), en sådan instruktion i händerna på fel person gör mer skada än nytta.

Det jag märker som farliga kunskapsluckor bland folk som inte är så bevandrade i el, är att man dels inte kan föreställa sig hur varmt det kan bli vid en dålig koppling, Dels en övertro på att det osannolika aldrig inträffar, De 2 attitydproblemen är troligen mycket farligare än rena felkopplingar. De flesta rena felkopplingar gör ju antingen att inget fungerar, eller att proppen går, eller att den "skyldige" själv får en rejäl stöt. Men en dålig koppling gör att huset brinner ner om 10 år, eller nästa vecka. Att slarva, "det händer ändå inget" dödar ett barn nästa vecka.
 
En sak som jag har lite svårt med är att man säger att: tala om hur man ska göra men lugn jag ska låta en behörig besikta.
om en obehörig har "kopplat" eller "draget rör"kan ingen behörig i efterhand godkänna ditt arbete och göra det till en "laglig" elinstallation.
Är du tänkt att göra allt själv, tala om det och om jag tror att du kan fixa det kanske jag hjälper dig.
Det händer ibland att jag blir kontaktad av folk som utfört elinst. och vill att jag ska besiktiga deras arbete, det skulle aldrig falla mig in. det tar för lång tid och blir för dyrt att kolla allt och då menar jag allt, för har jag inte FULL kontroll kan jag inte "godkänna" någon annans arbete och då det skulle bli samma peng att anlita mig från första stund finns det ingen orsak.
Däremot har det vid ENSTAKA tillfällen hänt att folk frågat FÖRST och efter mina direktiv utfört vissa el arbeten som jag kontrollerat och "godkänt".
Och orsaken till att jag har svårt att låta "hemmapulare" fixa elen är att om pularen i värsta fall skulle skadas och avlida, ja då får han skylla sig själv, men av omtanke på dom som kommer efter tycker jag att man ska vara restrektiv.
 
Sen är det även så att ett litet misstag kan vara förödande. Det finns inget i ett hus som är lika hårt reglerat som el-installationen och detta pga de små eller frånvaron av marginaler vid felaktiga installationer. Felen kan som sagt drabba lekmannen direkt, familjen efter 1 år eller en husköpare efter 20 år.
När man märker att någon ställer "konstiga" frågor och inte hörsammar varningar så blir man arg, besviken och orolig över att någon inte sätter sitt eget eller andras liv högre än några 1000lappar. MEN detta är ändå inte en orsak att vara oförskämd. Vissa saker kan många händiga säkert klara av galant men när detta forum är öppet för alla, händiga och ohändiga, är det mycket farligt att instruktioner hur som helst.
 
Jag förstod igår när jag och besiktningsmannen gick igenom huset vi vill köpa varför man skall veta vad man gör. Han dömde ut elen direkt och sade att så här får det bara inte se ut. Det satt avklippta tåtar överallt, det fanns fyra elcentraler med totalt över 100 säkringar i drift, kopplingar och byglingar fram och tillbaka och inte tillstymmelse till schema om vad som var vad. Jordfelsbrytare saknades, jordade uttag satt på väggen, men ingen jord ansluten och på ett ställe fann han en riktig fulkoppling med en hane-hane-kabel. Flera av tåtarna som hängde löst i taket, på väggen i källaren och i ett par vanliga garderober var bara skiljda från spänningen med en väggbytare som är rätt lätt att slå på av misstag.

Han rekommenderade mig på stående fot att inte flytta in förrän en behörig elektriker gjort i ordning detta, att inte försäkringar täcker brand i denna elinstallation och att det förmodligen kostar i storleksordningen minst 100.000kr som jag borde pruta på priset.

Synd på ett i övrigt enormt bra hus. Nu kommer det ta en månad att reda ut elen innan man kan flytta in. Därför skall inte människor som inte vet vad de gör hålla på med sådana saker.
 
Nu kommer diskussionen igen...

Jag ögnar alltid igenom el-forumet för att ta till mig så mycket som möjligt. Förstå faktiskt att de behöriga som svarar på frågor här ibland tar till "hård ton" -- i hälften av fallen skiter ju frågeställaren blankt i vad denne får höra ändå.

Nästa detalj är vad "hård ton" egenligen är, skriven text på forum och i epost är ofta väldigt lätt att uppfatta som direkt otrevlig, även om avsändaren inte har haft det som avsikt.

Sist men inte minst, jag hade gärna kopplat den mesta elen själv. Har skaplig koll på det mesta och er civ. ing. examen i ryggen. Likväl är det inte så mycket att göra när svärfar (elektricare) själv vill dra i tåtarna, bara att rådfråga om rörläggning och vara behjälplig.
 
Hemmakatten
Hyttmyra skrev:
Jag menar alla är väl vuxna, (de flesta iaf) som är på detta forum och kan väl ta ansvar för sina egna handlingar.. De 3 trådar som är klistrat högst upp på detta forum står de om hemapul och behörigheter osv osv så de flesta borde ju veta vad man bör och inte bör.. Sedan om man testar iaf för de kanske inte blir fel så får man väl skylla sig själv eller? Man får ta ansvar efter sina egna handlingar tycker jag... De har jag VÄLDIGT stor erfarenhet av i mitt yrke....

Nej!! Man får inte skylla sig själv. Och väldigt många kan INTE ta ansvar för sina handlingar.

Vi hyrde ett radhus.Innan oss hade det bott en familj med två små flickor (3 o 6 år). Den som hyrde ut har en "hemmapulare". Det visade sig att all el behövdes dras om. Bl.a bastun var livsfarligt. Spik dragit rakt genom icke värmetåliga kablar, dessutom var det strömförande, en elchock i bastun hade förmodligen dödat/skadat allvarligt de små flickorna. Elsäkerhetsverket utfärdade ett förläggande att det inom tre veckor skulle åtgärdas annars skulle elen till huset stängas av (tre veckor är att anse som 'omedelbart' på byråkratspråk, dvs.detta var allvarligt). Har skrivit om allt detta i tidigare trådar.


Så dina felkopplade grejor, som du tar ansvar för, innebär konsekvenser för andra, senare.

Om du skall göra ALLT på ditt hus är helt ok - men låt en elektriker dra elen!!
 
Lär dig gärna mycket om el. Det gör dig till en bra beställare. Låt elektrikerna utföra arbetet. Genom att veta vad som ska göras kan du få installationen som du önskar på första försöket vilket spar tid och pengar.
 
Hej, hängde inte med i det Idontknow skrev: En ljusbåge tex blir 1000tals grader varm och kan bildas i en felkopplad dosa. vad menas i praktiken ? En lös kabel i en kronbrytare ?

//Håkan
 
Är inte riktigt säker på vad han menar, men kanskle något i stil med denna?

http://www.byggahus.se/forum/el/6168-braend-dosa.html

Om du klickar på bilden så ser du vad som händer med en lös tråd (ca 15 år efter att den inte drogs fast på rätt sätt).
 
ja, den ser riktigt läbbig ut.Jag har liknande kablar där plasten ser ut att ha vittrat sönder. Min tanke kring fråga är så här: jag får inte förlägga ett nytt vägguttag/brytare, men jag får byta befintlig. För mig är skillnaden hårfin...
//Håkan
 
I min dosa visade sig felet bero på att skruven i kopplingen hade gängat snett. Så den klämde inte fast ledningarna ordentligt. Dosan var installerad 1960, men troligen hade skruven lossats och åter dragits 1992 vid en renovering som förre ägaren gjorde (en kabel hade troligen demonterats då). Min ursprungliga teori om dålig skalning var nog inte riktig.

Här har du alltså haft en ljusbåge i dosan.
Skillnaden mellan att byta ut ett uttag eller att nyinstallera ett, är ibland hårfin. Men i vissa lägen där det finns risk för att utlösningskriteriet inte uppfylls så är det allt annat än en hårfin skillnad.
 
Tror att en del av problemet är att det är det ofta kommer trådar på samma ämne om och om igen, för att folk inte kan med sökfunktionen i forumet. Då irriteras nån kanske för att han/hon svarat på samma frågor om och om igen..

Skulle El forumet modereras lite hårdare skulle det bli lite ordning.. dvs ev låsa trådar och ge hänvisning till en redan skapad tråd
 
Jag tycker att Hempularen varit duktig den senaste tiden på att stänga urspårade trådar. Att samma frågor dyker upp med jämna mellanrum får man nog leva med. Detta är ju ett diskussionsforum -inte ett uppslagsverk. Tänk om man på fikapausen på jobbet skulle säga "Nej, du får inte prata om slutspelet. Det gjorde vi så sent som igår"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.