T tergo skrev:
kommunen har nog register över nergrävda oljetankar om de är i bruk eller inte
Tror du verkligen det? Tänker på tankar som grävdes ner på 50 talet
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
J johanlund77 skrev:
Det låter klokt att ha kvar möjligheten att kunna pumpa ut diesel om det finns kvar. Och att låta tanken vara kvar i marken. Att en sådan tank skulle rosta sönder och läcka låter som att det skulle ta 100+ år.
Tvärs om. Det har med all säkerhet rostat hål i den. Nog för att oljan var billig förr, men inte tusan lämnades olja kvar i onödan. Så om den inte rostat sönder helt i bottan, har du en mindre mängd olja inblandad i några kubik sand, grus, lera eller vad som helst som gick att knö ner genom manluckan. Något uppumpande av olja lär det inte bli tal om. Möjligen oljesandutvinning.

Såga av röret med vinkelslipen, så är det klart. Inga andra åtgärder behövs.

Staffans
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Såga med tigersåg är ofarligt även om det finns olja kvar
nej,det är inte ofarligt.
farsan fick ringa brandkåren när han kapade
 
Staffans2000
skoge skoge skrev:
nej,det är inte ofarligt.
farsan fick ringa brandkåren när han kapade
Dra den om älgen.
50år oanvänd tank, med mer vatten än olja, skulle börja brinna av lite sprut från en vinkelslip? Lappri!

Staffans
 
T tergo skrev:
kommunen har nog register över nergrävda oljetankar om de är i bruk eller inte
Det är jag är skeptisk till.
Anledningen till att jag är skeptisk är att jag har själv monterat ned o fraktat bort två oljetankar från två olika villor när vi bytt värmesystem, och jag har aldrig hört ett ord från kommunen angående de två tankarna, vare sig före eller efter de togs bort.
Jag har heller inte hört av mig till kommunen eller skickat in något intyg efter de monterats ned någonstans.
Därav att jag inte tror de har någon större koll.
Jag tror att de möjligen för register varefter intyg om kontroll inkommer till kommunen, i övrigt inte mycket mer.
Blott min enkla teori.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Bågfil är tillräckligt, det behövs varken vinkelslip eller tigersåg för att kapa det där röret en bit under markytan.
 
Staffans2000
F fribygg skrev:
Bågfil är tillräckligt, det behövs varken vinkelslip eller tigersåg för att kapa det där röret en bit under markytan.
Slutsatsen är att röret kan kapas med skärbrännare om man vill. Det går naturligtvis lika bra med selleri!

Staffans
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Men som sagt, gräv och hitta en skarv och plugga där
 
Staffans2000
nino nino skrev:
Men som sagt, gräv och hitta en skarv och plugga där
Varför plugga ett rör som leder till ett söndrerrostad tank?

Staffans
 
A
Använd dynamit, en gubbe där....

Harry
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Varför plugga ett rör som leder till ett söndrerrostad tank?

Staffans
Känns bättre då kan man lura sig själv att man ska ta upp den senare, sen blir det tätt också
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Tänkte inte så långt.

Staffans
 
  • Haha
nino
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Tvärs om. Det har med all säkerhet rostat hål i den. Nog för att oljan var billig förr, men inte tusan lämnades olja kvar i onödan. Så om den inte rostat sönder helt i bottan, har du en mindre mängd olja inblandad i några kubik sand, grus, lera eller vad som helst som gick att knö ner genom manluckan. Något uppumpande av olja lär det inte bli tal om. Möjligen oljesandutvinning.

Såga av röret med vinkelslipen, så är det klart. Inga andra åtgärder behövs.

Staffans
Du låter övertygande :D. Men var det verkligen så tunn konstruktion generellt på oljetankarna förr att de rostar sönder på 60 år (huset är från 62)? Hur många kubik brukade de vara på?
 
Staffans2000
J johanlund77 skrev:
Du låter övertygande :D. Men var det verkligen så tunn konstruktion generellt på oljetankarna förr att de rostar sönder på 60 år (huset är från 62)? Hur många kubik brukade de vara på?
Nejdå. 3mm kolstål nerbäddad i ett våtvarmt omslag, kräver sin tull.
Efter tjugo år i backen hade de rostat sönder. Därför installerades nästa tank på en rostfri plats. Inomhus.

Staffans
 
Krilleman
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Slutsatsen är att röret kan kapas med skärbrännare om man vill. Det går naturligtvis lika bra med selleri!
Inte visste jag att du hette Verner i mellannamn. :cool:

Jag ser fram emot den 17 augusti! :p

 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.