Dessa luft/luft värmepumpar tycker frugan är extremt fula men vi behöver något för att kyla övervåningen.
Har någon här sågat upp ett hål i fasaden och lett ut utloppsluft den vägen för en portabel AC ?
 
Man kan sätta en plywoodskiva i fönstret med ett hål för slangen. Det har jag sett här på forumet. Portabel A/C suger dock in den luften som sedan skickas ut i slangen så det blir inte lika effektivt som en riktig split-modell.
 
Hmm okej
 
Efter att ha haft tre ”portabla” så skulle jag aldrig köpa nån sån. Bullret blir i praktigen alldeles för störande.
Nu bor vi i hus med en äldre luftvärmepump som vi bara använde som ac. En grymt skön grej att ha i dessa tider.
 
Ja jag hade också velat ha en sån men frun tycker de är så fula :/
 
Eller investera ingen sån här (se bild). Sitter i taket i vår ”övre hall” och kyler ner våra tre sovrum (samtliga har dörrar mot nämnda hall).
Rören går uppe på vinden och ut till utedelen.

Var inte gratis men varje god natts sömn i 22 grader nu i vämeböljan är värd mycket Väggmonterad luftkonditioneringsenhet i en vitmålad hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns ju värmepumpsskydd i trä som man kan måla i husets färg. Då blir det diskret.
 
Ja det där rymdskeppet i taket var något nog värre tyvärr :/
 
J Josth skrev:
Finns ju värmepumpsskydd i trä som man kan måla i husets färg. Då blir det diskret.
Det är delen på insidan hon inte gillar
 
R Rolle85 skrev:
Ja det där rymdskeppet i taket var något nog värre tyvärr :/
Smaksak naturligtvis, men den sticker ut ca 1 cm från taket - så jag skulle, utan att ha provision, säga att den är diskret.

Vill man ha svalka får man helt enkelt acceptera att den måste komma någonstans ifrån. Den uppstår inte magiskt när det är 30 grader ute
 
Mm
 
Finns även golvmodeller som sitter lågt om man tycker det är bättre.
 
Vad kallas de?
 
Fairlane
R Rolle85 skrev:
Dessa luft/luft värmepumpar tycker frugan är extremt fula men vi behöver något för att kyla övervåningen.
Har någon här sågat upp ett hål i fasaden och lett ut utloppsluft den vägen för en portabel AC ?
Min far har gjort så och det fungerar väl.
Sen är som sagt en riktigt AC bättre, menden portabla har ändå vissa fördelar. Jag har både och. Den riktiga kyler övervåningen, men eftersom planlösningen inte är 100% öppen (även om den är rätt öppen) så är det ibland trevligt att "hjälpa" till i ett sovrum, strax innan läggdags.
 
A
R Rolle85 skrev:
Ja jag hade också velat ha en sån men frun tycker de är så fula :/
Har frun sett och hört en portabel ac med en grov slang ut? :)
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.