I
Hej,

Vad jag förstår så är det minst H13 filter man ska ha till damsugaren för att Asbest inte ska ta sig vidare ut i luften. Finns detta att köpa som privatperson? Vi har idag en inomhus dammsugare som har HEPA filter men troligen inte någon H13 nivå. Sen har vi en Kärcher WD 6 P Premium grovsammdugare med planfilter, misstänker att det inte räcker till för Asbest?

Hyrföretaget vill ha 2000 kr inkl mom för en dammsugare som klarar asbest.
 
Tänk på att hela dammsugaren måste rengöras in i minsta detalj efteråt, för annars så kommer den att släppa asbestdamm lång tid efteråt.

Det lär vara därför uthyrningsfirmorna vill ha så mycket betalat.
 
I
Demmpa Demmpa skrev:
Tänk på att hela dammsugaren måste rengöras in i minsta detalj efteråt, för annars så kommer den att släppa asbestdamm lång tid efteråt.

Det lär vara därför uthyrningsfirmorna vill ha så mycket betalat.
Jag, man kan tycka att det låter dyrt att betala 2000 kr för en dammsugare för 1 dag men det är en speciell produkt som kräver omfattande sanering. När jag hyr antar jag att maskinen är helt ren från Asbest och andra giftiga ämnen.

Pratade med Kärcher och ingen av deras grovdamsugare för privatpersoner fixar Aspest, man måste upp i deras proffs segement och då blir priset ca 5000 kr.
 
Bor du i hus och inte allt för nära till grannar kan du ju köpa billigaste dammsugaren du kan hitta för några hundralappar. Ställ dammsugaren utanför huset och förläng damsugarslangen in genom ett fönster, täta genomföringen så gott det går.
Du kan sen antingen spara dammsugaren i en ihopknuten sopsäck för ev. framtida saneringar, eller slänga den.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Staffans2000
I Ironside skrev:
Jag, man kan tycka att det låter dyrt att betala 2000 kr för en dammsugare för 1 dag men det är en speciell produkt som kräver omfattande sanering. När jag hyr antar jag att maskinen är helt ren från Asbest och andra giftiga ämnen.
Anta, kan man. Men tror du verkligen att den femtonårige pryon tar jobbet på lika stort allvar, efter den tjugonde dammsugarrengöringen?
Stor risk finns att du blir dunderblåst av den allmänrådande asbesthysterin, där ordet "sanering" får lättlurade medelSvensons att betala hur mycket som helst, för ingenting.

Staffans
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
S
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Anta, kan man. Men tror du verkligen att den femtonårige pryon tar jobbet på lika stort allvar, efter den tjugonde dammsugarrengöringen?
Stor risk finns att du blir dunderblåst av den allmänrådande asbesthysterin, där ordet "sanering" får lättlurade medelSvensons att betala hur mycket som helst, för ingenting.

Staffans
Ingen femtonåring får jobba med sånt så du kan tagga ner med din anti-asbesthysteri.

Vad är ditt förslag? Köra med hushållsdammsugaren?
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
Vad är det för material ni ska avlägsna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.