F Fixarfia skrev:
Intressant! Skumglas har jag läst om som alternativ men har inte satt mig in ordentligt ännu. Dyrt jmf med platta på mark har jag läst. Vad kommer du att ha ovanpå skumglaset? Läste på Svenska Byggnadsvårdsföreningen att värmeslingor lägger man in i lera och ovanpå det det stengolv man vill ha. Har du bestämt hur du ska göra?
I stora rummet ska jag bara ha brädgolv, ingen golvvärme. Har funderat på lera mellan skumglas o brädgolv, men inte säker på vad det skulle tillföra. I köket kanske jag experimenterar med lergolv, inte bestämt ännu.

jag har inte gjort några kostnadsjämförelser med gjuten platta, men cement är varken billigt eller miljövänligt. Frigolit som många lägger under golv vill jag inte ha. Vill ha material som inte förändras med ålder, inte heller något som möss kan mumsa runt i. En nackdel om man gjuter är att markfukten tvingas upp i väggarna i stället för att luftas upp. Har man blåst ut huset och inte har mellanväggar så spelar det kanske inte någon roll, men så tänkte jag inte göra. Jag vet faktiskt inte varför så många rutinmässigt blåser ut allt och fyller husgrunden med betong.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
En helstens tegelvägg som är putsad på insidan har ungefär samma värmeisoleringsförmåga som en massiv fyra tum tjock trävägg. Den senare motsvarar ca 30 mm mineralull. Men när det gäller tunga fasadmaterial kan man inte bara titta på U-värdet. Den tunga väggen orsakar en fördröjning av värmetransporten. Det idealiska läget är när man får in dagens värme på natten och nattens kyla på dagen. Isolerar man en tung vägg på utsidan ökar fördröjningen. Isolering på insidan motverkar denna funktion. Det är också en fördel att inte blanda in organiska material i en tegelmur. Jämfört med övriga byggnadsdelar i en Skånelänga är väggarna förmodligen bäst ur värmesynpunkt.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
I stora rummet ska jag bara ha brädgolv, ingen golvvärme. Har funderat på lera mellan skumglas o brädgolv, men inte säker på vad det skulle tillföra. I köket kanske jag experimenterar med lergolv, inte bestämt ännu.

jag har inte gjort några kostnadsjämförelser med gjuten platta, men cement är varken billigt eller miljövänligt. Frigolit som många lägger under golv vill jag inte ha. Vill ha material som inte förändras med ålder, inte heller något som möss kan mumsa runt i. En nackdel om man gjuter är att markfukten tvingas upp i väggarna i stället för att luftas upp. Har man blåst ut huset och inte har mellanväggar så spelar det kanske inte någon roll, men så tänkte jag inte göra. Jag vet faktiskt inte varför så många rutinmässigt blåser ut allt och fyller husgrunden med betong.
Ja inte är det trevligt med material som mössen kan festa loss på! På mitt ställe innan jag köpte har de mumsat glatt på diverse material. Så äckligt så. Jag har sett lite olika metoder som rekommenderas med skumglas. Kommer du att lerklina stengrunden innan du fyller? På något ställe läste jag att de la makadam, skumglas, singel, radonduk och högst upp upp cellglasskivor. Hur eller om de la värmeslingor vet jag inte. Vad lägger du mellan skumglaset och golvplankorna?
 
J justusandersson skrev:
En helstens tegelvägg som är putsad på insidan har ungefär samma värmeisoleringsförmåga som en massiv fyra tum tjock trävägg. Den senare motsvarar ca 30 mm mineralull. Men när det gäller tunga fasadmaterial kan man inte bara titta på U-värdet. Den tunga väggen orsakar en fördröjning av värmetransporten. Det idealiska läget är när man får in dagens värme på natten och nattens kyla på dagen. Isolerar man en tung vägg på utsidan ökar fördröjningen. Isolering på insidan motverkar denna funktion. Det är också en fördel att inte blanda in organiska material i en tegelmur. Jämfört med övriga byggnadsdelar i en Skånelänga är väggarna förmodligen bäst ur värmesynpunkt.
Tack för din utförliga beskrivning. Så mycket jag lär mig! Jag hittade förresten ett foto på ett ställe från utsidan där det spruckit. Teglet ser man skymta där bakom. Brukar puts vara så där tjockt? Huset är vitputsat även om det knappt märks.

När du nämner att isolera utifrån - material och tillvägagångssätt?

Ja organiskt material som trä har jag förstått att man inte ska ha mot tegelvägg. Lera med lin har jag dock förstått är kompatibelt eller har jag fel? Om jag nu har puts på insidan kör jag vidare med det.
 
  • Sprucken vitputs på husvägg som avslöjar underliggande tegelstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man isolera en tegelmur från utsidan kan man sätta isolering som man nätar och putsar över, men jag kan inte se det som ett akut behov. Putsfrågor kan lätt bli komplicerade. Dels finns det olika typer av puts, kalk, kalkcement, cement, i olika blandningsförhållanden, dels finns det olika appliceringssätt, som slamning och putsning. Ett normalt putsskikt brukar vara ca 15 mm tjockt.

Huset är förmodligen putsat från början för att man använt enklare tegel. Antagligen har man använt kalkputs ursprungligen. Har någon senare lagat med cementputs så brukar det spricka. Mina kunskaper om murning är mer teoretiska än praktiska, förutom att jag gjort byggpraktik som murarhantlangare...
 
F Fixarfia skrev:
Tack för din utförliga beskrivning. Så mycket jag lär mig! Jag hittade förresten ett foto på ett ställe från utsidan där det spruckit. Teglet ser man skymta där bakom. Brukar puts vara så där tjockt? Huset är vitputsat även om det knappt märks.

När du nämner att isolera utifrån - material och tillvägagångssätt?

Ja organiskt material som trä har jag förstått att man inte ska ha mot tegelvägg. Lera med lin har jag dock förstått är kompatibelt eller har jag fel? Om jag nu har puts på insidan kör jag vidare med det.
Ja, sådär kan det se ut! Skulle gissa att det antingen beror på vatten från stupröret man skymtar eller så har det varit långvarigt läckage vid en gavel. Gavelpanelen är en svag punkt. Läcker det in vatten där så sipprar det ner i den murade väggen. I värsta fall löses väggen upp inifrån och hålls ihop enbart av den cementhaltiga putsen….. Jag skulle absolut låta ett proffs titta på detta!
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ja, sådär kan det se ut! Skulle gissa att det antingen beror på vatten från stupröret man skymtar eller så har det varit långvarigt läckage vid en gavel. Gavelpanelen är en svag punkt. Läcker det in vatten där så sipprar det ner i den murade väggen. I värsta fall löses väggen upp inifrån och hålls ihop enbart av den cementhaltiga putsen….. Jag skulle absolut låta ett proffs titta på detta!
Ja, kommer att ha proffs som kollar på detta. Bara en av åtgärdspunkterna på min lista. På den här gaveln klättar även en stor murgröna, som är hur olämpligt som helst.
 
J justusandersson skrev:
Ska man isolera en tegelmur från utsidan kan man sätta isolering som man nätar och putsar över, men jag kan inte se det som ett akut behov. Putsfrågor kan lätt bli komplicerade. Dels finns det olika typer av puts, kalk, kalkcement, cement, i olika blandningsförhållanden, dels finns det olika appliceringssätt, som slamning och putsning. Ett normalt putsskikt brukar vara ca 15 mm tjockt.

Huset är förmodligen putsat från början för att man använt enklare tegel. Antagligen har man använt kalkputs ursprungligen. Har någon senare lagat med cementputs så brukar det spricka. Mina kunskaper om murning är mer teoretiska än praktiska, förutom att jag gjort byggpraktik som murarhantlangare...
Dina murarkunskaper är betydligt bättre än mina! I logen vid ett fönster och vagnslidret har både puts och tegel fallit bort (ett hål ut i fria luften!). Sannolikt är det som du säger att man använt en annan typ av puts och möjligen även olika typer av murbruk. Förstått det som att det måste vara lika mjukt/lika hårt eller mjukare än det man använde från början.
 
Du har förstått det riktigt. Det är viktigt att använda proffs när man reparerar, särskilt när det gäller murning och plåtslageri. Byggahus forum är en fantastisk källa till information om man använder den rätt!
 
J justusandersson skrev:
Du har förstått det riktigt. Det är viktigt att använda proffs när man reparerar, särskilt när det gäller murning och plåtslageri. Byggahus forum är en fantastisk källa till information om man använder den rätt!
Ja, fått så mycket bra information här! Tack! Ja, för både grund, takomläggning och murning kommer jag definitivt att använda proffs. När jag kommit så långt som till att linoljemåla snickerier kan jag ta vid och slappna av! Vill dock gärna veta så mycket som möjligt själv om det jag behöver hjälp med så jag vet vad de pratar om, så jag kan ställa motfrågor och diskutera olika alternativ. Har tyvärr varit med om de som kallar sig för proffs men som inte kan och man måste själv styra upp så att det blir rätt utfört.
 
Jag håller med. Man får se upp för icke-proffsen och de är ganska många. Men du verkar vara bra mentalt förberedd.
 
  • Gilla
Fixarfia
  • Laddar…
F Fixarfia skrev:
Ja, fått så mycket bra information här! Tack! Ja, för både grund, takomläggning och murning kommer jag definitivt att använda proffs. När jag kommit så långt som till att linoljemåla snickerier kan jag ta vid och slappna av! Vill dock gärna veta så mycket som möjligt själv om det jag behöver hjälp med så jag vet vad de pratar om, så jag kan ställa motfrågor och diskutera olika alternativ. Har tyvärr varit med om de som kallar sig för proffs men som inte kan och man måste själv styra upp så att det blir rätt utfört.
Det stämmer att man måste vara påläst för att anlita proffs! Många murare föredrar arbeta med kc-puts, vill man ha kalkputs så får man insistera och veta vad man talar om.

Själv har jag fått till många hållbara putslagningar på egen hand. Luftkalkbruk till fasaden och hydrauliskt till grunden. Problematiska ställen där det alltid spricker upp igen är där det tidigare har lagats med alltför hård puts. Den går inte heller att knacka bort utan att skada väggen. Vissa husägare kanske hade låtit ta bort all puts och putsat om. Jag tycker dock det har ett värde att den gamla orginalputsen finns kvar och att lagningarna bidrar till charmen.

På en gavel har jag dock allvarligare problem som tyder på att det läckt in vatten under längre tid. Har får det bli hantverkare som förnyar gavelpanelen, putsar om väggen och eventuellt stabiliserar eller murar om hela väggen.

Det är vattnet som förstör våra hus, så när man har omfattande putsskador måste man alltid börja med att fundera över var vattnet kommit in….
 
F Fixarfia skrev:
Ja inte är det trevligt med material som mössen kan festa loss på! På mitt ställe innan jag köpte har de mumsat glatt på diverse material. Så äckligt så. Jag har sett lite olika metoder som rekommenderas med skumglas. Kommer du att lerklina stengrunden innan du fyller? På något ställe läste jag att de la makadam, skumglas, singel, radonduk och högst upp upp cellglasskivor. Hur eller om de la värmeslingor vet jag inte. Vad lägger du mellan skumglaset och golvplankorna?
Jag räknar med att grunden behöver tätas från insidan och lutar åt att det blir med lera.
Jag kan inte förstå varför man ska behöva så många olika material i grunden. En skånegrund är ju inte särskilt djup, man gräver inte djupare än grundstenarna. Så då vill jag gärna använda hela det djupet till skumglas som har högre isolervärde än makadam. Mitt golv kommer ju att ligga på bjälkar, alltså det blir ingen tyngd på skumglaset, ingen risk att det trycks ner i marken. Radonduk, har inte tänkt tanken. Ok om man har markradon, kanske bör kollas…..Cellglassskivor tillför kanske ytterligare isolervärde, får ställas i relation till kostnad och ökat krångel. Det enda jag funderar över är om det behövs någon duk mot golvdrag under brädorna. Vissa föreslår linull men instinktiv vill jag inte ha något organiskt i grunden. Inte i fuktiga Skåne! Så tänker jag, men är absolut inte expert.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag räknar med att grunden behöver tätas från insidan och lutar åt att det blir med lera.
Jag kan inte förstå varför man ska behöva så många olika material i grunden. En skånegrund är ju inte särskilt djup, man gräver inte djupare än grundstenarna. Så då vill jag gärna använda hela det djupet till skumglas som har högre isolervärde än makadam. Mitt golv kommer ju att ligga på bjälkar, alltså det blir ingen tyngd på skumglaset, ingen risk att det trycks ner i marken. Radonduk, har inte tänkt tanken. Ok om man har markradon, kanske bör kollas…..Cellglassskivor tillför kanske ytterligare isolervärde, får ställas i relation till kostnad och ökat krångel. Det enda jag funderar över är om det behövs någon duk mot golvdrag under brädorna. Vissa föreslår linull men instinktiv vill jag inte ha något organiskt i grunden. Inte i fuktiga Skåne! Så tänker jag, men är absolut inte expert.
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag räknar med att grunden behöver tätas från insidan och lutar åt att det blir med lera.
Jag kan inte förstå varför man ska behöva så många olika material i grunden. En skånegrund är ju inte särskilt djup, man gräver inte djupare än grundstenarna. Så då vill jag gärna använda hela det djupet till skumglas som har högre isolervärde än makadam. Mitt golv kommer ju att ligga på bjälkar, alltså det blir ingen tyngd på skumglaset, ingen risk att det trycks ner i marken. Radonduk, har inte tänkt tanken. Ok om man har markradon, kanske bör kollas…..Cellglassskivor tillför kanske ytterligare isolervärde, får ställas i relation till kostnad och ökat krångel. Det enda jag funderar över är om det behövs någon duk mot golvdrag under brädorna. Vissa föreslår linull men instinktiv vill jag inte ha något organiskt i grunden. Inte i fuktiga Skåne! Så tänker jag, men är absolut inte expert.
Jag har också läst om detta med lin och är också själv osäker med tanke på att det är organiskt material. Behöver dock läsa på lite mer. Jag har inte mätt markradonet hos mig än, men i och med att det är Skåne och det kan ändra sig över tid kommer jag för säkerhets skull att lägga in radonduk, så har man det gjort och har ett bekymmer mindre.

Du har rätt att grunden i Skånegårdar är grund så man får bättre isolering om man kan fylla hela med skumglas. Jag läste dock om några som skulle ta makadam längst ned och sedan skumglas av kostnadsskäl, men i deras fall bedömde de att de skulle uppnå tillräcklig isolering med skumglaset ändå. Vill minnas att de hade djupare grund än en Skånegård.
 
Redigerat:
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Det stämmer att man måste vara påläst för att anlita proffs! Många murare föredrar arbeta med kc-puts, vill man ha kalkputs så får man insistera och veta vad man talar om.

Själv har jag fått till många hållbara putslagningar på egen hand. Luftkalkbruk till fasaden och hydrauliskt till grunden. Problematiska ställen där det alltid spricker upp igen är där det tidigare har lagats med alltför hård puts. Den går inte heller att knacka bort utan att skada väggen. Vissa husägare kanske hade låtit ta bort all puts och putsat om. Jag tycker dock det har ett värde att den gamla orginalputsen finns kvar och att lagningarna bidrar till charmen.

På en gavel har jag dock allvarligare problem som tyder på att det läckt in vatten under längre tid. Har får det bli hantverkare som förnyar gavelpanelen, putsar om väggen och eventuellt stabiliserar eller murar om hela väggen.

Det är vattnet som förstör våra hus, så när man har omfattande putsskador måste man alltid börja med att fundera över var vattnet kommit in….
Ja, det där med fukt är ett gissel men inte omöjligt att lösa. Låter som att vi båda har problem med en gavelsida och det låter väl klokt att du tar in proffs där. Jag har inte gjort någon djupdykning i var problemet är hos mig men jag tror det stora problemet är husgrunden där man lagt på en betongplatta smack på det som är under och antagligen dikt an mot väggarna så att fukt sugs upp.

Vad bra att du kunnat fixa en del själv och på vägen fick jag lära mig lite mer om murbruk - tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.