Hej, jag och min sambo bygger hus nu.
Vi tänkte måla fasaden med Jotun Demidekk, nu står vi och velar mellan Ultimate och Infinity.

Min fråga är som rubriken lyder, vad är skillnaden på färgen förutom priset?
Skiljer sig en hel del c:a 7000:- för samma mängd färg.
Har sökt runt en del men eftersom att den är ganska ny ute i affären, så hittar jag ingen fakta som jag anser är pålitlig.
Så tänkte kolla om det finns någon är sakkunnig inom området, om det är värt att köpa infinity?

Det enda jag hittar om denna färg är detta:
https://www.lovelyhome.se/blogg/nyhet-demidekk-infinity

Min andra fråga är om vi behöver grunda något mer än den befintliga grundfärgen(huset kom som grundmålade moduler).

/Robban
 
Kan inte svara på om det skiljer något på Jotun färgerna, däremot så råder jag dig att grunda huset en gång till på plats.
 
  • Gilla
robb123
  • Laddar…
Enligt Jotuns egen beskrivning/reklam så håller Infinity glansen mycket bättre:
glansvarde.jpg
Och det, säger de, motverkar påväxt av alger, vilket låter ganska troligt.
Jag kommer absolut att välja den senaste teknologin, Infinity, när vi skall måla om huset.
 
  • Gilla
robb123
  • Laddar…
Hej,
Jag står inför exakt samma val nu :) vilket valde ni ?
 
Hej, vi valde Ultimate, anledningen var egentligen priset. Sedan fanns det inte särskilt mycket info om infinity.

/Robban
 
  • Gilla
pajson
  • Laddar…
robb123 robb123 skrev:
Hej, vi valde Ultimate, anledningen var egentligen priset. Sedan fanns det inte särskilt mycket info om infinity.

/Robban
Men ni var nöjda med den ?
 
Har målat två hus med Ultimate varav ett i utsatt läge vid havet. Har hållit sig väldigt bra nu 10 år senare. Stor skillnad mot ett uthus som målades med någon typ av Rust/Jula färg. Efter första året var det fullt med uppväxt.
 
  • Gilla
Trimjohan
  • Laddar…
P pajson skrev:
Men ni var nöjda med den ?
Än så länge så är vi nöjda, huset har varit målat i c:a 1 år nu.
Själva arbetet gick bra, färgen klumpade sig inte, den upplevdes som tjock och vältäckande samt lättarbetad.
Dock så gick det c:a 20% mer färg än vad som vi fick ut av beräkningsekvationen Jotun bistår med.
 
Enligt Jotun är färgen "matt" ... Jag var inne och kollade på en provplanka och såg ingen skillnad mot ultimate. Men hur upplever ni ert hus? Matt, halvblankt eller blankt : ) Kanske en bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.