Ska börja installera vårat nu.
Med vp rör, tänkte mig ha en patch panel på en din skena i vårat (server rum), ska man dra ett 16-vp rör till varje uttag ? Eller sy vidare ? Hur har ni gjort ?
 
Jag har VP-rör till alla uttag. Jag är dock inte klar ännu.
Om man "syr vidare" eller inte tycker inte jag spelar någon roll. Bara man kan dra ut alla kablar och göra om det om man vill.

Har en patchpanel i källaren dit jag kommer dra allt.
 
Det lutar åt att dra ett stjärnnät med patchpanel i tvättstugan bredvid elskåpet.
Två uttag i varje rum i och två kablar per 20mm VP-rör.
I tvättstugan kommer fibern in.
Tänkte ha en hylla för router och nätverksskrivare bredvid patchpanelen.
 
magg skrev:
I tvättstugan kommer fibern in.
Tänkte ha en hylla för router och nätverksskrivare bredvid patchpanelen.
låter kanon de ju....då kan gumman ta med sig utskrifterna när hon ändå fixar me tvätten :p
 
Har dragit ett 16mm rör till de flesta uttagen. Jag rekommenderar dock dubbla 16mm vp rör till varje dosa för att få plats med ev tjockare kabel i framtiden. Att dra dubbla 16 är oftast billigare än ett 20 och ger betydligt mer plats.

Jag kör både data och tele genom samma kablar och uttag så jag har dubbla patchpaneler i mitt KK skåp. En som ansluter uttagen i huset och den andra "matar" med teleabb

KK1.JPG
 
Jag har dragit 16mm VP från "apparatrummet" i källaren ut till varje rum. Cat5e-siames är dragen i varje rör och följdaktligen dubbla uttag i varje dosa.
 
Tusen tack.
Blir nog ett 20rör till varje apparat dosa.
En data tekniker tipsade mig om att ta extra djupa apparatdosor och verkligen se till att vp-röret har en STOR fin böj för att cat kablarna är känsliga för denna påverkan ?
Sen funderar jag på att bygga in patchpanelen beroende på dåligt utrymme. Har någon testat patch panel som sitter på en din-skena?
 
Cat kabeln är rätt okänslig för böjar när den är på plats. Du är däremot väldigt känsligt för för snäva böjar när du ska dra i kabeln ;). I synnerhet om du kör dubbla kablar i ett 16 rör

Edit: såg att du gick på 20 så då är det lite enklare
 
Lex com home kablen ska vara cat7 ? Hur tjock är denna går 2 st i ett 20 rör ?

Sen hur många nätverksuttag har ni i era hus .
Vi bygger ett hus på två plan med en BYA på 255kvm. Jag räknade ihop till 21 uttag då är tv uttagen medräknade. Är det mycket ?
 
Varför cat7 ? Du kör ju lätt gigabit över cat6, speciellt i hemmamiljö om du inte överstiger 100m. I annat fall och om du vill vara extremt framtidssäker så är det isåfall likabra och köra fiber överallt.
 
saltrulle skrev:
Varför cat7 ? Du kör ju lätt gigabit över cat6, speciellt i hemmamiljö om du inte överstiger 100m. I annat fall och om du vill vara extremt framtidssäker så är det isåfall likabra och köra fiber överallt.  
Det räcker faktiskt med Cat5e för Gigabit upp till 100m
 
saltrulle skrev:
Varför cat7 ? Du kör ju lätt gigabit över cat6, speciellt i hemmamiljö om du inte överstiger 100m. I annat fall och om du vill vara extremt framtidssäker så är det isåfall likabra och köra fiber överallt.  
Jo jo visst. Men om nu lexcomhome levererar denna kabel. Jag hade tänkt dra cat5 eller rimligtvis cat 6 om jag ska dra ett vanligt nätverk. Men nu vile jag ha med tv signalen också.... så då kommer lexcomhome med in i bilden. Så hur tjock är lexcomhome kablen ?
 
Draven skrev:
Jo jo visst. Men om nu lexcomhome levererar denna kabel. Jag hade tänkt dra cat5 eller rimligtvis cat 6 om jag ska dra ett vanligt nätverk. Men nu vile jag ha med tv signalen också.... så då kommer lexcomhome med in i bilden. Så hur tjock är lexcomhome kablen ?
Kat7 kabel är vanligtvis 7,4 - 7,5 mm
 
Constructum Domus skrev:
Kat7 kabel är vanligtvis 7,4 - 7,5 mm
Tackar då får jag i 2st i ett 20 rör...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.