Nicro Nicro skrev:
Vad är bättre?
kör på Aspen...finns 4-takt av det
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då har man nog för mycket fritid. Inte byter jag olja, stift och luftfilter efter en säsong, det blir ju inte mer än kanske strax över ett tiotal klipptillfällen på en sommar. Så dåliga motorer gör inte Honda.
har inte med motorn att göra..
Men alla gör som de vill..
 
A
Nicro Nicro skrev:
Vad är bättre?
allt..
E10.
95 oktan.
aspen
E85...
Ja inte startas bränsle..
Men annars..
 
  • Gilla
Nicro
  • Laddar…
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
har inte med motorn att göra..
Men alla gör som de vill..
Men visst har service av motorn med motor att göra. Manualen på moderna Klippo med Hondamotor anger att t ex oljebyte ska ske månatsvis om maskinen går hela dagarna. Så det kanske motsvarar oljebyte vart femte år eller så för den typiske villaägaren som klipper en begränsad tid en gång i veckan under försommaren. Så här under högsommaren växer ju inte gräset så mycket så det blir klippning mer sällan.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men visst har service av motorn med motor att göra. Manualen på moderna Klippo med Hondamotor anger att t ex oljebyte ska ske månatsvis om maskinen går hela dagarna. Så det kanske motsvarar oljebyte vart femte år eller så för den typiske villaägaren som klipper en begränsad tid en gång i veckan under försommaren. Så här under högsommaren växer ju inte gräset så mycket så det blir klippning mer sällan.
nja nog skulle jag byta oljan och stift, filter varje år... Med tanke på hur hårt dessa motorer går..
Jag byter ju på traktorn och bilen varje år..
gångtid ca 100.timmar på traktorn i snitt och 1000 mil på bilen.. per år..

lönar sig att göra underhåll.. Och kul är det också...
 
Småmotorer med stänksmörjning som saknar oljefilter ska ha oljebyte var 25:e drifttimme vad jag vet.

Låter som bränslefel tycker jag.
 
  • Gilla
Nicro och 1 till
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Småmotorer med stänksmörjning som saknar oljefilter ska ha oljebyte var 25:e drifttimme vad jag vet.

Låter som bränslefel tycker jag.
Du hör rätt. (y);)
 
  • Gilla
Nicro
  • Laddar…
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo skrev:
Småmotorer med stänksmörjning som saknar oljefilter ska ha oljebyte var 25:e drifttimme vad jag vet.
Var 50:e drifttimme säger Honda för sina strypta småmotorer för gräsklippare som Klippo. Stämmer med Klippos manual. Så kring vart femte år eller så för den som klipper 10 X 1 h per säsong. För de med stora ytor som därmed klipper under längre tider än en timme blir det ju oljebyte klart oftare.
 
Börja med att byta luftfilter. Även om det ser ok ut kan det vara igentäppt.
Jag hade liknande problem med min med Hondamotor.
Nytt luftfilter och alkylatbensin i tanken, nu funkar den som vanligt igen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
A

Så här fint kan de gå på E85.. ;):cool:
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A
GoC GoC skrev:
Börja med att byta luftfilter. Även om det ser ok ut kan det vara igentäppt.
Jag hade liknande problem med min med Hondamotor.
Nytt luftfilter och alkylatbensin i tanken, nu funkar den som vanligt igen.
(y)(y)luftfilter byte är a och o..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hej.
Vi har en Klippo som gick ojämnt och som stannade efter 10 minuters klippning. Gogglade ”gräsklippare stannar efter 10 minuter” Tipset var att lossa på bränsletankslocket, det ska vara ett litet lufthål i det, men som kan vara igensatt. Det fungerade för mig.
 
  • Gilla
Nicro och 1 till
  • Laddar…
Köpte nytt bränsle och det hjälpte. Behövde inte ens hälla i det :rofl::rofl: Den gick bättre vid nästa start. Efter vi blåst rent luftfiltret (som inte var jätteskitigt) så gick den som den skall.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A
Nicro Nicro skrev:
Köpte nytt bränsle och det hjälpte. Behövde inte ens hälla i det :rofl::rofl: Den gick bättre vid nästa start. Efter vi blåst rent luftfiltret (som inte var jätteskitigt) så gick den som den skall.
Jajemän :cool:
 
Maskintok skrev:
[media]
Så här fint kan de gå på E85.. ;):cool:
Har du borrat upp förgasaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.