Läs vad @justusandersson skrev här ovan. Lyssna inte på k-rauta. Långa skruv så kommer du (med stor sannolikhet) att träffa på en grov plankvägg långt där inne.

Jag bor i ett hus från -47 som har exakt sådana väggar som justus skriver om. Okej, det är bara någon enstaka som fortfarande har kvar putsen men plankväggarna finns kvar. Jag tycker det är fantastiskt för det går att fästa riktigt tunga saker var som helst.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
I Ibbe14 skrev:
Den är tyvärr inte i betong, det är också någon typ av puts/gips material.
Puts/gips är bara ytskikt. Det måste finnas något kraftigare ovanför för annars skulle taket rasa in.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Puts/gips är bara ytskikt. Det måste finnas något kraftigare ovanför för annars skulle taket rasa in.
jaha mitt fel, trodde frågan handlade om vad ytskiktet var men helt rätt, det är nog något kraftigare
 
BirgitS
Men Gooli menade förstås inte att du ska sätta fast något i ytskiktet utan att järnen ska fästas i betongen (om det är ett betongtak).
 
J justusandersson skrev:
Regelväggar finns normalt inte i hus från 1926. Började inte förekomma på allvar förrän på 50-talet. Väggen är med säkerhet en plankvägg, dvs 2-3 tum tjocka spontade stående plankor som är sammanfogade med grova spikar. Utanpå denna kärna finns ofta spräckpanel, brädor som är spikade diagonalt och sedan spräckta med yxa. Därefter vassmatta med ett putsskikt ytterst. Man fäster upp med träskruv. Har man otur hamnar man i skarven mellan flera brädor/plankor. Då kan det krävas väldigt långa skruvar. Du behöver alla skruvlängder mellan 40 och 90 mm.
Stämmer bra. Det kan vara överraskande långt mellan ytskiktet och plankväggen, känn efter med ett smalt föremål när detta bottnar. Om det är en bärande mellanvägg el en yttervägg så är det sten bakom, sannolikt tegelsten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.