Jag har flyttat in i ett hus där det sitter många dimrar av gammal typ. I ett rum dimras en vanlig E27 taklampa i taket. Jag har ingen nytta av dimningsfunktionen och själva knappen är ganska dålig, man måste nästan slå på den för att den ska funka. Jag tänkte byta ut den mot en vanlig strömbrytare/knapp.

Jag bröt strömmen i centralen och skruvade bort dimmern. Se bild. En vitgrå sladd där tändtråden ska börja och två svarta sladdar i den där fasen ska vara. Jag fattar inte varför man klämt in två sladdar i ett hål. Är det för att koppla vidare fasen? Är det inte meningen att man ska kunna koppla vidare fasen genom att även använda det tredje hålet från vänster? Brukar man göra så här?

Jag har ju möjlighet att mäta men tänkte att jag skulle klara detta utan att behöva slå på strömmen och mäta.
 
  • Demonterad gammal dimmer med synliga sladdar och anslutningar i en vägg, redo att bytas mot strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja fasen kan gå vidare till t.ex. ett uttag under
 
Vet du hur man kopplar en vanlig strömbrytare?
Förklara detta först så kan du få fler ledtrådar sen
Viktigt att du förstår vad du håller på med
 
Om jag ska vara ärlig har jag inte gjort just detta förut. Har kunskap om hur växelspänning funkar o.s.v. men inte gjort något praktiskt jobb förut förutom att sätta dit lampkontakter när man köpt lampor från IKEA. Det som gjorde att jag gav mig på detta var att jag tänkte det var lätt, i en strömbrytare går det in en fas som bryts av brytaren och ut går en tändtråd som går till taklampan. Efter att ha förstått att de dimrar som sitter i huset är gamla enkla som inte har nolla tänkte jag att de kopplas in på samma sätt som en strömbrytare och då var det bara att sätta dit en sån på samma sätt som dimmern satt. Jag kanske tänkte fel?

EDIT: Sen var jag nyfiken på: Är det faktum att de två svarta kablarna är ihopklämda och insatta i ett hål ett tecken på att personen som kopplade in dimmern inte fattade att man kunde koppla in de två svarta i 2 och 3 från höger? Eller är det sätt som det är kopplat på nu också gångbart/praxis?
 
Nej det stämmer sätt in båda svarta på p den vita på pilen
 
T Tompafix skrev:
Nej det stämmer sätt in båda svarta på p den vita på pilen
Osäker på syftningen här. När du skriver "det stämmer" menar du att dimmern är rätt inkopplad nu och att jag var fel ute i att de två svarta kunde ha suttit i hål 2 och 3 från höger istället för att båda sitta i hål 2?
 
Den dimmerns anslutningar är som de som finns på en trappströmbrytare
Googla på hur du kopplar en sådan och åyerkom.
Detta är ett jobb du kan göra om du har nödig kunskap.
Jag hade kunnat berätta exakt hur du ska koppla, men vill att du ska förstå det
 
U Uffe A skrev:
Den dimmerns anslutningar är som de som finns på en trappströmbrytare
Googla på hur du kopplar en sådan och åyerkom.
Detta är ett jobb du kan göra om du har nödig kunskap.
Jag hade kunnat berätta exakt hur du ska koppla, men vill att du ska förstå det
Okej nu ser jag att jag hade missuppfattat ingång 2 och 3. Jag trodde de var helt kopplade till varandra för att kunna koppla vidare en fas men de är till för att kunna ha en trappkopplare någon annanstans i huset och slå på samma lampa därifrån.

Jag har köpt en strömbrytare som visserligen är 2 polig men jag kommer bara använda ena sidan/polen för att bryta strömmen till taklampan. I änden där det står L kopplar jag in de två svarta och i andra änden där tändtråden ska gå ut kopplar jag den vita/gråa. Korrekt?
 
Bra
Du har förstått hut det fungerar, Dina tankar är helt rätt.
Fas (svart ledare) in på L Troligtvis finns det två anslutningar där på din brytare. Koppla in den andra svarta på den andra anslutningen under L
Den vita ledaren (tändtråd) ska kopplas in på anslutningen rakt ovanför L, troligtvis märkt med en pil
Eftersom det bara är en strömbrytare som ska styra en belysning så ska belysningen vara tänd när vippan är intryckt upptill.
Blir det inte så, vänd brytaren 180 grader eller skifta vit till den andra utgången
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Bra
Du har förstått hut det fungerar, Dina tankar är helt rätt.
Fas (svart ledare) in på L Troligtvis finns det två anslutningar där på din brytare. Koppla in den andra svarta på den andra anslutningen under L
Den vita ledaren (tändtråd) ska kopplas in på anslutningen rakt ovanför L, troligtvis märkt med en pil
Eftersom det bara är en strömbrytare som ska styra en belysning så ska belysningen vara tänd när vippan är intryckt upptill.
Blir det inte så, vänd brytaren 180 grader eller skifta vit till den andra utgången
Håller på med samma kontakt. De två svarta sitter tillsammans i varsin anslutning, hos min märkt 1och den vita på det andra L 1 ovanför. Blir det samma sak med de två blåa, ska de sitta i samma anslutning , i mitt fall 3, eller ska en sitta , en var för sig, dvs en i 3 och en i L3?
 
A Ann-Britt Ölund skrev:
Håller på med samma kontakt. De två svarta sitter tillsammans i varsin anslutning, hos min märkt 1och den vita på det andra L 1 ovanför. Blir det samma sak med de två blåa, ska de sitta i samma anslutning , i mitt fall 3, eller ska en sitta , en var för sig, dvs en i 3 och en i L3?
En bild underlättar och en beskrivning vad du vill göra?
 
T Tompafix skrev:
En bild underlättar och en beskrivning vad du vill göra?
Byter från dimmer till vanlig kontakt. Har satt de två svarta i 1 och den vita i L1. Men de två blåa, ska de oxå sitta tillsammans i 3 eller ska det vara en blå i 3 och en blå i L3? Just nu sitter de två blå i varsin
 
  • Eluttag under installation i vägg, ojämnt utskuren öppning, kablar synliga, tapet med mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag under installation, synliga elkablar och skruvar, närbild, elektriskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden ser det ut som du har en dubbel trapp brytare (alltså med två knappar?). som i så fall styr två olika lampor.

Vad hade du förut, du skriver en dimmer.

Om jag ser rätt på bilderna så har du totalt 2 svarta, två blåa, och en vit eller grå?

Har det suttit en enkel brytare/dimmer där tidigare, så stämmer färgerna så att man kan gissa att du har två svarta fasledare (vidarekoppling ex. nedåt till ett vägguttag??). och två blåa neutraledare, och en tändtråd till lampan (vit).

I så fall kan det vara en olämplig brytare du har köpt.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
A Ann-Britt Ölund skrev:
Byter från dimmer till vanlig kontakt. Har satt de två svarta i 1 och den vita i L1. Men de två blåa, ska de oxå sitta tillsammans i 3 eller ska det vara en blå i 3 och en blå i L3? Just nu sitter de två blå i varsin
Ta en bild så man ser baksidan tydligare.
Hur satt de blå i dimmern?
Mest troligt är att det är nollan som går vidare till ett uttag, så de ska i så fall sitta tillsammans. Men utan mer info går det inte med säkerhet att bekräfta att det är så.
 
T Tompafix skrev:
Ta en bild så man ser baksidan tydligare.
Hur satt de blå i dimmern?
Mest troligt är att det är nollan som går vidare till ett uttag, så de ska i så fall sitta tillsammans. Men utan mer info går det inte med säkerhet att bekräfta att det är så.
 
  • Elektrisk installationsbild: hand håller vägguttag, synliga kablar och anslutningar, under konstruktion eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.