Maskintok skrev:
Nä inte alls.
Det stora kostnaden för min del ligger i att sortera och åka iväg med olika sorter av avfall.. Som t, ex glasburkar.. plåt, plast mm
hushållsavfall mm..

De grejer jag har släpat hem har betalat för dessa idiotiska avgifter..

Men förklara då varför jag ska betala kommunal skatt om inte den skatten har används till att betala uppkomsten av dessa miljöstationer, och sedan har man sett att det kostar i underhåll mm och då tar man ut avgifter...
Så nä jag tror lika mycket på dig som på han Som gick på vattnet..
Maskintok skrev:
Förstår inte varför miljötomtar tror att man bara ska skänka bort allt man äger även sopor i miljöns namn och sedan betala stora summor varje år för att skiten skall väck... trots att allt detta redan är betalt på skattsedeln.. bästa vore att riksdagen tog upp motion om att kommunerna inte fick ta ut avgifter på den enskilde... Det är redan betalt.
återvinningen av förpackningar finansieras av producentansvaret. Dvs de som producerar förpackningen lägger på en liten avgift så att man kan ordna ett insamlingssystem. Det ligger ju i deras intresse att den avgiften är så låg som möjligt och då får man det som man har nu.
regeringen har infört men tvingades backa och göra om en utredning om att man ska kunna få förpackningar hämtade gratis hemma hos sig själv. Det skulle dock öka kostnaden för producenterna så dom vill ju naturligtvis inte.

men ska du dessutom ha betalt för råvarorna du lämnar in måste ju dom pengarna komma någonstans ifrån. Inte gärna från mig så då får man väl lägga på avgiften ytterligare på alla förpackningar vid inköp. Kallas ju pant och jag föredrar ju att slippa onödig administration med en pantautomat eller annat jobbigt system

så nej, köper man hem en massa saker kan man väl försöka ta lite ansvar för det själv. Sen köper jag att man ska förbättra och förenkla där det går
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Om återvinningsstationer - Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI (ftiab.se)

Vem betalar för återvinningen?

En del av finansieringen får FTI in genom att sälja det återvunna materialet, men huvudsakligen finansieras med hjälp av förpackningsavgifter som producenterna, dvs företag som importerar varor, fyller en förpackning och säljer en vara, betalar.

Vår verksamhet drivs helt utan vinstintresse. Ingen ekonomisk utdelning till ägarna får förekomma. Detta för att kostnaden för insamling och återvinning så lite som möjligt ska påverka priset på varorna.


Är det inte kommunen som ansvarar för förpackningsinsamlingen?

Nej.
 
A
N Nick 72 skrev:
återvinningen av förpackningar finansieras av producentansvaret. Dvs de som producerar förpackningen lägger på en liten avgift så att man kan ordna ett insamlingssystem. Det ligger ju i deras intresse att den avgiften är så låg som möjligt och då får man det som man har nu.
regeringen har infört men tvingades backa och göra om en utredning om att man ska kunna få förpackningar hämtade gratis hemma hos sig själv. Det skulle dock öka kostnaden för producenterna så dom vill ju naturligtvis inte.

men ska du dessutom ha betalt för råvarorna du lämnar in måste ju dom pengarna komma någonstans ifrån. Inte gärna från mig så då får man väl lägga på avgiften ytterligare på alla förpackningar vid inköp. Kallas ju pant och jag föredrar ju att slippa onödig administration med en pantautomat eller annat jobbigt system

så nej, köper man hem en massa saker kan man väl försöka ta lite ansvar för det själv. Sen köper jag att man ska förbättra och förenkla där det går
Nä inte fan tänker jag hålla på med något för att det ska tillverkas biogas eller tilverkas annat bränsle eller gödning av det..
Och inte betalar någon producent för att mina sopor skall hämtas.
Vad de betalar för är isåfall för den lilla del som ska till någon liten miljöstation utanför matbutikerna mm dit åker jag inte.

Det får ju inte plats ett skit i gluggen..
Och stå där... nä fan heller..
Jag tar skiten till en riktig återvinning och vill de inte ha skiten så slipper de.. Men hålla på att släpa tunnor upp till vägen eller annat för att kommunala åkeriet skall hämta sopor.. löjligt...
 
T tergo skrev:
Om återvinningsstationer - Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI (ftiab.se)

Vem betalar för återvinningen?

En del av finansieringen får FTI in genom att sälja det återvunna materialet, men huvudsakligen finansieras med hjälp av förpackningsavgifter som producenterna, dvs företag som importerar varor, fyller en förpackning och säljer en vara, betalar.

Vår verksamhet drivs helt utan vinstintresse. Ingen ekonomisk utdelning till ägarna får förekomma. Detta för att kostnaden för insamling och återvinning så lite som möjligt ska påverka priset på varorna.


Är det inte kommunen som ansvarar för förpackningsinsamlingen?

Nej.
från årskiftet 21/22 övergår ansvaret för tidningsinssamlingen från fti till Sveriges kommuner på grund av fastighetsnära insamling
 
T
N Novisorisk skrev:
Vi är inte ute efter att medvetet sortera felaktigt, vi sorterar det som går såklart men mycket är helt enkelt svårt att sortera för oss. Vi har packat vartefter i kommunens egna plastpåsar som är avsedda för hårdplast, tidningar, metall, textil, etc. Det som blev kvar är det som vi nu försöker bli av med på nåt vis. Det är äldre familjemedlem (med många katter.. ni förstår nog.) som sparat tidningsurklipp och tidningar sedan 30 år tillbaka, sparat varenda plast-/papperspåse i högar för att det kan "vara bra att ha", det är gamla torra räkningar, spetsgardiner som smular sönder, strumpor vars resår blir till damm när de töjs, sen faller tyget i bitar mm. Allt är så poröst och skört. Skulle böja mig ner och plocka upp en plastpåse, fick med mig en minimal nypa av plasten, resten låg orubbat kvar på sin plats.
Tyvärr händer det att sorteringen inte alltid orkas med under dessa förutsättningar, men som sagt så har vi sorterat det som går.
Vi får helt enkelt överväga en container! Det är ju ändå smidigt, fast dyrt, men vi slipper ju huvudbryt kring sorteringen.
Dammsug upp allt och fråga var du ska slänga fulla damsugarpåsar. Förmodligen i brännbart... :)
 
  • Gilla
Novisorisk och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä inte alls.
Det stora kostnaden för min del ligger i att sortera och åka iväg med olika sorter av avfall.. Som t, ex glasburkar.. plåt, plast mm
hushållsavfall mm..

De grejer jag har släpat hem har betalat för dessa idiotiska avgifter..

Men förklara då varför jag ska betala kommunal skatt om inte den skatten har används till att betala uppkomsten av dessa miljöstationer, och sedan har man sett att det kostar i underhåll mm och då tar man ut avgifter...
Så nä jag tror lika mycket på dig som på han Som gick på vattnet..
Då har ditt hushåll en extremt skev ekonomi, om de samlade utgifterna för att sortera förpackningar och grovsopor överstiger hushållets samlade utgifter för mat och förnödenheter (som ger upphov till skräp i slutändan).

Du behöver inte tro att jag vet hur det fungerar, men så länge min arbetsgivare tror på mina kunskaper i det här ämnet kan jag försörja mig på det.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då har ditt hushåll en extremt skev ekonomi, om de samlade utgifterna för att sortera förpackningar och grovsopor överstiger hushållets samlade utgifter för mat och förnödenheter (som ger upphov till skräp i slutändan).

Du behöver inte tro att jag vet hur det fungerar, men så länge min arbetsgivare tror på mina kunskaper i det här ämnet kan jag försörja mig på det.
beror på hur man räknar.
Tror du att jag ska göra detta jobbet gratis?
eller ni miljö tomtar kanske inte räknar på all tid som går åt... Men det gör jag och den är inte gratis...
 
H Hamre268 skrev:
från årskiftet 21/22 övergår ansvaret för tidningsinssamlingen från fti till Sveriges kommuner på grund av fastighetsnära insamling
jo jag märke det de höjde taxan av bla. av den anledningen i april
 
Maskintok skrev:
beror på hur man räknar.
Tror du att jag ska göra detta jobbet gratis?
eller ni miljö tomtar kanske inte räknar på all tid som går åt... Men det gör jag och den är inte gratis...
Vem tycker du ska betala dig för att sortera dina sopor som du själv skapat? Ska vi andra? Tänk på vad dyrt det är för dig att släpa hem allt med förpackningar, du måste ju värdera den tiden på samma sätt.
Att sortera tar ingen tid. Jag har full respekt att man har ont om utrymmen men bor man i hus finns knappast någon ursäkt. Har också full förståelse för att de utan bil kan ha långt till en återvinningsstation. Men att säga att min tid är för dyrbar för att jag ska sortera mina egna sopor! Kanske dags att räkna på vad det kostar att skriva på detta forum också
 
  • Gilla
  • Haha
mortirolo och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Förstår inte varför miljötomtar tror att man bara ska skänka bort allt man äger även sopor i miljöns namn och sedan betala stora summor varje år för att skiten skall väck... trots att allt detta redan är betalt på skattsedeln.. bästa vore att riksdagen tog upp motion om att kommunerna inte fick ta ut avgifter på den enskilde... Det är redan betalt.
nu får du väl ge dig med ditt trollande!
Om du föredrar att spara dina värdefulla råvaror därhemma och själv hitta köpare, så varsågod! Sophämtningsavgiften lär du inte kunna komma ifrån oavsett …
 
Maskintok skrev:
beror på hur man räknar.
Tror du att jag ska göra detta jobbet gratis?
eller ni miljö tomtar kanske inte räknar på all tid som går åt... Men det gör jag och den är inte gratis...
Du gör felet som mina syskon. Din privata skit och tid ska inte räknas som ett företag. Det blir tyvärr bara dålig stämning om allt ska räknas i p engar.

Jag räknar inget privat i pengar, skiten, trädgårdsjobb eller umgås med barnet.

Om du kan fakturera det är ju en annan sak men då jobbar du.

Att sortera tar ingen tid om man gör det direkt avfallet blir till ;)

Men jag anser med att den där förbannade avgiften är löjlig, trots vi har blöjbarn så fyller vi knappt tunnorna och får betala lika mycket som ett hushåll några hus ifrån som fyller så att gatan blir full av skit ibland.
De borde ju betala 3 avgifter med sitt skit :D
 
A
R Rkarlsson skrev:
Du gör felet som mina syskon. Din privata skit och tid ska inte räknas som ett företag. Det blir tyvärr bara dålig stämning om allt ska räknas i p engar.

Jag räknar inget privat i pengar, skiten, trädgårdsjobb eller umgås med barnet.

Om du kan fakturera det är ju en annan sak men då jobbar du.

Att sortera tar ingen tid om man gör det direkt avfallet blir till ;)

Men jag anser med att den där förbannade avgiften är löjlig, trots vi har blöjbarn så fyller vi knappt tunnorna och får betala lika mycket som ett hushåll några hus ifrån som fyller så att gatan blir full av skit ibland.
De borde ju betala 3 avgifter med sitt skit :D
precis.

Och jodå det blir ju kostnader för att skaffa bra kärl att ha grejerna i också..
Men klart man ska räkna sin tid... För de som anser att man ska göra detta vill ju att det ska vara gratis, för miljöns skull...
Jag som företagare har ju krav från kommunen att visa upp vart skiten hamnar dessutom.. Då får allt åka i samma lass..
För skiljer på detta det gör jag ej...
Och sedan stå och kasta in förpackningar hit och dit... förr krävde miljönissar att man skulle minsann diska ur förpackningarna också innan man slängde dem... miljövänligt? nä inte direkt...
 
Maskintok skrev:
precis.

Och jodå det blir ju kostnader för att skaffa bra kärl att ha grejerna i också..
Men klart man ska räkna sin tid... För de som anser att man ska göra detta vill ju att det ska vara gratis, för miljöns skull...
Jag som företagare har ju krav från kommunen att visa upp vart skiten hamnar dessutom.. Då får allt åka i samma lass..
För skiljer på detta det gör jag ej...
Och sedan stå och kasta in förpackningar hit och dit... förr krävde miljönissar att man skulle minsann diska ur förpackningarna också innan man slängde dem... miljövänligt? nä inte direkt...
Om det är sopor i företaget får du ju räkna. Men privata sopor är ju privata.

Tiden det tar för mig vid själva sortering av det jag själv kör till tippen är att öppna ett par genomskinliga säckar, fylla de. Köra till tippen när det är dags även för trädgårdsstädning, sen inne på åvc tar det max 15 minuter för att tömma ett normalt släp.

Skölja gör man endast för sin egen skull, ska jag ut direkt med det till tunnan så sköljer jag inte.
 
T tergo skrev:
Om återvinningsstationer - Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI (ftiab.se)

Vem betalar för återvinningen?

En del av finansieringen får FTI in genom att sälja det återvunna materialet, men huvudsakligen finansieras med hjälp av förpackningsavgifter som producenterna, dvs företag som importerar varor, fyller en förpackning och säljer en vara, betalar.

Vår verksamhet drivs helt utan vinstintresse. Ingen ekonomisk utdelning till ägarna får förekomma. Detta för att kostnaden för insamling och återvinning så lite som möjligt ska påverka priset på varorna.


Är det inte kommunen som ansvarar för förpackningsinsamlingen?

Nej.
I slutänden är det konsumenten som betalar. Det finns inga gratis luncher. Man kan ju göra det lätt för sig och slänger sopor i skogen eller bränna på tomten. Och säga: det lilla är ett piss i nilen jämfört med allt annat.
Har någon kommit på iden att minska sopmängden?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Men förklara då varför jag ska betala kommunal skatt .....
Personligen betalar jag gärna skatt för att barnen ska ha en bra förskola, skola och gymnasium, samt att de äldre ska få bra hemtjänst och boende när de behöver. Sopor kan sopskaparna betala.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.