Hej

jag äger en gammal lägenhet där jag vill hänga upp en tv med ett tv fäste på en vägg som är gjord av puts.

Jag försökte hitta reglar för att fästa på reglarna med hjälp av en regeldetektor men den beter sig konstigt pga vad jag tror är för att det är en massa vass i väggen (kanske därför regeldetektorn larmar nästan hela tiden?)

Någon som kan komma med tips?
Kan man använda några pluggar för att fästa på putsvägg?
 
Din vägg är med största sannolikhet gjord av trä om där är vass i putsen.
Prova att köpa en vanlig träskruv och dra in.
Funkar inte det så är det tegel/stenvägg. Så får du borra och plugga.
 
M Maestrono skrev:
Din vägg är med största sannolikhet gjord av trä om där är vass i putsen.
Prova att köpa en vanlig träskruv och dra in.
Funkar inte det så är det tegel/stenvägg. Så får du borra och plugga.

Tack för snabbt svar!
Testade att borra igenom och det var ihåligt/tomt bakom.

Så, ingen trä/tegel/sten.

jag tror att det ska finnas träreglar men då måste jag försöka matcha dom med tv fästet och det kommer inte riktigt bli som jag tänkt mig.
 
Du kan borra nya hål i fästet om det behövs.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du kan borra nya hål i fästet om det behövs.

Det var en smart idé!
Men av vad jag har förstått så är det inte att rekommendera att köra med någon typ av plugg? Eftersom putsväggen inte kommer hålla för det.
 
Du måste hitta något bakom att fästa i, puts är inte mycket mer än en dyr tapet och kan inte hålla någon TV uppe. Jag hade borrat en linje med små små hål med 30 mm mellanrum och tittat hur sågspånen ser ut.
 
troligen hålsten eller tegel bakom. Köp lite längre plugg avsett för det. Finns på tex bauhaus. Ingen fara om inte alla drar stenhårt. En ny 65” väger inte så mycket dom man tror Se till att skruven är längre än pluggen. Annars expanderar den inte.


I Ibbe14 skrev:
Hej

jag äger en gammal lägenhet där jag vill hänga upp en tv med ett tv fäste på en vägg som är gjord av puts.

Jag försökte hitta reglar för att fästa på reglarna med hjälp av en regeldetektor men den beter sig konstigt pga vad jag tror är för att det är en massa vass i väggen (kanske därför regeldetektorn larmar nästan hela tiden?)

Någon som kan komma med tips?
Kan man använda några pluggar för att fästa på putsvägg?
 
M mojjen skrev:
troligen hålsten eller tegel bakom. Köp lite längre plugg avsett för det. Finns på tex bauhaus. Ingen fara om inte alla drar stenhårt. En ny 65” väger inte så mycket dom man tror Se till att skruven är längre än pluggen. Annars expanderar den inte.
Finns tyvärr ingen sten eller tegel just på den väggen, bara vass och (troligtvis) träreglar.
 
BirgitS
I Ibbe14 skrev:
jag äger en gammal lägenhet
När är den byggd?

Kanske grannar eller styrelsen kan hjälpa dig med hur väggen är uppbyggd. Ibland är det en plankvägg som är klädd med vass och sen putsad och då måste skruvhålet vara tillräckligt djupt för att nå in till planken. Lägenheter med vass och puts brukar inte ha en regelstomme. Det går inte heller att ha en vägg som bara består av vass och puts.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När är den byggd?

Kanske grannar eller styrelsen kan hjälpa dig med hur väggen är uppbyggd. Ibland är det en plankvägg som är klädd med vass och sen putsad och då måste hålet vara tillräckligt djupt för att nå in till planken. Lägenheter med vass och puts brukar inte ha en regelstomme. Det går inte heller att ha en vägg som bara består av vass och puts.
Den är byggd 1926, jag har sovrummet på andra sidan av den väggen och jag har skruvat fast en ikea garderob på den sidan och första skruven lyckades jag träffa trä på första försöket och andra skruven va de bara tomt.

Jag kan fråga styrelsen och se om dom vet.

hmm, trodde regeldetektor skulle hjälpa men den gjorde inte så mycket nytta… den larmade tom där jag borrade men det var tomt.
 
det är nog spräckpanel bakom vassen, brädor som sitter med lite mellanrum
 
Regelväggar finns normalt inte i hus från 1926. Började inte förekomma på allvar förrän på 50-talet. Väggen är med säkerhet en plankvägg, dvs 2-3 tum tjocka spontade stående plankor som är sammanfogade med grova spikar. Utanpå denna kärna finns ofta spräckpanel, brädor som är spikade diagonalt och sedan spräckta med yxa. Därefter vassmatta med ett putsskikt ytterst. Man fäster upp med träskruv. Har man otur hamnar man i skarven mellan flera brädor/plankor. Då kan det krävas väldigt långa skruvar. Du behöver alla skruvlängder mellan 40 och 90 mm.
 
  • Gilla
johmi och 5 till
  • Laddar…
Va på K-rauta och ställde frågan och fick svaret att eftersom tvn väger ca 20kg och dem ska fästas med 8 skruvar så borde det funka att använda sig av universialpluggar… vad tycker ni?
 
G
Är taket av betong? Isåfall kan du fästa ett par järn eller liknande och låta dem ligga ann ner mot väggen.
På så sätt behöver du inga skruvar alls i väggen, utan tv'n kommer av sin tyngd att vila dikt mot väggen.
 
G Gooli skrev:
Är taket av betong? Isåfall kan du fästa ett par järn eller liknande och låta dem ligga ann ner mot väggen.
På så sätt behöver du inga skruvar alls i väggen, utan tv'n kommer av sin tyngd att vila dikt mot väggen.
Den är tyvärr inte i betong, det är också någon typ av puts/gips material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.