Linoleummatta utan svartlim, ska väl mycke till för asbest där?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
Tycker det ser ut som en linoleummatta?
 
Bilden visar som jag trodde en vanlig linoleummatta. Extremt låg risk för asbest där.
 
I
Hur kan man veta att det är linoleummatta?

Den var ganska styv och drog man rakt upp så höll limmet bättre så mattan gick sönder. Värmde man den lite med hårtork blev mattan väldigt mjuk men hållbarheten var den samma. Inne i mattan gick det snören som man tänker skulle göra mattan hållbarare men uppenbarligen inte. Själva plastet i sig är svårt att förklara men om det verkligen levererades med trappan(vilket det ser ut som) så har den hållt förvånandsvärt bra i 50 år.

Jag postade en bit idag till ett lab, kan inte annat än att hoppas att svaret är negativt. Oavsett så får resterande mattor ligga kvar.
 
Man vet av erfarenhet hur linoleummatta ser ut. De innehåller inte asbest, det är limmet som kan innehålla det, men det är som sagt svartlim och vi ser att du inte har svartlim där eftersom svartlim är svart.
 
Staffans2000
Mattan ser ut att vara av Linolium. Linolja och krita, om jag minns rätt.

För övrigt tycker jag att dina försiktighetsåtgärder passerat rimlighetens gräns för länge sedan.

Staffans
 
  • Gilla
Nyfiknast och 1 till
  • Laddar…
Hoppas givetvis att provsvaret är negativt och även om det är mindre vanligt med asbest där du just nu grejar så är det inte omöjligt och vill man verkligen veta så får man skicka på analys.

Är det asbest i så vill du kanske inte riva mer i det men annars tycker jag att du kan köra på för du har ändå kommit en bit på vägen och det kan bli riktigt fint det där.

Säger provsvaret att det är asbest så sätt ventilation på max, köksfläkt på max och sätt korsdrag.
En p3 mask och engångsoverall och lägg allt i säckar som försluts och dammsug med en dammsugare med minst H13 filter.
Sen våttorka.
H13 filter för att inte skicka ut små partiklar från dammsugaren.
Nu är asbest så små partiklar att dom kan finnas kvar i luften länge så högt luftombyte är en bra idé.

Nojja inte ihjäl dig för allt går att lösa. Låter onödigt att kassera en dammsugare man sugit upp asbest med, borde räcka att byta påse eller påse + filter och har du tryckluft kan du blåsa av den utomhus
 
I
Tyvärr blev det inget svar idag, i stället blir det måndag.

Lite osäker på hur jag ska hantera situationen. Som jag sa tidigare så har jag sanerat till bästa förmåga vilket uppenbarligen inte var helt perfekt men det synliga är iallafall ute. Hur ska man göra vid dammsugning? Verkar inte som dammsugare för privat bruk har tillräckligt bra filter? Hyra?

Vissa menar på att jag överdrivit vilket faktiskt stillar sinnet en aning, det pekar på att jag taget något steg extra än vad man normalt gör. Säkerhet väger tungt i min bok och det är på gott och ont svårare att ändra på.

Jag inser att det kunde ha gjorts bättre, kanske skulle man inte slipat trappstegen, man borde använt gummihandskar vid sanering och man borde inte ha använt dammsugare alls. Mycket av felen beror på okunskap men också tidspress. Barnen är på annan ort denna vecka och trappan måste vara färdig tills de kommer hem, dessutom vill jag inte ha asbest som flyger runt när de kommer hem.

Vi har kört ventilationssystemet på MAX och haft tvärdrag hela dagen igår. Idag är det återigen tropisk värme här, vi kör fortfarande ventilation på MAX men dörrar och fönster är stängda och ACn kyler. Kanske är det inte jättebra egentligen.

I går målades hela trappan med andra kvistlagret, idag får det 2 strykningar med övre lager.

Oavsett svaret kommer vi låta mattorna ligga kvar, det var på tok för mycket jobb att få bort dem och det skadar egentligen inte att lägga parketten ovanpå, kommer inte synas. Om man bara tänkt på det innan man la ner några timmar på 5 trappsteg :)

Självklart ska inte grejer tokigt överdrivas men vet man inte bättre är det bättre på det hållet tänker jag. Sen tror jag att folk generellt inte är så noga med säkerheten förens det antingen är försent eller de fått smaka på det på annat vis.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.