När jag satte in den lilla bänkdisken för en massa år sedan kopplade jag om till varmvattnet efter ett tag. Vi har så kallt kallvatten att porslin och keramik sprack, antagligen vid första sköljningen efter varmdisken.
Nu skall det in en stor golvdisk och elektronisk vattenavstängning. Helst vill jag ha den kopplad till kv för att spara energi.
Det kommer att bli mycket bökigare att koppla om under bänken, jag tänkte köpa blandare utan avstängning.

Har moderna diskmaskiner någon funktion för att skona disken mot kallchocker? Eller blir det skillnad mellan en liten bänkdisk i plast och en stor med metallinredning.

/Höghus
 
Inget svar på din fråga.
För att följa branschreglerna samt eventuellt slippa avdrag från försäkringsbolaget vid en eventuell vattenskada så ska det sitta en lättåtkomlig avstängningsventil ovan diskbänk.

https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7

Om du bor i bostadsrätt så kan föreningen även ställa krav.
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Absolut ingen expert på området, men har svårt att tro att någon maskin förvärmer vatten innan sköljning? Har du haft problem tidigare skulle jag gissa att du får problem igen, om du inte bytt porslin.

Frågan är om du verkligen sparar energi? Det beror väl på hur varmvattnet i huset värms. Värms det med någon typ av värmepump bör det vara billigare som det är kopplat idag.

Har också haft diskmaskin kopplad till varmvatten, men det var pga för klen säkring som även delades med andra grejer. När den inte behövde värma så mycket höll säkringen. Men hörde då att maskinen diskar sämre om den inte först får börja med kallvatten. Kan tänka mig att proteiner stelnar. Men kan inte säga att jag märkt någon skillnad när samma maskin numera körs på kallvatten. I mitt fall bör jag spara energi, då varmvattnet värms av en gammal panna med elpatroner.
 
Jo, jag vet att det krävs avstängningsventil och har också planerat för det.
Vad jag läst mig till spar det energi att koppla till kallvattnet eftersom diskmaskiner sköljer utan att värma vattnet, en eller flera gånger.
Det blir nog koppling till kv och så får jag koppla om ifall porslinet spricker till vintern.

/Höghus
 
BirgitS
En del diskmaskiner måste kopplas till kallvatten därför att de innehåller delar som åldras för fort om de utsätts för varmvatten (eller något liknande) så om du vill kunna ha möjligheten att ansluta till varmvatten så måste du kontrollera vad som står i specifikation och bruksanvisning för diskmaskinen.
 
Koppla till kallvatten för bästa diskresultat.
Olika sorters smuts lösgörs i olika temperaturer, t ex proteiner koagulerar eller flockar sig om dom utsätts för varmvatten direkt.
Har aldrig varit med om att våra golvdiskmaskiner spräckt glas och porslin vid sköljning, och då diskar vi oftast i 70 gradersprogrammet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En del diskmaskiner måste kopplas till kallvatten därför att de innehåller delar som åldras för fort om de utsätts för varmvatten (eller något liknande) så om du vill kunna ha möjligheten att ansluta till varmvatten så måste du kontrollera vad som står i specifikation och bruksanvisning för diskmaskinen.
Jag kollade några maskiner på Prisjakts topplista, Bosch, Cylinda och Electrolux. Samtliga hade max vattentemperatur 60C, så jag vill påstå att det är helt ok att koppla på vv. Cylinda rekommenderade 25C för att säkerställa att diskmedlet löses upp men 60C var inget problem. Har du nåt exempel på maskiner som kräver kv?

/Höghus
 
M MagHam skrev:
Koppla till kallvatten för bästa diskresultat.
Olika sorters smuts lösgörs i olika temperaturer, t ex proteiner koagulerar eller flockar sig om dom utsätts för varmvatten direkt.
Har aldrig varit med om att våra golvdiskmaskiner spräckt glas och porslin vid sköljning, och då diskar vi oftast i 70 gradersprogrammet.
Och jag har aldrig haft problem med dåligt diskresultat med vv.

/Höghus
 
BirgitS
Höghus Höghus skrev:
Jag kollade några maskiner på Prisjakts topplista, Bosch, Cylinda och Electrolux. Samtliga hade max vattentemperatur 60C, så jag vill påstå att det är helt ok att koppla på vv. Cylinda rekommenderade 25C för att säkerställa att diskmedlet löses upp men 60C var inget problem. Har du nåt exempel på maskiner som kräver kv?

/Höghus
Jag vet bara att det har funnits exempel på det i andra trådar som handlat om kall- eller varmvattenanslutning.
 
BirgitS
Höghus Höghus skrev:
Och jag har aldrig haft problem med dåligt diskresultat med vv.

/Höghus
Fast nu köper du ju en modern diskmaskin som både snålar på vattenmängden och elanvändningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast nu köper du ju en modern diskmaskin som både snålar på vattenmängden och elanvändningen.
???

/Höghus
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Fast nu köper du ju en modern diskmaskin som både snålar på vattenmängden och elanvändningen.
Inte med tiden den senaste disken jag såg var tiden 5h30m på standardprogramet
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Inte med tiden den senaste disken jag såg var tiden 5h30m på standardprogramet
På riktigt?
Har inte köpt maskin än men däremot en Ikea Knycklan vattenventil. Den skulle inte funka till en sån långkörare, vattnet är på i 4 timmar.
Bra att du uppmärksammade mig på detta!

/Höghus
 
A
Höghus Höghus skrev:
På riktigt?
Har inte köpt maskin än men däremot en Ikea Knycklan vattenventil. Den skulle inte funka till en sån långkörare, vattnet är på i 4 timmar.
Bra att du uppmärksammade mig på detta!

/Höghus
Jag tyckte att 3h45m på electrolux /husqvarna var mycket innan men nu är den tiden slagen med råge.
Du kan ju nästan alltid göra aktiva val dvs. ta ett annat program, generellt är alla andra program än standard betydligt kortare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.