A
Hej
Jag funderar på att köpa ett litet torp och undrar vad jag ska leta efter om jag vill bo i det året runt? När jag kollar runt på annonser så är nästan alla torp klassade som fritidshus.. Men hur kallt blir det i ett torp vintertid om man har öppen spis?
 
Räkna med att det blir minusgrader på morgonkvisten.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Räkna med att det blir minusgrader på morgonkvisten.
ok hur kallt kan det bli om det är till exempel -15 ute?
 
husdrömmar333 skrev:
Hej
Jag funderar på att köpa ett litet torp och undrar vad jag ska leta efter om jag vill bo i det året runt? När jag kollar runt på annonser så är nästan alla torp klassade som fritidshus.. Men hur kallt blir det i ett torp vintertid om man har öppen spis?
Klassningen har att göra med en del regler, det du ska kolla efter är om det är vinterbonat eller inte samt hur vattentillgången är på vintern.
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
En öppenspis är ett extremt dåligt sätt att värma hus på. Det kommer att gå åt mycket ved och vara kallt på morgonen och om du inte är hemma dyker också temperaturen snabbt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Du vill helst ha kamin, vintervatten och godkänt avlopp, resten löser sig. I vilken del av landet söker du?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Kamin är klar bättre, men håller inte heller värmen.
Man vill ha rörspis/kakelugn eller ett vattenburet system med acktank. Det senare är klart bekvämare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I ett torp skulle jag räkna med att man inte kan ha ett vattenburet system med ack-tankar till en vedpanna. På sin höjd en vattenmantlad vedspis.

Med det jag skulle jag satsa på något med vettiga kaminer och installera en luft-luft-värmepump som backup/underhållsvärme när man inte är hemma så att man kan ha permanent vatten inne.

Sämre standard än så skulle i alla fall inte jag vilja leva med.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Har bott 3 år i ett torp, vi hade typiska norrbottniska vintrar med minus 30 mellan varven.

Nu hade jag sådan lyx att det satt element av dammbrännartyp, men lågt ställda så det inte skulle skulle ticka så mycket el.

Kommunalt vatten och avlopp, dock bara varmvatten på övervåningen.

Min primära värmekälla var en vedspis av äldre modell som man fick lov att elda för att hålla värmen uppe dom kallaste dagarna.

Men jag ser inga problem med att bo i ett torp, finns det el och vatten så finns alla möjligheter till att ha ett mysigt boende, men man får ha ett annat synsätt på komfort eller vad som är billigt i uppvärmning.

Nu var kanske det torpet jag bodde i av väldigt enkelt utförande med obefintlig isolering I tak och nästan inget i golvet heller.

Men klart det går att bo, min bottennotering var 9 plusgrader en morgon i februari det var kyligt men nog gick det an. Sen att det inte gick att skura på vintern var lite av charmen tycker jag.

Men med risk att upprepa mig, el, vatten och avlopp är ett måste om man ska ha det drägligt. Sen får man själv bestämma hur mycket man vill värma med el och ved för att ha det skönt inomhus, men kallras från fönster och kalla golv hör som till.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du vill helst ha kamin, vintervatten och godkänt avlopp, resten löser sig. I vilken del av landet söker du?
ok tack för tipsen :) I Småland, först hade jag tänkt Vetlanda men nu söker jag i hela Småland.
 
A
L Lutte skrev:
Har bott 3 år i ett torp, vi hade typiska norrbottniska vintrar med minus 30 mellan varven.

Nu hade jag sådan lyx att det satt element av dammbrännartyp, men lågt ställda så det inte skulle skulle ticka så mycket el.

Kommunalt vatten och avlopp, dock bara varmvatten på övervåningen.

Min primära värmekälla var en vedspis av äldre modell som man fick lov att elda för att hålla värmen uppe dom kallaste dagarna.

Men jag ser inga problem med att bo i ett torp, finns det el och vatten så finns alla möjligheter till att ha ett mysigt boende, men man får ha ett annat synsätt på komfort eller vad som är billigt i uppvärmning.

Nu var kanske det torpet jag bodde i av väldigt enkelt utförande med obefintlig isolering I tak och nästan inget i golvet heller.

Men klart det går att bo, min bottennotering var 9 plusgrader en morgon i februari det var kyligt men nog gick det an. Sen att det inte gick att skura på vintern var lite av charmen tycker jag.

Men med risk att upprepa mig, el, vatten och avlopp är ett måste om man ska ha det drägligt. Sen får man själv bestämma hur mycket man vill värma med el och ved för att ha det skönt inomhus, men kallras från fönster och kalla golv hör som till.
Tack för svaret :) Ja här i Småland så blir det inte -30 grader som tur är men kan bli -20 vissa vintrar.. men då borde man inte frysa ihjäl även om det blir minus grader på morgonen och det är ju tur :)
Dom torp/mindre hus jag kollat på har inte haft avlopp eller el tyvärr och vattnet i brunnen visste dom inte om det var drickbart.. Kaminerna visste dom inte heller om dom fungerade.. Lite märkligt att sälja hus om dom inte vet om saker fungerar eller vattnet är drickbart tycker jag.. lite som att köpa grisen i säcken :S
 
husdrömmar333 skrev:
ok tack för tipsen :) I Småland, först hade jag tänkt Vetlanda men nu söker jag i hela Småland.
Då bör du kunna hitta något.
Det som är riktigt dyrt är att dra in el till fastigheten, så finns bara elanslutning och en vattenbrunn så går resten att fixa allt eftersom.

Du behöver inte lyssna på skräckhistorier från folk som själva aldrig skulle våga ta steget! Det går att bo i ett gammalt hus, elda med ved och gå på dass. Det är inte för alla, men det går.
Saknas någon bekvämlighet går den att skaffa! Saknas trivsel går det inte att skaffa däremot, så välj noga.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då bör du kunna hitta något.
Det som är riktigt dyrt är att dra in el till fastigheten, så finns bara elanslutning och en vattenbrunn så går resten att fixa allt eftersom.

Du behöver inte lyssna på skräckhistorier från folk som själva aldrig skulle våga ta steget! Det går att bo i ett gammalt hus, elda med ved och gå på dass. Det är inte för alla, men det går.
Saknas någon bekvämlighet går den att skaffa! Saknas trivsel går det inte att skaffa däremot, så välj noga.
Nåt tips på var man ska leta? Dom verkar nämligen vara svåra att hitta..
ok tack för tipset om el.. googlade och såg att det kan bli en dyr historia :S
Just nu vantrivs jag i min lägenhet så jag skulle hellre bo i ett torp med längre standard än här..
Ja absolut jag ska välja noga :)
 
husdrömmar333 skrev:
Nåt tips på var man ska leta? Dom verkar nämligen vara svåra att hitta..
ok tack för tipset om el.. googlade och såg att det kan bli en dyr historia :S
Just nu vantrivs jag i min lägenhet så jag skulle hellre bo i ett torp med längre standard än här..
Ja absolut jag ska välja noga :)
Om du letar i hela Småland är gränsbygderna i utkanten av de 3 länen områden med prisvärda fastigheter. Typ Hultsfreds kommun, Uppvidinge kommun, Högsby kommun, östra delen av Eksjö kommun, Västra och södra delen av Vetlanda kommun, Sävsjö kommun...börjar bli lång lista här :D. Kanske är lättare att säga allt mer än 45 min från residensstäderna och kusten.
 
Vad får det kosta?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.