Jag lägger plattor och stör mig på ett rör som sticker upp från vad jag tror är en gammal viljaoljetank som ligger nedgrävd utanför husgrunden. Enligt uppgift från säljaren som jag köpte av för 2 år sen är tanken oanvänd sen 70-talet och fylld med sand. Det borde väl vara riskfritt att såga av röret och läsa plattor ovanför - även om säljarens uppgift om tanken är fylld med sand är felaktig?
 
  • Metallrör sticker upp ur marken nära husgrund och stenplattor, omgivet av blå blommor och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde vara riskfritt, men jag hade nog försökt lukta lite så det inte finns någon dieselolja kvar i tanken.
 
Såga med tigersåg är ofarligt även om det finns olja kvar
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Såga med tigersåg är ofarligt även om det finns olja kvar
Ok! Tror du att en tigersåg (med rätt sågblad) fixar att komma igenom metallen?

Och frånsett risken för gnistbilning - kan det finnas någon annan risk med att ta bort röret, typ att det finns risk för vacuum i tanken så att den blir en "bomb"?
 
Bågfil är enkelt och billigt om du ska såga.
Jag tror du kan slå till röret med en slägga så det går av eller kröker sej under marknivån.
 
V vectrex skrev:
Borde vara riskfritt, men jag hade nog försökt lukta lite så det inte finns någon dieselolja kvar i tanken.
Jag känner ingen doft. Menar du att det är bäst att låta röret vara om det skulle vara diesel kvar (pga. risk för vacuum eller annat)?
 
F fribygg skrev:
Bågfil är enkelt och billigt om du ska såga.
Jag tror du kan slå till röret med en slägga så det går av eller kröker sej under marknivån.
Det låter som bra alternativ att börja med om jag bestämmer mig för att testa!
 
J johanlund77 skrev:
Jag lägger plattor och stör mig på ett rör som sticker upp från vad jag tror är en gammal viljaoljetank som ligger nedgrävd utanför husgrunden. Enligt uppgift från säljaren som jag köpte av för 2 år sen är tanken oanvänd sen 70-talet och fylld med sand. Det borde väl vara riskfritt att såga av röret och läsa plattor ovanför - även om säljarens uppgift om tanken är fylld med sand är felaktig?
Skaffa en sån här från biltema och skicka ned den och kolla.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...tionsverktyg/inspektionskamera-usb-2000034725
Då borde du kunna se om det är sand eller inte i den
 
Eller sticker du ned vad som helst o ser om det är blött när du tar upp det.
Såga eller slå av en bit under mark så är det nog ok.
 
M MrDizzy skrev:
Skaffa en sån här från biltema och skicka ned den och kolla.
[länk]
Då borde du kunna se om det är sand eller inte i den
Det ser ut att funka! Menar du att jag bör lämna röret om det är diesel i tanken?
 
K knipo skrev:
Eller sticker du ned vad som helst o ser om det är blött när du tar upp det.
Såga eller slå av en bit under mark så är det nog ok.
Det låter också som ett alternativ. Men du menar att jag borde kunna ta av röret oavsett?
 
Gräv lite runt röret så kanske du hittar en skarv där du kan sätta I en riktig propp.

Vad gäller med nedgrävda tankar egentligen?
Måste finnas massor, både med och utan sand?
Pumpa upp det som ev finns kvar och sen glömma?
 
J johanlund77 skrev:
Det ser ut att funka! Menar du att jag bör lämna röret om det är diesel i tanken?
Jepp, För att kunna lätt pumpa ut dieseln och veta att det fortfarande är diesel där.
Är det sand skulle jag nog bara kapa röret.

Ska du demontera en nedgrävd villaoljecistern kan det bli dyrt.
förutom att jorden runt cisternen troligen måste deponeras till kostnad så behöver cisternen lyftas bort alt kapas i bitar och tas omhand.
Sen ska det fyllas och fixas till.

Att bara kapa röret och "glömma" är inte rätt ur miljösynvinkel, men kostnaden är obefintlig
 
Det låter klokt att ha kvar möjligheten att kunna pumpa ut diesel om det finns kvar. Och att låta tanken vara kvar i marken. Att en sådan tank skulle rosta sönder och läcka låter som att det skulle ta 100+ år.

M MrDizzy skrev:
Jepp, För att kunna lätt pumpa ut dieseln och veta att det fortfarande är diesel där.
Är det sand skulle jag nog bara kapa röret.

Ska du demontera en nedgrävd villaoljecistern kan det bli dyrt.
förutom att jorden runt cisternen troligen måste deponeras till kostnad så behöver cisternen lyftas bort alt kapas i bitar och tas omhand.
Sen ska det fyllas och fixas till.

Att bara kapa röret och "glömma" är inte rätt ur miljösynvinkel, men kostnaden är obefintlig
 
kommunen har nog register över nergrävda oljetankar om de är i bruk eller inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.