Hej!
Fick ett påpekande av besiktningsmannen vid husköpet i höstas att man behövde öppna upp så luften kunde cirkulera.
Närbild på takfoten av en husbyggnad med slutet utrymme där luften inte kan cirkulera, intillstående regnrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett hus med träpanel och tätskikt utan synliga ventilationsöppningar under takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur borde det ha sett ut från början?
Tillbyggnaden är gjord 2004
 
Jag har insektsnät och 1cm glipor mellan panelbrädorna under takfoten.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag har insektsnät och 1cm glipor mellan panelbrädorna under takfoten.
Räcker det att sätta ventilgaller med någon meters mellanrum?
Långsmala ca 50 x 200mm
 
Det är nog svårt att säga, det beror nog helt på hur förhållandena under takstolarna ser ut om det är snustort redan som det är så behöver du ju inte göra något alls. Kommer det istället in mycket fukt (säg att det tex är en tvättstuga eller duch i utbyggnaden) så kanske det inte alls räcker. Tror steg 1 blir att kolla över behovet. Men ur fuktsynpunkt är ju mer ventilerat ju bättre, men trade off blir ju antaget sämre värmeisolering.
 
H
T TypRätt skrev:
Det är nog svårt att säga, det beror nog helt på hur förhållandena under takstolarna ser ut om det är snustort redan som det är så behöver du ju inte göra något alls. Kommer det istället in mycket fukt (säg att det tex är en tvättstuga eller duch i utbyggnaden) så kanske det inte alls räcker. Tror steg 1 blir att kolla över behovet. Men ur fuktsynpunkt är ju mer ventilerat ju bättre, men trade off blir ju antaget sämre värmeisolering.
Detta stämmer inte.. mer ventilation betyder också kallare vind och därmed ökad risk för kondens. Har man inga fuktproblem ska man inte öka på ventilationen bara för att.
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Detta stämmer inte.. mer ventilation betyder också kallare vind och därmed ökad risk för kondens. Har man inga fuktproblem ska man inte öka på ventilationen bara för att.
Hur ska du få kondens pga kallare vind? Om det kommer in kall luft utifrån innehåller den mindre fukt än luften på vinden, på vinden värms den upp och tar då upp fukt från vinden då den har ett underskott jämfört mot vad den nu kan innehålla, den uppvärmda luften som nu tagit upp lite fukt åker ut och väl ute kyls den ner och om den är mättat på fukt behöver kondensera men gör det då där det är kallt dvs på utsidan. Kondenseringen sker ju där det är kallt och det lär väl alltid vara varmare på vinden än utanför?
Jag är verkligen inte någon ventilations expert så om jag verkligen har fel här så får du gärna fylla i mer detaljer så jag kan lära mig något.
Att öka ventilationen i en källare utan avfuktare tex borde där emot kunna vara förödande då varm fuktig luft kommer in i det kalla utrymmet och kommer då kondensera med fukt som påföljd.
 
T TypRätt skrev:
Hur ska du få kondens pga kallare vind? Om det kommer in kall luft utifrån innehåller den mindre fukt än luften på vinden, på vinden värms den upp och tar då upp fukt från vinden då den har ett underskott jämfört mot vad den nu kan innehålla, den uppvärmda luften som nu tagit upp lite fukt åker ut och väl ute kyls den ner och om den är mättat på fukt behöver kondensera men gör det då där det är kallt dvs på utsidan. Kondenseringen sker ju där det är kallt och det lär väl alltid vara varmare på vinden än utanför?
Jag är verkligen inte någon ventilations expert så om jag verkligen har fel här så får du gärna fylla i mer detaljer så jag kan lära mig något.
Att öka ventilationen i en källare utan avfuktare tex borde där emot kunna vara förödande då varm fuktig luft kommer in i det kalla utrymmet och kommer då kondensera med fukt som påföljd.
Om jag nu förstått det rätt:
Problemet med vind är att om det inte finns tillräckligt med fuktspärr mellan vind och bostad (typ mitt hus från början 60) så kommer fukten innifrån huset att stiga upp på vinden.
Har man då stillastående luft uppe på vinden/för lite cirkulation så kan man få fuktproblem.

Nu kan jag inte alls säga bu eller bä om TS ska öppna upp eller inte. Det kan jag för lite om.
 
Beror ju på hur vinden är konstruerad.
 
H halj skrev:
Detta stämmer inte.. mer ventilation betyder också kallare vind och därmed ökad risk för kondens. Har man inga fuktproblem ska man inte öka på ventilationen bara för att.
helt rätt! Funkar det idag så rör inget!
 
Utrymme under taket är tvättstuga/badrum. Det blir ju varmt och gott med torktumlare igång i rummet. Har alltid fläkt igång på gaveln
 
H
T TypRätt skrev:
Hur ska du få kondens pga kallare vind? Om det kommer in kall luft utifrån innehåller den mindre fukt än luften på vinden, på vinden värms den upp och tar då upp fukt från vinden då den har ett underskott jämfört mot vad den nu kan innehålla, den uppvärmda luften som nu tagit upp lite fukt åker ut och väl ute kyls den ner och om den är mättat på fukt behöver kondensera men gör det då där det är kallt dvs på utsidan. Kondenseringen sker ju där det är kallt och det lär väl alltid vara varmare på vinden än utanför?
Jag är verkligen inte någon ventilations expert så om jag verkligen har fel här så får du gärna fylla i mer detaljer så jag kan lära mig något.
Att öka ventilationen i en källare utan avfuktare tex borde där emot kunna vara förödande då varm fuktig luft kommer in i det kalla utrymmet och kommer då kondensera med fukt som påföljd.
Vanligen när det blir problem med förhöjd luftfuktighet på en vind så beror det på fukttillskottet från byggnaden via otätheter,t.ex. vindslucka. Ventilerar du mer kommer vinden bli kallare och därmed större risk att luften inifrån byggnaden kondenserar!

Samma fenomen som när en vind tilläggsisoleras och det sedan uppstår problem. Vinden har blivit kallare med förhöjd luftfuktighet som följd.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
H halj skrev:
Vanligen när det blir problem med förhöjd luftfuktighet på en vind så beror det på fukttillskottet från byggnaden via otätheter,t.ex. vindslucka. Ventilerar du mer kommer vinden bli kallare och därmed större risk att luften inifrån byggnaden kondenserar!

Samma fenomen som när en vind tilläggsisoleras och det sedan uppstår problem. Vinden har blivit kallare med förhöjd luftfuktighet som följd.
ok det låter ju rimligt om det är så att det är väl isolerat för värme upp mot vinden, så det är kallare på vinden än inne, och dåligt isolerat för fukt så kommer det kunna bli kondensering där. Men har samtidigt svårt att se hur ofta det blir så utan att den fuktiga luften (i vind utan ventilering) till slut tar sig över isoleringen och kondenserar mot råsponten som då är kallare? Men det det är klart att det finns grader i allt så är balansen rätt så funkar det väl fint. Verkar som bästa lösningen (utom för ekonomin) är taskig isolering på alla plan så värmen stiger upp och att det kan blåsa torrt på vinden
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.