K
För att göra en lång saga kort, så vart jag lurad av en bedragare för 5 år sedan.
Gjorde en polisanmälan och tydligen var jag inte ensam. Personen dömdes och skulle betala skadestånd.
Kronofogden tog över rodret och dom första 4 åren hände inget, fanns inga pengar.
I början på detta år kom ett brev om att de börjat utmäta personens lön då han fått ett jobb. Med i brevet där fanns ett gäng A4 med alla skulder. Tänkte inte mer på det än att det här lär dröja innan det är min tur.

Idag fick jag ett brev från KF att mitt mål är avslutat med motiveringen att det är "fullbetalt".

Jag har dock inte fått några pengar, kan heller inte minnas att jag lämnat kontouppgifter till KF heller.
Försökte ringa dom idag för att få klarhet, men det är många som vill fram, så jag gav upp.

Någon som har erfarenhet av detta? Innebär det att geldenären betalat av sin skuld till mig (till KF, såklart) och att KF framöver kommer utbetala det till mig?

Behöver jag aktivt göra något eller bara vänta på att KF hör av sig igen?
I beslutet stod nämligen ingenting mer än att det är avslutat.
 
Redigerat:
D
Du ska kontakta KFM så snart som möjligt.

Huvudprincipen är att KFM betalar ut på en sån där check som du måste lösa in på bank, ICA, pressbyrån mm.

Du kan även anmäla ett mottagarkonto och då sätta pengarna in där.

Eftersom du borde känna till om du löst in någon check så återstår alternativ 2 ovan.

Du har troligtvis något gammalt konto som KFM betalat ut till alt. Så har KFM betalat ut till fel konto.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Jag har råkat ut för en liknande grej. Men den snubben har ju inga pengar eller inkomst. Så det blev snart skuldavskrivning. Det medför att jag får en liten del av mitt skadestånd. Det kommer på utbetalningsavier om man inte meddelat kontonummer. (Så kostnaden att hämta pengarna motsvarar i princip vad jag får)
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
D Derbyboy skrev:
Du ska kontakta KFM så snart som möjligt.

Huvudprincipen är att KFM betalar ut på en sån där check som du måste lösa in på bank, ICA, pressbyrån mm.

Du kan även anmäla ett mottagarkonto och då sätta pengarna in där.

Eftersom du borde känna till om du löst in någon check så återstår alternativ 2 ovan.

Du har troligtvis något gammalt konto som KFM betalat ut till alt. Så har KFM betalat ut till fel konto.
Nån check har jag inte löst in på många år. :)
Loggade in på KFM, men där kunde man bara hantera skulder etc. kunde inte ange något mottagarkonto etc.

Kan inte dra mig till minnes att jag delgett KFM ett kontonummer öht. Skulle jag gjort det så är det samma kontonummer jag haft sen barnsben.

Det jag hakat upp mig på är att ärendet är avslutat, i min värld borde jag väl få mina pengar först och därefter avslutas ärendet? Kanske är det som så att ärendet mot geldenären är avslutat eftersom hen betalt KFM.
Bara orolig att jag missat något och att pengarna brunnit inne på något vis.

Jag får helt enkelt ringa dom igen imorn och härda ut kön.

D Daniel 109 skrev:
Jag har råkat ut för en liknande grej. Men den snubben har ju inga pengar eller inkomst. Så det blev snart skuldavskrivning. Det medför att jag får en liten del av mitt skadestånd. Det kommer på utbetalningsavier om man inte meddelat kontonummer. (Så kostnaden att hämta pengarna motsvarar i princip vad jag får)
Ofan, ja skuldsanering är nått jag hade räknat med så jag vart rätt förvånad när dagens brev kom.
Det rör sig om ett 5 siffrigt belopp, så några hundralappar i avgift i mitt fall känns överkomligt.
 
Om det rörde sig om så stora belopp, och indrivning skedde via lönen. Och det var många fler som han var skyldig stora belopp. Då lär han ju inte kunna återbetala i detta livet. Troligen har han fått skuldsanering, din fordran har haft låg prio.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
TS blir i så fall informerad under processen. Först vid ansökan och sedan vilka beslut som tas. Det är inget som görs bakom ryggen på de som äger skulden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
TS blir i så fall informerad under processen. Först vid ansökan och sedan vilka beslut som tas. Det är inget som görs bakom ryggen på de som äger skulden.
Fast ansöker man själv när det handlar om såna här saker? Det låter ju ändå inte som ts öppnat ett ärende själv utan allt är reglerat via ett samlat ärende. Visst borde man bli informerad ändå men den vanliga rutinen kanske faller bort så att säga.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Ringde KFM idag, dom har drivit in min skuld i sin helhet och kommer utbetala beloppet till mig.
Gäldenären hade utöver lön betalat in ett större belopp, kanske ett arv eller nått.

Alla har egna målnummer, så jag vet inte om gäldenären reglerat samtliga skulder.

Jag ansökte om hjälp från KFM efter det att domen fallit och skadeståndet fastställts i domen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
D
Grattis,

Utan att vet exakt vad som stod i ditt meddelande från KFM så kan jag tycka det är mörkligt av en myndighet att uttrycka sig på sådant vis att ”ärendet avslutats” innan du fått dina stålar. Först då borde ärendet vara avslutat.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Tack,

Nu kan jag med gott samvete köpa onödiga prylar med pengar jag inte trodde fanns :crysmile:.

Jag håller med dig, lite mer pedagogiska hade dom kunnat vara. Sparar nog många telefonsamtal till handläggare i längden.
Så här såg brevet ut i sin helhet.
 
  • Ett brev från Kronofogden med titeln "Redovisning av avslutat mål", datum och avslutsdatum synliga, övrig information är överstruket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
em72 och 2 till
  • Laddar…
K
Pengarna finns på kontot nu!
Avslutat på riktigt. Bra ränta också, bättre avkastning än några investeringar jag gjort, haha.
 
  • Gilla
  • Haha
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.