Vi har en hög gran (ca 15m) på hörnet av tomten som är väldigt synlig placerad i området (precis i toppen av en längre backe).

Inte det roligaste träd att ha på tomten så har gått i tankarna att ta ner den… men kan inte helt släppa en alternativ idé om att sätta upp en fast ljusslinga och därmed kunna förvandla denna till en gigantisk julgran för grannskapet varje år.

Några tankar på om detta alls skulle kunna vara genomförbart? Vad skulle man kunna köpa för ljusslinga (gärna då av bättre kvalitet för att hålla några säsonger) och hur skulle man få upp den? (Skylift, arborist?)
 
  • Hög granträd på tomt vid en backe, synlig i grannskapet, potentiell julgran med ljusslinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
En lysande idé:D!

Ljusslingor har en enastående förmåga att ha ojämn kvalitet. Så, jag skulle provat med några billiga standardvarianter. Att få upp den, kan bli knepigt, men testa med några hopsatta läkt eller kopparrör eller vad som helst som når så högt.

Staffans
 
Pilbåge och pil med fiskelina, som sedan får agera dragtråd ?
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi gjorde precis samma sak som er tanke.
Köpte en konstsmide ljusslinga ämnad för att sitta i flaggstång. Det är en ring högst upp som vi trädde toppen genom.
Jag höll på att bråka länge och väl med pinnar etc men dels blir ljusslingan ganska tung, dels blir pinnarna tunga eller veka och svåra att manövrera.

Det slutade med att vi hyrde en skylift och fixade det på 5 min.
Ljusslingor på gran i snöig trädgård vid skymning, synlig genom öppen trädgårdsgrind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maer031 och 5 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Vi gjorde precis samma sak som er tanke.
Köpte en konstsmide ljusslinga ämnad för att sitta i flaggstång. Det är en ring högst upp som vi trädde toppen genom.
Jag höll på att bråka länge och väl med pinnar etc men dels blir ljusslingan ganska tung, dels blir pinnarna tunga eller veka och svåra att manövrera.

Det slutade med att vi hyrde en skylift och fixade det på 5 min.
[bild]
Det där var ju jättefint. Granen är jämn och fin och lagom till storlek.
 
fgo fgo skrev:
Vi gjorde precis samma sak som er tanke.
Köpte en konstsmide ljusslinga ämnad för att sitta i flaggstång. Det är en ring högst upp som vi trädde toppen genom.
Jag höll på att bråka länge och väl med pinnar etc men dels blir ljusslingan ganska tung, dels blir pinnarna tunga eller veka och svåra att manövrera.

Det slutade med att vi hyrde en skylift och fixade det på 5 min.
[bild]
fgo fgo skrev:
Vi gjorde precis samma sak som er tanke.
Köpte en konstsmide ljusslinga ämnad för att sitta i flaggstång. Det är en ring högst upp som vi trädde toppen genom.
Jag höll på att bråka länge och väl med pinnar etc men dels blir ljusslingan ganska tung, dels blir pinnarna tunga eller veka och svåra att manövrera.

Det slutade med att vi hyrde en skylift och fixade det på 5 min.
[bild]
Snyggt! Hur hög är granen? Hittade också något för flaggstänger, dock var denna ”endast” för 11 m, frågan om det hade sett konstigt ut om slingorna inte går ända ner
 
E Eleark skrev:
Snyggt! Hur hög är granen? Hittade också något för flaggstänger, dock var denna ”endast” för 11 m, frågan om det hade sett konstigt ut om slingorna inte går ända ner
Tack. Oj jag minns inte. Kan kolla upp det.

De ska väl nå till de nedersta grenarna iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.