Hej har en Gardena 5000/5 Eco, som vägrar starta, endast 11 mån gammal och används för betalning av trädgården vid behov. Den tar upp havsvatten som distribueras till en vattenslang. Filtret är rengjort, tryck finns men den startar ej. Är det ngn här som kan hjälpa mig. Trädgården skriker efter vatten.
 
C Che69 skrev:
Hej har en Gardena 5000/5 Eco, som vägrar starta, endast 11 mån gammal och används för betalning av trädgården vid behov. Den tar upp havsvatten som distribueras till en vattenslang. Filtret är rengjort, tryck finns men den startar ej. Är det ngn här som kan hjälpa mig. Trädgården skriker efter vatten.
Hej, du har ju garanti så lämna in den för rep eller utbyte.
 
Hittar dessvärre inte kvittot.
 
Går det att öppna den så pass mycket så att du kan rotera pumpaxeln? Inte helt ovanligt att de fastnar, då man sedan bara loss den så startar pumpen igen. Eller är den stendöd?
 
Vi hade en gardena-pump som lämnade in efter ett antal år, då var det driftkondensatorn som var defekt.
Enkel att byta.

Hur beter sig pumpen när du spänningssätter den? Står den och brummar kan det vara just kondensatorns, dock ovanligt på en så pass ny pump.

Kontoutdrag kan gälla som inköpsbevis vid garantianspråk.
 
Hej,
Pumpen är helt tyst när jag vrider på start.
Kontobevis visar inte vad man köpt, der står bara en summa, jula verkar negativt inställda so far...
Mvh
Christina
 
Vattna med havsvatten låter lite sådär…

Finns det tryck så ska den inte starta.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
C Che69 skrev:
Hej,
Pumpen är helt tyst när jag vrider på start.
Kontobevis visar inte vad man köpt, der står bara en summa, jula verkar negativt inställda so far...
Mvh
Christina
Är du medlem Julas kundklubb så finns köpet registrerat där.
Du är säker på att det finns spänning fram till pumpen?
 
Blev medlem efter köpet, tyvärr.
Hur kollar jag om det är ngn spänning?
 
Om man inte har en voltmeter, så kan man ju i alla fall förvissa sig om att det finns 230 V i uttaget, som pumpen är ansluten till, genom att ansluta en lampa , borrmaskin eller annat , som drivs av 230 V och se att den fungerar. Säkringar eller skarvsladden kan ju vara defekta eller att någon jordfelsbrytare har slagit ifrån.
 
Hej, ström går fram. Igår så öppnade jag alla avtappningsställen, tömde vatten, tog loss backventilen (inte smuts där) för att sedan starta upp den, och den gick igång!
Så vad som var orsaken till att den inte gick, är oklart. Ngn som kan förklara?
 
Håller inte pumparna för att vattna med havsvatten, påverkar det mekaniken så de kan rosta, trodde de var mkt aluminium i dem?
 
MultiMan
Jag har bräckt vatten!
 
tommib
Vad tycker trädgården om att bli vattnad med salt/bräckt vatten?

Nej, pumparna håller inte för havsvatten enligt ovan. Även bräckt vatten är aggressivt men mindre än rent havsvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.