Utmärkt. Jag sammanfattar. Såga 2-3 mm på finsidan(laminat el lack el annat) med hjälp av styrskena. Börja om från början och kapa hela skivan i samma snitt. Tack för råd, skall kapa täcksidor nu och tycker att kapning av laminatskivan inte blev perfekt (men då hade jag inte läst den här tråden).
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Utmärkt. Jag sammanfattar. Såga 2-3 mm på finsidan(laminat el lack el annat) med hjälp av styrskena. Börja om från början och kapa hela skivan i samma snitt. Tack för råd, skall kapa täcksidor nu och tycker att kapning av laminatskivan inte blev perfekt (men då hade jag inte läst den här tråden).
Du glömde vass klinga med många tänder.:rofl:;)

Sen kan man med fördel tejpa runt det som ska sågas. Vi brukar använda den gula målartejpen som finns.

Lycka till och håll tungan rätt i munn när du sågar,
 
Ska man såga med sänksåg och få så fint snitt som möjligt så lägger man linjalen och sågen på den fula sidan. Att kapa ner 2-3 mm först gör bara att det lättare blir fel.
Har du en nyslipad klinga så får du väldigt fina kap på bägge sidor.
Kapar du t.ex. folierad mdf så behöver du inte tejpa .
Handlar det om högtryckslaminat av sämre kvalitet så behövs det möjligtvis tejpa men jag har precis kapat och kantlistat 15 m bänkskiva utan behov av tejp . Festool sänksåg och klinga med nyslipad kant på arbetsbänk, använts för kapning utan tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För "sällankapare" ska vi inte krångla till det utan tejpa alltid. ;)
Och ts ville använda en cirkelsåg, hade en äldre ELU 151, så synlig sida nedåt och tänder max 1-2 mm utstick på undersidan.
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag väntar på ett nytt kök och det lär väl bli sågning av laminat när det ska in. Det är väl typ 15mm i täcksidorna?
Vad rekommenderas för klinga för att få så lite splitter som möjligt?
Jag har lite olika sågar, från Elu MH151 med 152mm klinga till MH286 med 235mm klinga och nån AEG däremellan. (Letar efter en Elu MH265/Dewalt DW365 om nån vill bli av med en).
Det är alltså cirkelsåg med skena som gäller och jag brukar såga på en tjock frigolitskiva.
Fler tips för att få snygga kap?

/Höghus

Kanske sent men ELU MH151 går att köra på skena, det är det utsticken till vänster om motorn är till för.
 
H Huzzbutt skrev:
Kanske sent men ELU MH151 går att köra på skena, det är det utsticken till vänster om motorn är till för.
Jag vet, och har skenor.
Även min stora MH 286 funkar med skenorna. Och båda fräsarna, MOF 177 och MOF 96. Jag saknar dock mellanmaskinen MH 265/ DW 365.

/Höghus
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag vet, och har skenor.
Även min stora MH 286 funkar med skenorna. Och båda fräsarna, MOF 177 och MOF 96. Jag saknar dock mellanmaskinen MH 265/ DW 365.

/Höghus

Living the dream!
 
H Huzzbutt skrev:
Living the dream!
Nästan.
Tyvärr är jag verktygsmissbrukare, köper mer än använder dom, vilket väl syns på mina frågor.

/Höghus
 
Jo, fick en funderare utifrån maskinerna och sedan frågan hur man sågar täcksida. ;)
Ett tips är att även skaffa en japansåg, ersätter ganska ofta mina cirkel/bordsågar då den inte skiter ned. Fungerar också bra till täcksidor och passbitar. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.