Hej i sommarvärmen!
Önskar lite tips ang att fästa ett fönster.
Det är ej öppningsbart men skall vara "borttagbar"--löstagbar.
Se bif skiss. Det bruna är motsv till karm, det gulaktiga är själva bågen å blå är glaset. Det röda är en gummipackning. Mått ca 50 cm x 120 cm.

Nu sitter fönstret med skruvar på utsidan som drar in bågen mot packningen.
Tänkte mig en liten tvärpinne i metall genom karmen parellellt med glaset, å sticker ut ca 3 cm på var sida. Sedan klämmer man bara in en liten träkil mellan pinnen å bågen som klämmer bågen mot packningen.
Alt kan man lägga en liten excentrisk skiva som man vrider på pinnen, axeltapp, å som klämmer bågen mot packningen, lite som excentern på en sk lim -tving av trä, om ni nu vet hur en sån ser ut.
Vad kan man annars ha för att slippa skruvarna utifrån?
Tacksam för tips å ideer.
Ja visst ja, enkelt glas å det sitter i ett oisolerat förråd så inga krav på att vara "fin" som i ett bostadshus.
Skiss av ett fönster med karm, båge, glas och gummipackning för att diskutera fästalternativ.
 
Om du ersatte tätningsregeln mot något, som inte kräver så högt presstryck, som t.ex.
Svart silhuett av en tätningslist med måttangivelser 15, 6, och 3,5 centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sedan satte några "skjutreglar" på varje sida av fönsterbågen, med lås in i "karmen"
Skjutregel i rostfritt stål för låsning av fönster eller dörr, visas i öppet läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så tycker jag att det borde gå att trycka fönstret på plats och låsa inifrån med handkraft.
Reglarna alltså precis där pilen är på din bild.
 
Hej "knacka i trä"
Tack för tipset, det gav en idé. Tätningen måste jag nog ha kvar, just den sorten, för det blåser saltvatten horisontellt tidvis på höstar så det måste vara ordentligt tätt, inga glipor mm..

Men en skjutregel kanske, den du skissar är för lång, men det finns kanske andra modeller. Hur som gav det ide om att göra annorlunda. Montera skjutregeln lite snett så spänner det mera ju djupare man skjuter in kolven i karmen tex.

Den excenter jag tänkte på är som på bif bild på tvingen nertill.
Ser gärna flera tips å förslag.
Tackar.
Metalltving med trähandtag isolerad på vit bakgrund, använd för att hålla material samman under byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte många som svarat, kankse inte intressant ämne.
Men nu har jag löst det. Det regnade nästan horisontellt för några veckor sedanå saltbemängd vatten från havet pressades in genom packningarna.
Lösningen blev ganska enkel. Genomgående vagnsbult med vingmutter på insidan. Kan dra åt så pass hårt så packningarna håler tätt.
Så nu äre klart å jag kan sova lugnt inför höststormarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.