A
Om man använder IKEA METOD upphängningsskena för att hänga upp köksskåp på en vägg så verkar det som att nedre delen av skåpen inte kommer att ha någon kontakt eller något stöd av väggen.

Så jag funderar ifall man man sätter en regel horisontellt i taket, kan man då sätta en METOD upphängningsskena på regeln och hänga köksskåp fritt i den? Dvs utan någon vägg bakom?
 
R
A Allinug skrev:
Om man använder IKEA METOD upphängningsskena för att hänga upp köksskåp på en vägg så verkar det som att nedre delen av skåpen inte kommer att ha någon kontakt eller något stöd av väggen.

Så jag funderar ifall man man sätter en regel horisontellt i taket, kan man då sätta en METOD upphängningsskena på regeln och hänga köksskåp fritt i den? Dvs utan någon vägg bakom?
Nej det kan du inte. Skåpets nedre baksida har förstås kontakt med väggen. Det framgår tydlig i deras monteringsanvisningar att man ska sätta en distans om man använder skena då skåpet hamnar lite längre ut från väggen.
 
  • Gilla
kalliz
  • Laddar…
A
Det finns två distanser monterade i nederkanten av skåpet, men de ska enligt instruktionerna monteras på skåpet även om man inte ska använda skenan.

Men jag känner mig själv tveksam till att hänga skåpet fritt ifrån skenan, det är därför jag frågar. Tack vare ditt svar förstår jag att tanken med plupparna på skåpet är att de ska stödja mot en vägg.

Om jag ändå vill sätta upphängningsskena på en regel i taket, skulle det fungera ifall jag satte ännu en regel parallellt med den i taket, så att distanserna på skåpet (överskåp 40 cm högt) kan vila mot den?

Eller skulle det tom fungera att hänga rygg mot rygg mot ett annat skåp?

Jag vet ju att förr i tiden så var det populärt att hänga överskåp i taken, över en köksbänk. Man kunde öppna skåpen från bägge håll. Det borde ju gå med IKEAs lösningar också?
 
R
A Allinug skrev:
Det finns två distanser monterade i nederkanten av skåpet, men de ska enligt instruktionerna monteras på skåpet även om man inte ska använda skenan.
Ja jag mindes lite fel, det är en distans som ska sättas i den övre hållaren om skenan INTE används för att få ut skåpet lika långt som skenan. Så du har rätt i att den undre alltid ska sitta där.

A Allinug skrev:
Men jag känner mig själv tveksam till att hänga skåpet fritt ifrån skenan, det är därför jag frågar. Tack vare ditt svar förstår jag att tanken med plupparna på skåpet är att de ska stödja mot en vägg.

Om jag ändå vill sätta upphängningsskena på en regel i taket, skulle det fungera ifall jag satte ännu en regel parallellt med den i taket, så att distanserna på skåpet (överskåp 40 cm högt) kan vila mot den?

Eller skulle det tom fungera att hänga rygg mot rygg mot ett annat skåp?

Jag vet ju att förr i tiden så var det populärt att hänga överskåp i taken, över en köksbänk. Man kunde öppna skåpen från bägge håll. Det borde ju gå med IKEAs lösningar också?
Det är klart att allt det du räknar upp går, men inget av det är någon vidare enkel lösning. Tyvärr är nog mitt svar att om du inte själv känner att du kan avgöra om det är en bra idé och hur det ska genomföras så ska du nog inte göra det. I.a.f. inte själv.

Det blir rätt stora krafter i ett skåp fullt med porslin så det behöver dimensioneras och utföras på rätt sätt om ingen ska riskera att få det över sig.
 
A
Det känns som att det absolut säkraste stället att fästa överskåp är i taket, eftersom originalplanlösningen från 60-talet hade serveringsdisk med överskåp mellan köksdel och matplats. Det finns redan förstärkningar i taket för detta, någon vettig vägg finns inte.

En variant är att skruva överskåpen (det är bara två) direkt i taket. Men IKEAs bärlist tycker jag ändå är intressant. Allt hänger på listen.
Egentligen är det väl lika osäkert att hänga överskåp på den när den sitter på en vägg, som när den sitter på en bärlina i ett tak (om skåpet får extrastöd nertill)?

Finns det inga liknande takhängda konstruktioner med bärlist att jämföra med?
 
A Allinug skrev:
Det känns som att det absolut säkraste stället att fästa överskåp är i taket, eftersom originalplanlösningen från 60-talet hade serveringsdisk med överskåp mellan köksdel och matplats. Det finns redan förstärkningar i taket för detta, någon vettig vägg finns inte.

En variant är att skruva överskåpen (det är bara två) direkt i taket. Men IKEAs bärlist tycker jag ändå är intressant. Allt hänger på listen.
Egentligen är det väl lika osäkert att hänga överskåp på den när den sitter på en vägg, som när den sitter på en bärlina i ett tak (om skåpet får extrastöd nertill)?

Finns det inga liknande takhängda konstruktioner med bärlist att jämföra med?

Du skriver att skruva skåpen direkt i taket???
Alla köksskåp som jag vet är ju gjorda för att skrivas i ryggen.
Skåpen är ju förstärkta för det.
Finns ingenting som håller för ett skåp fullt med porslin om man inte använder befintliga upphängningar i ryggen.
 
R
A Allinug skrev:
Det känns som att det absolut säkraste stället att fästa överskåp är i taket, eftersom originalplanlösningen från 60-talet hade serveringsdisk med överskåp mellan köksdel och matplats. Det finns redan förstärkningar i taket för detta, någon vettig vägg finns inte.

En variant är att skruva överskåpen (det är bara två) direkt i taket. Men IKEAs bärlist tycker jag ändå är intressant. Allt hänger på listen.
Egentligen är det väl lika osäkert att hänga överskåp på den när den sitter på en vägg, som när den sitter på en bärlina i ett tak (om skåpet får extrastöd nertill)?

Finns det inga liknande takhängda konstruktioner med bärlist att jämföra med?
Du kan inte bara skruva Metod "direkt i taket" för det finns inga fästen för det. Det låter som om du tänker skruva genom spånskivan i toppen av skåpet och in i taket. Det kommer inte hålla så lägg ner den tanken direkt.

Om du ska lösa detta så ser jag bara en rimlig lösning, och det är att modifiera/addera fästena så du får tillräckligt kraftiga beslag upp mot taket i både framkant och bakkant istället för de två befintliga bakåt mot väggen. De främre måste ta hänsyn till att gångjärnen sitter där.

Jag vet faktiskt inte varför du snöat in så på att använda en bärlist. I detta fallet kommer den bara innebära en mycket krångligare lösning.

Det känns som om du saknar grundläggande förståelse för problemen du måste lösa så frågan är om du är rätt hen för jobbet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.