Hej,
Håller på att packa inför semestern som jag åker på imorgon.
Då jag någon gång har sett vatten under kylen så ville jag dra fram dem och kolla så inget var konstigt bakom.
När jag tog fram den fastnade sladden lite och ryckte troligtvis till elen till kylen och den slutade att fungera.
När jag kollade på den så är en blå sladd lös.
Någon som vet vart denna ska sitta, lite panik då jag åker hemifrån imorgon klockan 7..

Har tagit några bilder samt ritat av hur det ser ut.
Det är den blåa sladden som kommer från eluttaget som har lossnat.
Bakre delen av en kyl med elanslutningar, där en blå sladd är löstagd och hänger fritt vid sidan av andra kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på öppen kylskåpskontakt där en blå sladd har lossnat och hänger fritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en kylskåps elektriska anslutningar med en lös blå sladd och andra färgkodade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kylskåpets baksida med en lös blå sladd, kopplingsplint och andra färgade kablar i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss på rutmönstrat papper som visar anslutning av elektriska kablar, markerade i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack på förhand
Erika
 
Här skulle jag gissa, men kolla på kontakterna det borde va lite repor där den suttit

Närbild av elektriska kontakter med synliga repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack! ska titta och se hur det ser ut. Problemet när man har dålig syn från början ;)
Återkommer strax!
 
Nepp. Inga report eller något på någon av dem, men den måste ha suttit löst från början för att ens kunna lossna..
Och inte den heller, proppen gick direkt.. :S
 

Bästa svaret

Inte så konstigt, blev antagligen tvärkortslutning av det tipset… ;)

Har du något att mäta med? En multimeter?

Att gissa här kan göra saker och ting betydligt värre än det redan är.

EDIT: Börja isåfall att mäta att det är kontakt mellan de blå ledarna och det inringade stiftet (under den gulgröna) . Är det det så sätt den lösa sladden där.

Elektriska ledningar i en apparat med fokus på blå trådar och ett inringat stift som ska testas med multimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mexitegel mexitegel skrev:
Inte så konstigt, blev antagligen tvärkortslutning av det tipset… ;)

Har du något att mäta med? En multimeter?

Att gissa här kan göra saker och ting betydligt värre än det redan är.
Tyvärr inget sånt hemma.. I värsta fall om det inte är någon som vet så får jag ringa IKEA imorgon och se om någon granne kan låsa upp för en servicetekniker.. Är ju massa mat jag inte vill ska bli förstörd :(
 
Kan du ta en riktig närbild och/eller se om det verkar som stiftet jag ringade in verkar ha kontakt med de andra blå ledarna? Typ att du kan se metall-ledare mellan?
 
Mäta vore helt klart bäst, ingen du känner som kan komma över med en multimeter?
Som mexitegel säger så gissar jag på samma plint.

räcker ens den lösa blå tråden upp till den översta plinten?
Man borde se märken i den vita kabeln där dragavlastningen har suttit ifall den kasat ut en bit när du drog.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Kan du ta en riktig närbild och/eller se om det verkar som stiftet jag ringade in verkar ha kontakt med de andra blå ledarna? Typ att du kan se metall-ledare mellan?
Svårt att komma nära, men det ser ut som att det går något mellan de stiften.
Närbild på elektriska anslutningar med blå komponent och anslutna kablar som syns mellan stiften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på trådar och stiften i en elektrisk anslutning där kopplingar skymtar bakom färgade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otydlig bild på elektriska kontakter med möjlig anslutning mellan stiften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ser nåt av stiften lite skrapade ut? Stiften med de blå kablarna, har stiften en sammankoppling?
 
macgunde macgunde skrev:
Ser nåt av stiften lite skrapade ut? Stiften med de blå kablarna, har stiften en sammankoppling?
Ja, de ser ut som att alla de stiften är sammankopplade på något sätt.
Jag håller på att se om någon granne har en multimeter som jag kan låna..
 
Akire87 Akire87 skrev:
Ja, de ser ut som att alla de stiften är sammankopplade på något sätt.
Jag håller på att se om någon granne har en multimeter som jag kan låna..
En gissning är då att den blå är neutralledare vilket ska vara sammankopplat med de andra blå.
 
Akire87 Akire87 skrev:
Ja, de ser ut som att alla de stiften är sammankopplade på något sätt.
Jag håller på att se om någon granne har en multimeter som jag kan låna..
Gissningsvis var det jordfelsbrytaren slog av? Då enligt bilderna neutralledare (blå) och PE (jord gul/grön ligger nära varandra vilket
Med touch slår av en jordfelsbrytare.
 
Tack alla! Kollade lite närmare på alla och det var lite tendenser på den att den använts tidigare, samt att det var den enda där sladden åker av utan någon kraft allt.
Det var alltså den som @mexitegel ringade in som gjorde susen.
Som ni andra skrev, den är sammankopplad med de andra blåa, sladden räcker utan att den får "anstränga sig" och det stiftet såg lite använt ut.

Tack igen! nu kommer jag iaf kunna sova i natt utan att behöva stressa över denna bit :D
 
  • Gilla
Mathiasffs och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.