Tänkte göra ett trädäck på markskruv, och har en dum fråga.

Måste man verkligen gräva bort grässvålen, eller är det bara en gammal "sanning" som hänger kvar sen tiden före markduken? Kan det inte duga med (dubbla lager?) N2 markduk och grus på det...? Skulle spara väldigt mycket tid och arbete.
 
Casaloco Casaloco skrev:
Kolla den här tråden....
Tack! (y)
 
Som jag förstått det så ska det grävas bort eftersom gräset kan ruttna och lukta väldigt illa. Kan ju vara tråkigt att ha en ny altan som luktar ruttna ägg...
 
Nissens
S stony skrev:
Tänkte göra ett trädäck på markskruv, och har en dum fråga.

Måste man verkligen gräva bort grässvålen, eller är det bara en gammal "sanning" som hänger kvar sen tiden före markduken? Kan det inte duga med (dubbla lager?) N2 markduk och grus på det...? Skulle spara väldigt mycket tid och arbete.
Jag byggde min altan för 16 år sedan, trädäcket är kanske 30cm ovan mark byggd på plintar.
Hade ingen duk, och grässvålen är kvar, inget har under dessa åren vuxit upp mellan trallen. Nästa år tänker jag byta ut trallvirket, skall bli intressant att se hur det ser ut under då. :)

Däremot skulle jag aldrig använda markskruv. Den lär ju röra sig med marken den sitter fast i… och det är ju inte så kul…
 
Ännu bättre, om man inte ens måste lägga på markduk och grus!?

Nissens Nissens skrev:
.... Däremot skulle jag aldrig använda markskruv. Den lär ju röra sig med marken den sitter fast i… och det är ju inte så kul…
Tror dock att det funkar i vårt fall. Vi har bara 5-7 dm ner till urberget så det borde inte röra sig så mycket... Problemet kan möjligen vara att få ner skruven på vissa ställen?
 
S stony skrev:
Ännu bättre, om man inte ens måste lägga på markduk och grus!?



Tror dock att det funkar i vårt fall. Vi har bara 5-7 dm ner till urberget så det borde inte röra sig så mycket... Problemet kan möjligen vara att få ner skruven på vissa ställen?
Då är det väl verkligen bättre att gräva och gjuta plintar om du har berg så nära under.

Jag hade låtit gräset vara utan duk. All växtlighet behöver ljus för att leva.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Då är det väl verkligen bättre att gräva och gjuta plintar om du har berg så nära under.
Jo det vore kanske bättre på sätt och vis, men att gräva 15 hål och gjuta plintar låter ganska jobbigt och tidskrävande... :cool:
Jag inbillar mig att det skulle vara enklare med skruv. :thinking:
 
Nissens
S stony skrev:
Ännu bättre, om man inte ens måste lägga på markduk och grus!?



Tror dock att det funkar i vårt fall. Vi har bara 5-7 dm ner till urberget så det borde inte röra sig så mycket... Problemet kan möjligen vara att få ner skruven på vissa ställen?
Varför inte gjuta plint direkt på berget då? Låter som perfekta förutsättningar!
 
H henche skrev:
Som jag förstått det så ska det grävas bort eftersom gräset kan ruttna och lukta väldigt illa. Kan ju vara tråkigt att ha en ny altan som luktar ruttna ägg...
Det där låter som en skröna faktisk, jag tror det när jag ser det.
 
  • Gilla
littlefuse
  • Laddar…
S stony skrev:
Jo det vore kanske bättre på sätt och vis, men att gräva 15 hål och gjuta plintar låter ganska jobbigt och tidskrävande... :cool:
Jag inbillar mig att det skulle vara enklare med skruv. :thinking:
Kan du inte ställa den på betongplattor då?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tack för bra inspel och förslag!

Jag lutar nu åt att 1) låta gräset vara kvar, och 2) att lägga däcket på betongplattor med lagom avstånd emellan. Förhoppningsvis "good enough" i vårt fall.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S stony skrev:
Jo det vore kanske bättre på sätt och vis, men att gräva 15 hål och gjuta plintar låter ganska jobbigt och tidskrävande... :cool:
Jag inbillar mig att det skulle vara enklare med skruv. :thinking:
Det tråkiga med bygg är oftast att det krävs ett bra underarbete för att lyckas. Man måste alltid värdera risker/ utseende med hur mycket man kan ”slarva” med underarbetet.

Mark rör sig. Olika mycket beroende på material i marken.

Det kan låta jobbigt att gräva 15 hål och gjuta. Kanske skulle en markborr vara något för dig?

Kanske skulle det vara ett alternativ att betala för att någon annan gräver.

Jag vill inte skrämma upp dig. Men jag har genom åren sett altaner byggda på trädgårdsplattor och allt vad det kan vara som rört sig så mycket att man måste åtgärda efteråt.
Gör om gör rätt finns ett tråkigt uttryck som kommer upp i skallen.

Man kan absolut bygga på trädgårdsplattor. Beroende på markförhållanden så kanske man ändå måste gräva ner till frostfritt om det ska bli bra.

Så kontrollera noga dina markförhållanden innan du tar ett beslut är mitt budskap till dig.
 
  • Gilla
stony
  • Laddar…
Allt handlar ju om vad man har för markförhållanden.
Men jag gissar starkt på att de flesta överdimensionerar sina grundläggningar för trädäck.

En 30x30 platta med en typ 20x20 platta ovanpå duger. De är väldigt billiga i grå betong.
Skulle någon sätta sig lite så är det plättlätt att stoppa emellan bara.
 
  • Gilla
stony
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.