T
G OMathson skrev:
Vanligt även i Italien. Kan funka med oglaserade kanter om man slammar in fogen.
Ang att plattor som inte är skurna kan diffa "några mm", så mycket tror jag inte de kan diffa, naturligtvis blir det en toleranskedja både höjd, bredd och vinkel fel så mindre än ca 1,5 mm fog är nog olämpligt.
Jodå, har råkat ut för plattor som diffar 2-3mm på 30x60cm klinker samt att dom var ut vinkel och bananformade. Dessutom var fasningen så stor att satte man plattorna kloss mot varandra så blev fogen 3-4 mm:crysmile:. Testade att sätta en vägg i vilt förband, såg för jävligt ut. Slutade med att jag rev ner plattorna dagen efter och kunden fick returnera skitplattorna samt köpa nya bättre kvalitetsplattor.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
G
T tank77 skrev:
Jodå, har råkat ut för plattor som diffar 2-3mm på 30x60cm klinker samt att dom var ut vinkel och bananformade. Dessutom var fasningen så stor att satte man plattorna kloss mot varandra så blev fogen 3-4 mm:crysmile:. Testade att sätta en vägg i vilt förband, såg för jävligt ut. Slutade med att jag rev ner plattorna dagen efter och kunden fick returnera skitplattorna samt köpa nya bättre kvalitetsplattor.
Oj, men de måste väl vara ovanligt? Vanliga maskintillverkade plattor är väl oftast bättre än så.
 
T
G OMathson skrev:
Oj, men de måste väl vara ovanligt? Vanliga maskintillverkade plattor är väl oftast bättre än så.
Nej, inte allt för ofta det händer, peppar peppar:p

Detta gäller då vanligt brända klinkers. En rektifierad klinker alltså maskinskuren är ju exakt lika stora, eller dom ska vara det i alla fall om inte nu maskinen är rätt kalibrerad förstås.
 
Har aldrig använt kakelkryss men minsta lämpliga fog är i mitt tycke 2 mm
 
T
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har aldrig använt kakelkryss men minsta lämpliga fog är i mitt tycke 2 mm
Bara polacker och hemmapulare använder kakelkryss, till och med på golv använder dom dessa kryss, väldigt konstigt.

Lättast är att hänga plattorna på frihand utan kryss och snöre och ett bra ögonmått.
 
  • Gilla
Bawlelo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.